چهارم دسامبر (14 آذرماه) اولین انتخابات ریاست‌جمهوری ازبکستان از کشورهای مهم منطقه آسیای میانه بدون حضور اسلام کریم‌اف،که از 25 سال پیش قدرت را در این کشور در دست داشت، برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۳۶۳۸

به گزارش رسانه‌های محلی،‌ در این انتخابات، چهار نامزد با اسامی «نریمان عمراف»‌ از حزب سوسیال‌دموکرات موسوم به عدالت، «حاتمجان کتمان‌اف» از حزب دموکراتیک خلق، «شوکت میرضیایف»‌ از حزب لیبرال دموکراتیک و «سرور آتامراداف» از حزب دموکراتیک موسوم به «ملی تیکلانیش» شرکت خواهند کرد. بنابر پیش‌بینی اکثر کارشناسان این حوزه، شوکت میرضیایف که اکنون سمت ریاست‌جمهور موقت این کشور را بر‌عهده دارد، بخت مسلم احراز کرسی ریاست‌جمهوری این کشور خواهد شد.

کارشناسان معتقدند، بنابر تحولاتی که در روزهای پس از مرگ کریم‌اف روی داد و شوکت میرضیایف که پیش از این به‌عنوان نخست‌وزیر ازبکستان مشغول به‌کار بود، در برنامه‌ای از قبل طراحی شده به سمت ریاست جمهوری موقت دست یافت و همچنین نزدیکی افکار وی به رئیس‌جمهوری فقید و اجماع نخبگان سیاسی برای به قدرت رسیدن وی، جای شک و تردیدی نسبت به موفقیت وی در انتخابات پیش‌رو باقی نمی‌گذارد.

میرضیایف در مورد برنامه انتخاباتی اعلامی خود گفته است: «وظیفه اساسی این دولت ادامه و تعمیق پیگیرانه اصلاحات دموکراتیک آغاز شده توسط «اسلام کریم‌اف» نخستین رئیس‌جمهور ازبکستان، تأمین صلح، ثبات و امنیت، تحکیم قدرت اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای مردم این کشور است. همچنین تمام تلاش خود را جهت ریشه‌کن کردن دیوان‌سالاری و نبود احساس مسئولیت کارمندان دولتی در هنگام مراجعات شهروندان به کار خواهم برد.» ناظرانی از سازمان همکاری شانگهای بنا به دعوت ستاد مرکزی انتخابات ازبکستان از 29 نوامبر تا 5 دسامبر (از 9 تا 15 آذر) بر روند آمادگی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نظارت می‌کنند‌. در همین رابطه، مقامات امنیتی ازبکستان از تشدید تدابیر امنیتی در این کشور در روزهای باقیمانده به انتخابات خبر می‌دهند.

گفته می‌شود، دفتر نهاد‌های دموکراسی و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نخستین بار برای نظارت بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یک هیات 17 نفره به سرپرستی «یوهان پیتر تراگوت تایلر» را به تاشکند، پایتخت این کشور اعزام کرد. اسلام کریم‌اف اولین رئیس‌جمهور ازبکستان از 1991 پس از کسب استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی بود که تا دوم سپتامبر 2016 یعنی 25 سال تا زمان مرگ این سمت را در اختیار داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها