نخستین جشن تولید ملی صنایع دستی روز گذشته با تقدیر از تولیدکنندگان برتر صنایع دستی و برای اولین بار در کشور در موزه ملی ایران برگزار شد تا آغاز راهی باشد که به رشد و بالندگی و اشتغال‌زایی بیشتر این بخش و سرانجام درآمدزایی متکی بر اقتصاد مقاومتی منجر شود.
کد خبر: ۹۷۵۵۵۶

به گزارش جام‌جم، صنایع دستی ایران زمین به دلیل ویژگی‌هایی همچون زیبایی، ظرافت، کاربردی بودن، تنوع و تعدد، یکی از ظرفیت‌های بزرگ اشتغال‌زایی و درآمدزایی در کشور ماست که نه‌تنها می‌تواند بازار داخلی را از وجود اجناس بی‌کیفیت مشابه خارجی پاک کند، بلکه بازارهای بزرگ خارجی را نیز به تصرف درآورده، سهم بزرگی از ارزآوری را به خود اختصاص دهد و در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و خارج کردن اقتصاد کشور از حالت تک‌محصولی، کمک کند. این درحالی است که این ظرفیت بزرگ در طول سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته، به طوری که نه‌تنها شاهد درآمدزایی درخوری در این بخش نبوده‌ایم، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی در روستاها و شهرها به دلایلی همچون ورود بی‌رویه و قاچاق این نوع محصولات به داخل کشور و نبود حمایت جدی در زمینه تولید و فراهم شدن بازار فروش، شغل آبا و اجدادی خود را نیز از دست داده و از گردونه تولید خارج‌شده‌اند.

امروز اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درصددند تا با برنامه‌ریزی و اقداماتی همچون جشن تولید ملی که روز گذشته برگزار شد و همچنین تشویق و تقدیر از تولیدکنندگان برتر صنایع دستی، حمایت جدی خود را از این بخش اعلام کرده و پایه‌های اقتصاد مقاومتی را در این بخش محکم‌تر از قبل بنا کنند.

نیل به منابع درآمدی پایدار

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراین مراسم، صنایع دستی را گنجینه عظیم فرهنگی و اقتصادی دانست که گرچه تاکنون نقش کمی در اقتصاد کشور بازی کرده، اما اگر زنجیره تولید و فروش آن تکمیل شود، می‌تواند اقتصاد کشور را از حالت تک‌محصولی متکی به نفت خارج کند.

زهرا احمدی‌پور بر ضرورت رسیدن به منابع پایدار درآمدی با تکیه بر ظرفیت‌های صنایع دستی هم تاکید کرد و افزود: راه رسیدن به این مهم نیز شناسایی فرصت‌های جدید در حوزه صنایع دستی و به روز کردن این فرصت‌ها و سپردن آنها به صنعتگران است و از آنجا که زنان فعالیت بیشتری در حوزه صنایع دستی دارند با توجه و تاکید بیشتر بر حوزه صنایع دستی می‌توان خانواده‌ها را از بحران اشتغالی که برای مردان پیش آمده است، رهاند.

وی بهترین راهکار برای ایجاد بازار فروش صنایع دستی را روزآمد شدن این بخش دانست و تصریح کرد: با روزآمدن شدن صنایع دستی و همچنین ارتقای کیفیت آموزش در این بخش، از یک سو ذائقه جوانان به سمت کار در این حوزه و همچنین استفاده از صنایع دستی جلب می‌شود و از سوی دیگر عرصه برای فروش آنها باز خواهد شد.

علاوه بر ارتقای آموزش و روزآمدشدن صنایع، توجه به بازاریابی و بازار فروش، ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت از صنعتگران نیز از دیگر مواردی بود که معاون رئیس‌جمهور به توجه به آنها برای رشد و بالندگی صنایع دستی اشاره کرد.

واگذاری زمین به صنعتگران صنایع دستی

همچنین علی یزدانی، معاون توسعه مدیریت و منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرد که این معاونت آمادگی واگذاری زمین به صنعتگران صنایع دستی در واحدها و شهرک‌های صنعتی با هرگونه شرطی را دارد.

سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز خواستار توجه به ظرفیت بزرگ صنایع دستی در روستاها شد که از دیرباز و پیش از کشف نفت چرخاننده اقتصاد کشور بوده و اکنون به فراموشی سپرده شده است.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به صنایع خرد و نوپا و تلاش برای تشکیل تعاونی اعتباری تولیدکنندگان صنایع دستی با همکاری خود بخش خصوصی و همسویی بانک مرکزی و تلاش میراث فرهنگی نیز خبر خوشی بود که علی اصغر نورالله‌زاده، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید آن را به فعالان حوزه صنایع دستی نوید داد.

در این جشن 11 نفر از تولیدکنندگان برتر صنایع دستی مورد تقدیر قرار گرفتند که داوود فرهانی، تولیدکنننده شیشه‌های رنگی، یکی از این افراد بود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، مشکلاتی همچون عدم توجه و حمایت از تولیدکنندگان، ورود بی‌رویه و قاچاق صنایع دستی خارجی به داخل کشور و نبود نظارت در این بخش، نبود آموزش آکادمیک و وجود آموزش سنتی استاد شاگردی و همچنین قوانین دست و پاگیر برای تولیدکنندگان از جمله دریافت مالیات ارزش افزوده از آنان را مهم‌ترین موانع رشد و اعتلای صنایع دستی عنوان کرد.

هزاردستان صنایع دستی

جشن تولید ملی صنایع دستی با برگزاری نمایشگاهی از صنایع دستی هزار صنعتگر از سراسر کشور با عنوان «هزاردستان» همراه بود که هدف برگزاری اش بیشتر جلب توجه مسئولان سازمان میراث و دولت برای حمایت از صنعتگران عنوان شده است.

این نمایشگاه تا پنجشنبه 18 آذر در موزه ایران‌باستان دایر است و علاقه‌مندان به صنایع دستی می‌توانند پس از مشاهده هر کالا و از طریق شماره تلفن تولیدکننده به طور مستقیم با وی تماس گرفته و سفارش خود را به وی اعلام کنند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها