چرا دندان‌های نهفته به‌وجود می‌آیند؟

قایم‌باشک بازی در دهان!

بسیاری از افراد معاینات دوره‌ای دندانپزشکی را چندان جدی نمی‌گیرند و به نوعی از رفتن به دندانپزشکی، گریزان هستند.
کد خبر: ۹۷۴۶۱۵

این مساله می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد و معاینات دوره‌ای در هر سنی ضروری محسوب می‌شود.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند، دندان نهفته بویژه دندان عقل نهفته به حساب می‌آید که دردسرهای خاص خودش را به همراه دارد. دکتر غلامرضا ولی‌زاده کاخکی جراح و دندانپزشک درباره این دندان‌ها، شما را آگاه می‌کند.

چرا دندان‌ها پنهان می‌شوند؟

بسیاری از افراد بر این باورند که تنها دندان عقل دچار نهفتگی می‌شود، در حالی‌که تمام دندان‌های دائمی می‌توانند به چنین مشکلی دچار شوند و در لثه باقی بمانند. نهفتگی در وهله اول در دندان عقل و بعد در دندان‌های نیش و دندان شماره پنج، دیده می‌شود. یکی از دلایل مهم نهفتگی دندان، ژنتیک است به‌طوری‌که اگر فک یکی از والدین کوچک و دندان دیگری بزرگ باشد، فضای کافی برای رویش دندان‌های کودک باقی نمی‌ماند و در چنین شرایطی ممکن است دندان نهفته ایجاد شود. پوسیدگی وسیع دندان‌های شیری هم دلیل دیگری برای به‌وجود آمدن دندان نهفته دائمی است.

2نکته مهم

فک‌های کوچک دردسرساز

کوچک بودن فک باعث ایجاد دندان نهفته، بویژه دندان عقل نهفته می‌شود، اندازه فک در واقع یک مساله ژنتیکی ولی رشد آن، تحت تاثیر عوامل اکتسابی است. برخی عوامل مثل جویدن و نحوه خوردن غذا، روی رشد فک تاثیر می‌گذارد. اگر افراد در زمان کودکی و نوجوانی، غذاهایی که قوام و سفتی بیشتری دارند، استفاده کنند در چنین حالتی رشد استخوان فک بیشتر می‌شود. رشد کافی فک، فضای بیشتری را برای رویش دندان عقل به وجود می‌آورد.

وقتی دهان بدبو می‌شود

بسیاری از افراد بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت می‌کنند ولی با این حال با مشکل بوی بد دهان مواجه هستند.

بوی بد دهان گاهی می‌تواند به‌دلیل عفونت ناشی از دندان نهفته به‌وجود بیاید. دندان‌های نهفته‌ای که رشد کندی دارند، روی لثه خراش سطحی به وجود می‌آورند که این مساله می‌تواند باعث ورود میکروب و مواد غذایی نرم به ناحیه زیر لثه شود و به این شکل بوی بد دهان و عفونت را به وجود بیاورد.

این دندان‌ها را دست‌کم نگیرید

دندان‌های عقل، معمولا بیش از دیگر دندان‌ها حالت نهفته پیدا می‌کنند و اگر از سن 18 تا 35 سالگی رویش نداشته باشند، باید به دندانپزشک مراجعه کرد و دلیل این مساله مورد بررسی قرار بگیرد.

دندان‌های نهفته باید با جراحی از فک خارج شوند و در صورت عدم توجه به این مساله، احتمال تبدیل شدن این دندان‌ها به نوعی تومور وجود دارد. البته نباید این مساله را از یاد برد که احتمال وقوع این مشکل نادر است با این حال، نباید آن را نادیده گرفت. دندان نهفته گاهی می‌تواند به حالت بدخیم در بیاید و تبدیل به سرطان بافت پوششی شود که این مساله نیز نادر است. یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر داشتن دندان عقل نهفته می‌تواند به وجود بیاید، گوش درد محسوب می‌شود. البته به غیر از دندان عقل نهفته، بقیه دندان‌های نهفته نیز می‌توانند باعث ایجاد گوش درد شوند. دندان‌های نهفته به غیر از گوش درد، صداهایی مانند شرشر آب یا صدای زنگ را در گوش به‌وجود می‌آورند که باعث آزار فرد خواهد شد. برای بیرون آوردن دندان‌های نهفته باید یک جراح مناسب را انتخاب کرد که معمولا متخصص دهان و فک و صورت، بهترین گزینه برای این منظور به حساب می‌آید. گاهی عصب فک تحتانی از بین ریشه‌های دندان عبور می‌کند که چنین مساله‌ای بیشتر برای دندان‌های عقل فک پایین مطرح است در چنین شرایطی جراح باید تخصص و مهارت کافی را برای بیرون آوردن دندان داشته باشد در غیر این‌صورت، احتمال آسیب جدی به عصب فک، وجود دارد.

جراحی دندان نهفته ترس ندارد

بسیاری از افراد به‌دلیل ترس از جراحی، برای بیرون آوردن دندان نهفته اقدام نمی‌کنند که این مساله مشکلات زیادی را می‌تواند به وجود بیاورد. چنانچه افراد پس از جراحی، برخی از نکات را رعایت کنند، هیچ مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آمد. جراحی دندان‌های نهفته، جراحی پیچیده‌ای نیست و با یک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در صورتی که جراح به درستی انتخاب شده باشد، خیلی سریع جراحی انجام خواهد شد. برای کاهش ورم و درد ناشی از جراحی می‌توان پس از جراحی، مقداری یخ را در یک لیوان یک بار مصرف ریخت و لیوان را روی صورت گذاشت.

یخ باید به مدت پنج دقیقه روی صورت بماند، سپس برای چند دقیقه از روی صورت برداشته و این کار مجددا تکرار شود. یکی دیگر از نکات بسیار مهم پس از جراحی، استفاده از آنتی‌بیوتیک طبق دستور جراح است و در صورت عدم مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک، باید انتظار ابتلا به عفونت را داشت. معمولا اگر جراحی بخوبی انجام شده باشد، احتمال به‌وجود آمدن خونریزی بعد از جراحی ضعیف است ولی در صورت خونریزی، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرد تا خونریزی شدت پیدا نکند. بعد از جراحی، استفاده از مسکن توسط جراح توصیه می‌شود که مصرف آن به کاهش درد کمک می‌کند. استفاده از مسکن نیز باید طبق دستور جراح باشد و قطع کردن یکباره آن می‌تواند باعث ایجاد درد شدید برای فرد شود. استفاده از دهانشویه خاصی که جراح آن‌ را تجویز می‌کند نیز ضروری محسوب می‌شود و از تجمع میکروب در دهان جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی با رعایت دستورات جراح متخصص دهان، فک و صورت، هیچ جای نگرانی‌ای وجود نخواهد داشت.

بهاره جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها