رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی:

انگلیس همیشه منبع تهدید، فساد و نکبت برای غرب آسیا بوده است

وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه نخست وزیر انگلیس و مواضع برخی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس گفت: برخی در منطقه و در نهایت بی شخصیتی، یک خانمی را می آورند به منطقه تا به آنها بگوید که ما امنیت شما را تامین می کنیم؟!
کد خبر: ۹۷۷۶۲۵
واکنش شدید ظریف به اظهارات نخست وزیر انگلیس

به گزارش جام جم آنلاین، محمد جواد ظریف در نخستین کنفرانس امنیتی تهران و در واکنشی شدید نسبت به نخست وزیر انگلیس تصریح کرد:( این خانم و کشورش ) تا حالا کی توانستند امنیت آنها را تامین کنند که حالا این زیاده گویی ها را می کنند.

وی افزود: خاطرتان هست بعد از توافق هسته‌ای سر و صدا در منطقه ما بلند شد که ای امریکا ما را رها کرده ای یعنی کسانی که با دلار می‌خواستند امنیت بخرند به این نتیجه رسیدند که امنیت برای انها یکدفعه دارد پر می‌کشد، تصور خرید امنیت یک توهمی است که منطقه ما را آزار داده است.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه دنیای کنونی غرب محور نیست، گفت: امروز تحول در نظام بین‌الملل در دنیای غرب شروع و خاتمه نمی‌یابد.

وی اظهار داشت: در منطقه غرب آسیا ناگزیر هستیم که از نظم جهانی نگاه داشته باشیم و نکته مهمتر اینکه امروز اگر بخواهیم از نظم جهانی صحبت کنیم نمی‌توانیم بدون توجه به منطقه غرب آسیا درباره شکل گیری نظم جدید سخن بگوییم.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به چالش های مشترک منطقه ای و جهانی اظهار داشت: ممکن است چالش هایی داشته باشیم که ویژه منطقه ما باشد اما چالش هایی است که مشترک جهانی و منطقه ای است اما به دلیل سیال بودن شرایط بین المللی هیچ چالشی همیشه چالش نیست و هیچ فرصتی همیشه فرصت نیست و این دو ، قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند؛ این چالش ها و فرصت های توام مشترک بین غرب آسیا و جامعه بین المللی است.

وزیر امور خارجه نخستین و مهم ترین چالش و فرصت را مربوط به ادراک ذکر کرد و گفت:در شرایط کنونی تحولات ، سریع و مبنایی است؛ در گذشته تحولات به نابودی و پیدایش کشورهای جدید می انجامید، این به آن معنا نیست که رقابت و مشکلات نقش نابود کننده ندارد. این ادراک صحیح است که می تواند از حداکثر انفعال تا حداکثر تهاجم باشد.

وی افزود: فهم غلط صدام حسین و میلوشوویچ باعث نابودی کشورشان شد و به آمریکا گرای غلط دادند و بر اساس این دو برداشت غلط، کنشگر، اقدام افراطی کرد و باعث اضمحلال دو کشور شدند.

ظریف اضافه کرد: از سوی دیگر قذافی هم با تقدیم تمام داده ها و همراهی با قدرت ها، باعث اضمحلال کشورش شد. این ناشی از فقدان ادراک صحیح از شرایط است.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اما رقابت جدی دیگری هم وجود دارد و به همین دلیل از این جلسات زیاد می بینیم و آن رقابت در ادراک سازی است؛ یعنی در شرایط انتقالی به دلیل تکثر منابع قدرت، ادراک می تواند در آینده ایفای نقش کند. برای همین، شما می بینید چندین تصویر از آینده نظام بین المللی وجود دارد، این ها رقابت در القای ادارک است. صرف برگزاری این اجلاس می تواند قدرت آفرین باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
۰
۰
چه عجب ....
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
۰
۰
واقعا خسته نباشید بعد اینهمه لبخند /// یه كف گرگی نصیب امریكای شغال كنی من یكی از شما راضی میشم
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
۰
۰
درود بر آقای ظریف عزیز
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها