نگاهی به فضای مجازی در انتخابات آمریکا

رسانه‌های نوین در خدمت سیاست

انتخاب میلیاردری که هر از گاهی با اظهارنظرهای عجیب و غریبش در مورد مسائل مختلف تعجب بسیاری از کارشناسان را بر می‌انگیخت به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، برای بسیاری از مردم جهان و حتی فعالان سیاسی شوکه‌کننده بود.
کد خبر: ۹۷۲۳۹۷

اما چگونه دونالد ترامپ 70 ساله توانست در کمال شگفتی و برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها به پیروزی دست یابد؟ بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین پایه‌های کمپین تبلیغاتی ترامپ بود و او توانست بهتر از رقیب خود از این ابزار استفاده نماید.

رسانه‌ای ساده، ولی موثر

نگاهی به دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی هر بار از نقش محوری‌تری برخوردار می‌شوند. در این میان انتخابات 2016 را باید نقطه اوج اثرگذاری این رسانه‌ها دانست. دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بویژه توییتر، فیسبوک و اینستاگرام به مراتب خبرسازتر و جنجالی‌تر از هیلاری کلینتون بود. تعداد کاربران این صفحات طی چند ماه منتهی به برگزاری انتخابات 2016 رشد قابل توجهی داشت. ترامپ حتی پیش از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن، تعداد بالای طرفدارانش در این شبکه‌های اجتماعی را یکی از پشتوانه‌های خود می‌دانست. او مدتی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد فکر می‌کند اثر رسانه‌های اجتماعی در موفقیت او به مراتب بیشتر از تاثیر شیوه‌های پرخرج رقیبش بوده است.

آمارها نشان می‌دهد طی کوران رقابت‌های انتخاباتی، 44 درصد آمریکایی‌ها اخبار مورد نظر خود از نامزدهای انتخابات را از طریق خبرخوان فیسبوک به دست می‌آوردند، اما این خبرها فقط به مطالب منتشر شده در شبکه‌های رسمی و معتبر خلاصه نمی‌شد. طی چند ماه مانده به برگزاری انتخابات، انبوهی از وبسایت‌ها و پیج‌های جعلی در فضای مجازی سربرآوردند و اخبار جعلی و نادرست را نشر دادند. در این میان، سهم صفحات شایعه‌سازی که ظاهرا طرفدار دونالد ترامپ بودند، بسیار بالا بود. (بخش درآمدزایی به سبک مقدونی را بخوانید)

برخی از این صفحات که رویکردهای نژادپرستانه داشتند ضمن انتشار مطالبی علیه رقیب ترامپ، احساسات آمریکایی‌ها علیه مسلمانان و رنگین پوستان را تحریک کردند. البته این رویه به هیچ وجه عجیب نبود، زیرا خود ترامپ بارها پیش از برگزاری انتخابات، اظهاراتی همگام با رویکرد اسلام هراسی و ضد مهاجرتی داشته است.

گفتنی است با این‌که ترامپ کوشید پس از انتخاب خود تا حد امکان از سخن گفتن در مورد این موضوعات خودداری کند، اما گزارش‌های پلیس آمریکا نشان‌دهنده افزایش حمله به مسلمانان، سیاهپوستان و لاتین تباران است که برخی کارشناسان آن را به موج احساسی ایجاد شده توسط ترامپ که در شبکه‌های مجازی شدت یافته بود مرتبط می‌دانند.

آیا آیفون گران می‌شود؟

شرکت اپل مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر نظیر سامسونگ، تولید محصولات خود را در چین انجام می‌دهد. چین به‌دلیل داشتن نیروی کار ارزان در دنیا شناخته شده است و به همین دلیل محصول تولیدی در این کشور در نهایت به مراتب ارزانقیمت‌تر خواهد بود؛ اما از نظر ترامپ این کار به معنای از بین رفتن فرصت‌های شغلی در ایالات متحده به شمار می‌رود. ترامپ پیش از انتخابات تهدید کرده بود در صورت پیروزی، اجازه نخواهد داد اپل تولید محصولات خود را برون‌سپاری کند و در صورت تخطی اپل، تعرفه‌ای بسیار سنگین برای ورود محصولات تولیدی این شرکت در چین به خاک آمریکا وضع خواهد کرد. البته مشخص نیست رئیس‌جمهور جدید آمریکا تا چه حد به وعده خود عمل کند. به هر حال مدیر اپل که در رقابت‌های انتخاباتی به‌صورت مشخص از هیلاری کلینتون دفاع کرده بود، باید چاره‌ای برای حفظ میراث استیو جابز در دنیا بیابد.

درآمدزایی به سبک مقدونی!

افزایش احتمال انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برگزاری انتخابات موجب نگرانی در بسیاری از کشورهای دنیا شده بود، اما به‌نظر می‌رسد این رویداد برای ساکنان شهر ولز (Velez) در مقدونیه خیلی خوب بود و توانستند حسابی از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند. ولز شهری کوچک با جمعیت 45 هزار نفر در مقدونیه است. برخی جوانان این شهر مدت‌هاست از طریق تولید محتوا در فیسبوک کسب درآمد می‌کنند. این شبکه اجتماعی درصدی از درآمد خود از تبلیغات‌دهندگان را به تولیدکنندگان محتوا پرداخت می‌کند. از آنجا که مبلغ پرداختی به ازای هر بار مشاهده مطلب در آمریکا بالاتر از اروپا و دیگر مناطق جهان است، جوانان شهر ولز بیشتر محتوایی در مورد ورزش و سلامت برای آمریکایی‌ها می‌نوشتند، اما انتخابات آمریکا فرصت خوبی برای این جوانان به وجود آورد تا موضوعی جدید و پرطرفدار برای خود بیابند و این بار سراغ تولید محتوا برای طرفداران ترامپ رفتند. اما چرا؟

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها تردیدهای خود نسبت به سلامت انتخابات در آمریکا و نظام سیاسی این کشور را مطرح کرده بود. به همین دلیل طبیعی بود طرفداران او علاقه چندانی به شبکه‌های معتبر اطلاع‌رسانی نداشته باشند و به انواع شبکه‌های غیررسمی روی آورند. جوانان شهر ولز در مقدونیه متوجه این فرصت موجود در آمریکا شدند و ضمن تولید هزاران خبر و مقاله جعلی یا تحریف شده، وبسایت‌های متعددی نیز برای انتشار این اخبار طراحی کردند تا از درآمد هنگفت تبلیغات گوگل نیز محروم نمانند.

ایمیل‌ها از ترامپ فراری شدند!

سال‌هاست سازمان امنیت ملی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، در اطلاعات خصوصی تبادل شده شهروندان خود سرک می‌کشد. در این میان، جمهوریخواهان معمولا از طرفداران دوآتشه افزایش میزان دخالت دولت در کنترل پیام‌های رد و بدل شده شهروندان خود هستند. البته دامنه این دخالت حتی به خارج از مرزهای ایالات متحده هم کشیده شده و هر از گاهی اخباری مبنی بر جاسوسی نهادهای این کشور از مقامات دیگر کشورها به گوش می‌رسد. حال پس از انتخاب ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از کاربران اینترنت از ترس افزایش دخالت حکومت این کشور در ارتباطات خود دست به دامان شرکت‌های تامین‌کننده امنیت دیجیتال شده‌اند. در این میان، امنیت ایمیل یکی از محوری‌ترین دغدغه‌های این کاربران بوده است. شرکت سوئیسی پروتون میل (ProtonMail) یکی از شرکت‌هایی است که در فاصله چند روز پس از انتخاب ترامپ، با استقبال بسیار گسترده‌ از سوی کاربران آمریکایی روبه‌رو شده است. تعداد ثبت‌نام کاربران در این وبسایت طی چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو برابر شد. این شرکت که امکان کدگذاری بسیار پیشرفته از سمت مبدا ارسال ایمیل را به کاربر می‌دهد، اعلام کرده سازمان امنیت ملی آمریکا قادر به شکستن قفل این رمز و آگاهی از محتوای خصوصی ایمیل کاربرانش نیست.

صالح سپهری فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها