گزارش جام جم آنلاین درباره مجازات جایگزین برای اعدام قاچاقچیان مواد مخدر

اعدام قاچاقچیان موادمخدر بازدارنده نبود/ ترفند باندهای مافیا برای رد کردن محموله های بزرگ مواد

مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر اعلام می‌شود.این طرح در حالی یک فوریت آن از سوی مجلس مورد تصویب قرار گرفت که تا کنون بسیاری از قاچاقچیان خرد نیز محکوم به اعدام می شدند اما سرکرده های باند وقاچاقچیان اصلی همواره با انواع ترفندها از دست قانون فرار می کردند .
کد خبر: ۹۷۳۳۸۵
اعدام قاچاقچیان موادمخدر بازدارنده نبود/ ترفند باندهای مافیا برای رد کردن محموله های بزرگ مواد

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین در باره ضرورت تصویب این طرح گفت:مسئولان ما همواره به جای اتخاذ راه سخت ولی عاقلانه راه آسان ولی ناعادلانه را انتخاب می کنند. بدین معنا تا به حال از هرکسی که بالای 500گرم مواد مخدر صنعتی می گرفتند اعدام می شد. متاسفانه این راه خیلی ساده و ناعادلانه است و برای قاضی وضابط نیز راه آسانی است در حالیکه اعدام باید برای رییس باند و کسی که دارای سوءپییشینه وغیرقابل اصلاح است صادر شود در این صورت کار قاضی وضابط نیز سخت می شودچراکه باید دقت ومطالعه کنند و دریابند که این فرد مستوجب اعدام است یا نه؟

وی بر ضرورت تخصص در کار قاضی تاکید کرد وافزود:متاسفانه قضات ما همواره در حال تغییر هستند به عنوان مثال چند سال که در زمینه مواد مخدر کارکرده اند به یکباره به دادگاه خانواده می روند ویا برعکس .درحالیکه این تغییر کاملا اشتباه است .قاضی باید هم علم روز را بداند و هم تجربه داشته باشد .

نماینده رباط کریم با اشاره به اینکه معتادان نیاز به ساماندهی دارند گفت:معتاد را نباید در اختیار قاچاقچی قرار دهیم بلکه اورا باید در اختیار خود بگیریم وبه او زندگی بدهیم.برای این کار راههای مختلفی وجود دارد به جای اینکه آنها را اعدام ویا زندانی کنیم می توانیم به مناطق دورافتاده تبعید واز آنها کار بکشیم.اعدام کار آسانی است ولی تبعات سنگینی دارد تمام نسل یک اعدامی تحت الشعاع این اعدام قرار می گیرد.دیگر نه دختر او می تواند ازدواج کند و نه کسی به پسر او زن می دهد.آیا ما به تبعات سنگین این مجازات توجه ای کرده ایم؟

وی برضرورت کار کارشناسی برای مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: زندانهای مواد مخدر باید از دیگر جرایم جدا باشد مسلما چنین کاری برای دولت دشوار است ولی انجام آن ضروریست.

وی اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را موثر وبازدارنده ندانست و افزود:ما بررسی کردیم و دریافتیم که سرکرده های اصلی باند به خرده قاچاقچیان چند کیلو مواد می دهند که از مرز رد کنند و خودشان سپس به کلانتری وپلیس زنگ می دهند و گزارش می دهند. به محض اینکه ماموران مشغول دستگیری این افراد می شوند خودشان محموله های بزرگ تری را در این فاصله جابه جا می کنند .درواقع سر ضابط را به چند کیلو مواد مخدر و دستگیری خرده قاچاقچی گرم می کنند.وقاضی ما هم فکر میکند که رییس باند را بازدداشت کرده است.

نوروزی تاکید کرد :اعدام باید آخرین مرحله باشد آن هم برای سرکرده اصلی و کسی که سلاح گرم دارد وگرنه اعدام باقی قاچاقچیان راهش نیست و مشکلی را حل نمی کند . ما نیاز داریم که هم ضابطین ما وهم قاضی در این زمینه مطالعه کافی داشته باشند و بهترین وباهوش ترین قاضی ها برای این کار انتخاب شوند.

نیاز به کار کارشناسی است

دکتر موسی خدمتگزار خوشدل جامعه شناس نیز در گفت وگو با جام جم آنلاین اظهارداشت:شرایط ایران به لحاظ ژئوپلتیکی و امنیت مرزها با بسیاری از کشورهای دیگر که اعدام قاچاق مواد مخدردر آن وجود ندارد کاملا متفاوت است به عنوان مثال چند سالی است که در زندان های هلند تعداد زندانیان بسیار کاهش یافته است به طوریکه برخی از زندانها تعطیل شده اند و برخی هم که مانده اند تعداد کارکنانش بیشتر از زندانیان است لذا مجبور شده اند از کشورهایی مثل نروژو بلژیک زندانی وارد کنند.

وی افزود:اگر ما بخواهیم نگاه عمیق تری داشته باشیم به این موضوع که آیا می توانیم اعدام را در زمینه مواد مخدر حذف کنیم یا نه؟باید ببینیم که در باره زمینه ها وفاکتور ها وعواملی که باعث شکل گیری مواد مخدر می شوند چه کرده ایم.باید ببینیم آیا توانسته ایم ظرفیت های نیروی انسانی را جذب بازار کار کنیم آیا کار شایسته فراهم کرده ایم ولی آنها به سراغ مواد مخدر رفته اند.اکثر این قاچاقچیان خود قربانی شرایط اجتماعی واقتصادی هستندو اینها هستند که دستگیر و اعدام می شود ولی آنهایی که در راس قرار دارند هیچگاه دستگیر نمی شوند.

این جامعه شناس تاکید کرد :اگر قرار است اعدام حذف شود باید دید برای چه کسی باید حذف شود آیا باید برای فردی که در راس قرار دارد و تعداد زیادی ازجوانها را قربانی اهداف شوم خود کرده است و تفاوتی با یک قاتل ندارد حذف شود ویا برای خرده قاچاقچیان.

خدمتگزار خوشدل افزود:آنهایی که سرکرده باند هستند وقتی به زندان محکوم می شوند با انواع لطایف الحیلی می توانند از زندان خارج شوند وچنانچه هم در زندان بیفتند فایده ای ندارد چون بسیاری دیگر از زندانیان را آلوده می سازند.

این استاد دانشگاه معتقد است برای حذف اعدام باید مطالعات بیشتری صورت گیرد باید دریابیم که آیا اعدام قاچاقچیان تا کنون بازدارنده بوده است ؟آیا آسیب های اجتماعی اعدام بیشتر از دیگر مجازات نیست؟

سها روحانی /جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نوذر
-
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
۰
۰
استفاده از مواد مخدر مانند سالهای قبل قبح خود را از دست داده است و بسیاری از جوانان ما حتی بصورت تفریحی و امتحان كردن آنها را استعمال نموده اند.هركس باید خودش عاقل باشد ومواد مصرف نكند. جلوی سیگار را بگیرید ۹۰ درصد مشكل گرایش به مواد مخدر حل میشود. سیگار ام الفساد است. هلند هم از نظر آزادی استعمال مواد مخدر در جهان اول است و برای همین تعداد زندانیان آن به شدت كاهش یافته است.
عدالت
-
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
۰
۰
اگه اشتباه بود كی جوابه اینهمه ادم اعدام شده و خانوادهاشون رو میده كلا همه چیز سعی و خطایی پیش میره
ناشناس
-
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
۰
۰
اتفاقاً اعدام حتی برای قاچاقچیان خرده پا باید صورت بگیره. این افراد انگل های جامعه هستن. این توجیه درستی نیست كه چون اینها خودشون قربانی شرایط بد جامعه هستن پس اعدام حكم ناعادلانه ایه. شما زمان صادق خلخالی رو به یاد بیارید كه كوچكترین قاچاقچی رو فوراً اعدام میكرد. و به گونه ای اسمش ترس در دل آدما مینداخت كه میزان اعتیاد خیلی كم شده بود. پس اعدام در سطح وسیع برای جرایم مربوط به مواد مخدر مفیده. متاسفانه زندانیان مواد مخدر ابتدا به اعدام محكوم میشن سپس به حكم اعتراض میزنن و تبدیل به حبس ابد میشه . مجدداً با ترفندهای مختلف حكم رو میشكونن و به 15 سال حبس تبدیل میشه . جالبه 5 سال از حبسشون هم كه گذشت مثلاً به علت رفتار خوب در زندان بهشون عفو میخوره و آزاد میشن. این 5 سال هم اكثراً یا مرخصی هستن یا با تمارض در بیمارستان ها بستری میشن و به بهانه های مختلف حبسشون ماست مالی میشه. می بینید این حكم اعدام هم مسخره است!!! پس كدوم حكم اعدام رو میخواین حذف كنین. حكم اعدامی وجود نداره

نیازمندی ها