مردم آمریکا از انتخاب دونالد ترامپ رئیس‌جمهور که به شیوه‌ای خاص و براساس الکترال کالج بوده، ناراضی هستند. آنها در ضعیف‌ترین احتمال ممکن امیدوارند در حکم تنفیذی که در نشست ماه جاری میلادی از سوی هیات‌های انتخابی به ترامپ داده خواهد شد بتوانند نظر هیات‌های انتخابی را به خود جلب کنند تا شاید بتوانند تاثیر گذار باشند. در واقع‌بینانه‌ترین حالت معترضان بر این باورند که به فرض قطعیت ریاست‌جمهوری ترامپ، آنها توانسته‌اند نارضایتی خود از این انتخاب و سیستمی که ترامپ را به قدرت رسانده، اعلام کنند.
کد خبر: ۹۷۳۸۵۲
خط و نشان فرا قانونی ترامپ

تهدید ترامپ جواب عکس داد

در پی انتخابات 18 آبان آمریکا که برخلاف نظرسنجی‌های اولیه ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون به پیروزی رسید، خیابان‌های این کشور شاهد تظاهرات گسترده علیه نتایج انتخابات و سیاست‌های ترامپ بوده است که در این تظاهرات گروهی از معترضان پرچم آمریکا را به آتش کشیده‌اند. این اقدام مورد خشم ترامپ واقع شد و وی آتش‌زنندگان پرچم را تهدید کرد. در واکنش به این تهدیدات گروهی از فعالان چپ افراطی روز سه‌شنبه در واکنش به تهدید توییتری ترامپ بار دیگر اقدام به آتش زدن پرچم در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ در نیویورک کردند.

به گزارش روز چهارشنبه رویترز، تهدید ترامپ درباره یک سال حبس یا محرومیت از تابعیت آمریکا برای افرادی که پرچم آمریکا را آتش می‌زنند، خشم کاربران رسانه‌های اجتماعی را نیز برانگیخته است.

تهدیدات ترامپ در حالی است که براساس حکم دادگاه عالی آمریکا در سال 1989 آتش زدن پرچم جرم نیست اما نوعی اعتراض محسوب می‌شود که بر اساس متمم اول قانون اساسی مورد حمایت است. دیوان عالی همچنین بارها در مخالفت با لغو تابعیت افراد حکم داد.

رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای به انتشار چنین احکامی پرداخته و برخی از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی اظهار کردند که ترامپ با وجود حمایت‌هایی که در قانون اساسی می‌شود، معترضانش را به مجازات تهدید کرده است.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید ترامپ علیه آزادی بیان نیست؟ گفت: هر چند این نخستین باری نیست که ترامپ اظهاراتی می‌کند که اوباما با آن مخالف است اما ترجیح می‌دهد که قضاوت در این زمینه را به عهده اطرافیانش بگذارد.

دردسر سازترین انتخابات

بدون شک انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا را اگر نگوییم دردسر سازترین انتخابات باید گفت که یکی از دردسرآفرینان در این کشور است. انتخاباتی که در آن گزینش‌های درون حزبی هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات با چالش‌هایی روبه‌رو بود.

در حزب دموکرات با این که «برنی سندرز» از توان و قدرت بالقوه انتخاباتی برخوردار بود براساس صلاحدید حزبی مجبور به کناره‌گیری به نفع هیلاری کلینتون شد و خانم کلینتون هم در حالی نامزدی نهایی حزب دموکرات را به‌دست آورد که علاوه بر مشکلات جسمانی به لحاظ سوابق و پرونده‌های سیاسی نیز دچار مشکل بود. او در عین حال متهم به ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش در خاورمیانه بود، و رسوایی افشای ایمیل‌های او بر مشکلاتش نیز افزود. ضمن این که دریافت پول از برخی امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز شائبه فساد مالی بنیاد کلینتون‌ها را بیشتر کرد تا تنفر مردم آمریکا از او بیش از گذشته باشد.

از سوی دیگر ترامپ در حالی در بین نامزدهای متعدد جمهوریخواه به انتخابات نهایی رسید که هیچ‌گونه سابقه سیاسی نداشت و اظهارات تند او درباره مهاجرین هر گونه امید نسبت به موفقیت نهایی او را از بین برده بود. اما خوش اقبالی وی مشکلات رقیب و همچنین سخنرانی‌های ساختارشکنانه او،که مورد اقبال بخش مهمی از فقرا، کارگران و یقه آبی‌ها قرار گرفت، سبب شد تا ترامپ به انتخابات نوامبر برسد. تصور این که ترامپ ممکن است برنده نهایی انتخابات شود سخت بود با این حال او با رای مردمی کمتر اما الکترال کالج بیشتر رئیس‌جمهور آمریکا شد و این موضوع هم به مشکلات این انتخابات افزود. حال او به‌طور بالقوه رئیس‌جمهور آمریکاست اما اظهارات وی پیش از راهیابی به اتاق بیضی شکل دفتر کارش در کاخ سفید، تنش‌ها و شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی را افزایش داده است.

قریب به 900 جرم نژادپرستانه در آمریکا

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که خود از مهاجران آلمانی ـ بریتانیایی است و همسر اهل اسلوونی او هنوز به‌طور کامل و با گویش خاص آمریکایی‌ها نمی‌تواند به انگلیسی صحبت کند، در مصاحبه با «بی‌بی‌سی‌وان» از لغو ویزای لاتاری خبر می‌دهد.! اظهاراتی که از مخالفت وی با ورود خارجی‌ها به آمریکا ناشی می‌شود.

در حالی که ترامپ تاکید می‌کند امسال سال آخری خواهد بود که ویزای لاتاری ارائه خواهد شد، برخی گزارش‌ها از افزایش بی سابقه جرم‌های نژادپرستانه بعد از پیروزی ترامپ در داخل آمریکا حکایت دارد. نتایج گزارشی که روز سه‌شنبه توسط یک گروه فعال در زمینه حقوق مدنی منتشر شده، از افزایش نرخ جرایم نژادپرستانه در آمریکا ده روز بعد از اعلام پیروزی ترامپ حکایت دارد.

این گزارش که «مرکز حقوقی فقر جنوبی» آن را منتشر کرده به مستند کردن 867 مورد از حملات به گروه‌های اقلیت در آمریکا بعد از پیروزی ترامپ پرداخته است. «ریچارد کوهن»، رئیس این مرکز به خبرگزاری رویترز گفت که این رقم به منزله افزایشی محسوس در نرخ جرایم نژادپرستانه در ایالات متحده آمریکا ست.

وی گفت: «چیزی که شاهد آن هستیم، مساله‌ای کاملاً غیرعادی است. مردم شاهد کشیده شدن صلیب‌های شکسته در محله‌هایی هستند که 20 سال در آنجا زندگی کرده‌اند. ما هرگز چیزی مانند این را شاهد نبوده‌ایم.»

رویدادهای گزارش‌شده، مواردی همچون تهدید مهاجران به اخراج از آمریکا و حمله به سیاهپوستان آمریکا را شامل می‌شود. بسیاری از مهاجمان، دلیل این اقداماتشان را پیروزی ترامپ عنوان کرده‌اند.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها