از متولدان دهه 60 به عنوان نسل سوخته نام می‌برند؛ آنها که در این دهه ایران، چشم به دنیا باز کردند، در دوران نوجوانی و جوانی‌شان طی دهه 70 با محدودیت‌ها و خط قرمزهایی بیشتر از نسل‌های قبلی و بعدی خود مواجه بودند و برآورده شدن آرزوهایشان براحتی دیگران نبود. به همین علت یا به آرزوهایشان تخفیف می‌دادند یا با رنج بیشتری آنها را به دست می‌آوردند و اگر بدشانس‌تر و کم‌اراده‌تر بودند، بی‌خیال آرزوهایشان می‌شدند و به حداقل‌ها قناعت می‌کردند. با این حال، همین نسل با بایدها و نبایدهای محیرالعقول و جنگ و وضعیت آشفته اجتماعی، خاطرات دلپذیر مشترکی هم دارد و واجد نشانه‌هایی است که فقط خودش از آن سر درمی آورد و ارتباط برقرار کردن با آن برای نسل‌های بعدی میسر نیست.
کد خبر: ۹۷۱۹۸۷

متولدان بااراده دهه 60 اما هیچ‌وقت دست از تلاش و امید برنداشته‌اند و همچنان حضور موثری در جامعه دارند. این مساله بویژه در سینما برجسته است و بسیاری از سینماگران مرد و زن متولد این دهه، امروز به بالندگی رسیده‌اند و در سینما می‌درخشند. به بهانه فیلم‌هایی که با حضور و درخشش بازیگران متولد این دهه روی پرده سینما می‌رود و با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود، اینفوگرافیک این هفته را به چنین موضوعی اختصاص دادیم. البته حضور پررنگ و برجسته دهه شصتی‌های سینما فقط منحصر به بازیگران نیست و بسیاری از سینماگرانی که پشت صحنه فیلم‌ها و در شاخه‌های دیگر این هنر - صنعت فعالیت می‌کنند هم متولد دهه 60 هستند.

در زمینه کارگردانی فیلمسازانی چون علی ملاقلی‌پور، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، رضا درمیشیان، سهیل بیرقی، ابراهیم ابراهیمیان و مرجان اشرفی‌زاده در دهه 60 به دنیا آمدند و امروز جزو کارگردانان خوب و آینده‌دار سینمای ایران هستند.

بازیگرانی هم که در این صفحه به آنها اشاره شده، صرفا بخشی از این نسل هستند که فقط به عنوان نمونه نامشان را اینجا آورده‌ایم، اگر نه چهره‌های سرشناس و محبوب دیگری هم از این نسل وجود دارند؛ همچون مهراوه شریفی‌نیا، نازنین بیاتی، پگاه آهنگرانی، گلاره عباسی، افسانه پاکرو، نورا هاشمی، مهرداد صدیقیان، محمدرضا غفاری، نیما شاهرخ‌شاهی، محسن کیایی و ...

الناز شاکردوست متولد 63 یکی از پرکارترین و پولسازترین بازیگران زن سینمای ایران در دهه 80 بود و با فیلمسازان مختلفی در سینمای تجاری کار کرد. با این حال میان انبوه نقش‌های عامه پسند سعی کرد در سینمای هنری هم نامی برای خود دست و پا کند. او فیلم رئال - انیمیشن «مبارک» را آماده اکران دارد.

پریناز ایزدیار متولد 64 با بازی در نقش مینا در سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» شناخته شد، اما کمتر کسی فکر می‌کرد ایزدیار پس از آن پله‌های پیشرفت را خیلی سریع طی کند. ایزدیار این کار را کرد و برای بازی خوبش در «ابد و یک روز»، برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر هم شد.

باران کوثری متولد 64 از جمله بازیگرانی است که به واسطه مادر و پدر سینماگرش، رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری وارد سینما شد، اما از همان بچگی و نوجوانی نشان داد استعداد بازیگری دارد. «خون بازی»، «من مادر هستم»، «روز سوم» و «قصه ها» گواه این ادعاست.

ترانه علیدوستی متولد 62 با نخستین نقش‌آفرینی‌اش در سینما یعنی نقش ترانه در «من ترانه 15 سال دارم» به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر دست یافت. این بازیگر مستعد پس از این موفقیت، انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشت و محبوبیت خود را تا امروز حفظ کرده است.

سحر قریشی متولد 66 ابتدا با نقش یلدا در سریال پرمخاطب «دلنوازان» میان مردم شناخته شد و پس از آن در سینما در فیلم‌هایی چون «گشت ارشاد»، «پنج ستاره» و «شانس، عشق، تصادف» بازی کرد. قریشی در سال‌های اخیر یکی از چهره‌های محبوب سازندگان فیلم‌های بدنه و تجاری است.

طناز طباطبایی متولد 62 با بازی در نقش دختری معتاد در «مرهم»، توانایی بازیگری اش را نشان داد و پس از آن استاندارد و کیفیت بازی‌اش را در نقش‌های بعدی حفظ کرد. «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «آرایش غلیظ» و «خشم و هیاهو» برخی از نقش‌های سخت کارنامه اوست.

امیر جدیدی متولد 63 با فیلم «رخ دیوانه» به شهرت رسید و صدا و استایل استانداردش، نوید ظهور یک جوان اول متفاوت و مستعد را به سینمای ایران داد. او در ادامه مسیر هم انتخاب‌ها و بازی‌های خوبی داشت. «اژدها وارد می‌شود» و «من» فرصت‌هایی بود که جدیدی خوب از آن استفاده کرد.

جواد عزتی متولد 60 ابتدا در سریال‌های کمدی تلویزیونی نقش‌های کوتاهی بازی کرد؛ اما در ادامه موفق شد در همکاری با مدیری نقش‌های مهم‌تری مثل بابااتی در «قهوه تلخ» را با هنرمندی ارائه کند. عزتی نمک ذاتی‌اش را به هر نقش کمدی‌اش می‌افزاید و البته گاهی سعی می‌کند نقش‌هایی جدی هم بازی کند.

نوید محمدزاده متولد 65 کارنامه قابل اعتنایی در تئاتر داشت و نقش‌های سختی را روی صحنه بازی کرد. همین ورزیدگی در تئاتر سرانجام موردتوجه قرار گرفت و راه او را به فیلم‌های کوتاه و بلند باز کرد. «عصبانی نیستم» نامش را سرزبان‌ها انداخت و بعد این مسیر موفق ادامه پیدا کرد با «ناهید»، «لانتوری» و «ابد و یک روز».

میلاد کی‌مرام متولد 65 بعد از چند سال حضور در تلویزیون، حالا به یکی از جوان اول‌های سینما تبدیل شده و با فیلم‌های «ملکه»، «امکان مینا» و «360 درجه» نشان داد قابلیت بازی در نقش‌های مختلف را دارد.

مصطفی زمانی متولد 61 ابتدا با نقش حضرت یوسف در «یوسف پیامبر» به شهرت رسید و کمی طول کشید تا از قالب این شخصیت مهم بیرون بیاید، اما بتدریج نشان داد می‌خواهد و می‌تواند نقش‌های سخت دیگری را هم از آب و گل دربیاورد، مثل «کیفر»، «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «جامه‌دران».

صابر ابر متولد 63 اول به عنوان مجری برنامه کودک دیده شد، اما خیلی زود توانایی‌اش را در بازیگری نشان داد و در تئاتر و سینما ایفاگر نقش‌هایی سخت شد؛ از «درباره الی»، «هیچ» و «اینجا بدون من» گرفته تا «من دیه گو مارادونا هستم» و «کالیگولا».

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها