فصل پاییز و پدیده وارونگی هوا باعث می‌شود افراد ساکن شهرهای صنعتی کمتر روزی را با آسمان آبی سپری کنند. همه ما درباره آلودگی هوا و مضرات آن شنیده‌ایم؛ از عوارض طولانی‌مدت مانند ایجاد بستر مناسبی برای بروز انواع بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها و هزاران مشکل دیگر که بگذریم، بی‌حالی، علائمی شبیه سرماخوردگی مثل سوزش گلو، آبریزش از چشم و بینی حالاتی هستند که بسیاری از ما این روزها تجربه می‌کنیم.
کد خبر: ۹۷۱۲۷۴

‌مسافرت‌، حتی سفر کوتاه داخل شهری به مناطق مرتفع‌ می‌تواند ما را تا حدود زیادی از این شرایط دور کند که متاسفانه همه امکان و شرایط سفر ندارند. پزشکان توصیه‌هایی برای افرادی که امکان دور شدن از هوای آلوده را ندارند، ارائه و تاکید می‌کنند با وجود آلودگی هوا بهتر است کمی بیشتر به بدن و غذاهای مصرفی خود دقت کنید تا آسیب کمتری ببینید. بر همین اساس، دکتر علیرضا عباسیان متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با جام‌جم درباره یبوست در هوای آلوده هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند، در زمان‌های آلودگی هوا بیش از پیش به دستگاه گوارش خود توجه کنید.

هنگامی که در هوای آلوده تنفس می‌کنید، نایژک‌ها و مژک‌ها هوای آلوده را به سمت گلو و داخل بدن می‌رانند که در این حالت دو راه برای بدن باقی می‌ماند که آلودگی را دفع کند یا قورت دهد. اگر یبوست مزاج داشته باشید، آلودگی‌ها بسادگی دفع نمی‌شوند، مدت زیادی در دستگاه گوارش شما جا خوش می‌کنند و سموم وارد دستگاه گوارش، کبد و روده‌ها و با باقی ماندن آنها در بدن بتدریج جذب دیگر اعضای داخلی می‌شوند. برای فرار از یبوست راه‌های مختلفی وجود دارد.

می‌‌توانید هفت یا هشت عدد آلو یا انجیر را در یک لیوان آب خیس کنید و برای تاثیر بیشتر آلو و انجیل را همراه با آبی که در آن خیسانده شده، میل کنید. یک قاشق غذاخوری خاکشیر همراه با نصف لیوان آب جوش می‌تواند راه‌حل مناسبی برای اجابت مزاج شما باشد. فقط حواستان باشد این شربت را گرم میل کنید.اگر دیابت ندارید می‌توانید یک حبه قند نیز به آن اضافه کنید. گل‌سرخ کاشان را خوب پاک، برگ‌های سبز و زردشان را با دقت جدا و بعد از پودرکردن آن را با دوغ همراه غذای‌تان میل کنید تا دستگاه گوارش‌تان روان شود و سموم موجود در هوای آلوده آسیب کمتری به بدن‌ وارد کند.

منافذ پوست را پاک کنید

دکتر عباسیان در ادامه می‌گوید، آلودگی‌ها مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که از هر راهی سعی می‌کنند وارد بدن شوند. مواد آلوده روی پوست و مو می‌نشینند و جذب بدن می‌شوند. از طرفی پوست راهی برای دفع آلودگی‌هاست و با بسته شدن منافذ پوست، آلودگی‌ها بسادگی دفع نمی‌شوند. درست به همین علت است که توصیه می‌شود در زمان‌هایی که هوا آلوده است، حمام کنید و با دقت بیشتری بدن خود را لیف بکشید.
کیسه کشیدن هم می‌تواند به تمیزی بیشتر پوست شما کمک کند.

تنفس عمیق ممنوع

دکتر عباسیان در ادامه تاکید می‌کند، در هوای آلوده نفس عمیق می‌تواند عاملی باشد که آلودگی‌ها بی‌دردسر و با آسودگی بیشتری وارد اعماق ریه‌ها شوند. در هوای آلوده نه ورزش و نه بارهای سنگین حمل کنید تا بیش از این هوای آلوده به خورد ریه‌ها نرود. ماسک‌های فیلتر تهیه کنید و با توجه به میزان آلودگی هوا آنها را عوض کنید.

در خانه، باران مصنوعی بسازید

دکتر عباسیان می‌گوید، استفاده از ماسک‌های نمناک می‌تواند جاذب خوبی برای فیلتر هوای آلوده باشد. بعلاوه با قرار دادن دستمال‌های نمناک در لبه پنجره خانه یا کانال‌های کولر می‌توانید راه ورود هوای آلوده به خانه را به میزان زیادی مسدود کنید. بخور سرد در خانه قرار دهید. بخور سرد مانند باران است و می‌تواند هوای خانه را به مقدار زیادی تصفیه کند. استفاده از گیاهان در طی روز به تصفیه هوا کمک می‌کند. فقط حواستان باشد بهتر است گیاهان را در اتاق خواب قرار ندهید. همان طور که می‌دانید گیاهان در شب اکسیژن هوا را می‌گیرند و حتی بسیاری از اطبای سنتی در گذشته توصیه می‌کردند افراد نزدیک درختانی مانند انجیر و گردو نخوابند.

دمنوش‌های‌ مخصوص آلودگی هوا

برخی از دمنوش‌ها به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند و در هوای آلوده می‌توانند حال بدن‌تان را خوب کنند. دکتر عباسیان، مصرف دمنوش لیمو امانی، به لیمو و بادرنجبویه را در هوای آلوده تجویز می‌کند. برای دم کردن دمنوش هم کافی است، مقداری آب جوش را با هر ماده‌ای که دوست دارید مخلوط کنید و در لیوان دردار قرار دهید. بعد از ده تا 15 دقیقه دمنوش شما آماده است.

حلیم خوردن، تعطیل!

دکتر عباسیان در ادامه می‌گوید، غذاهای غلیظ مانند حلیم، گوشت گاو، گوساله و مصرف کنسروها می‌توانند اثر مخرب آلودگی هوا را در بدن بیشتر کنند. تا می‌توانید غذاهای ساده بخورید و مایعات بیشتری مصرف کنید. برای پاکسازی بدن سراغ مرکبات بخصوص پرتقال و نارنگی بروید. لیموی ترش یا شیرین هم می‌تواند میوه مناسبی در زمان آلودگی هوا باشد. اگر منع استفاده از روغن کره گاوی ندارید، در هوای آلوده حتما این ماده را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن کره گاوی سم ‌زداست و بخصوص به دفع سم‌هایی که در بزاق جمع می‌شوند، کمک می‌کند.

شیر گردو بزن به بدن

یک قاشق پودر گردو را با یک لیوان شیر مخلوط کنید. می‌توانید کمی عسل هم به شیر گردو خود اضافه کنید. به گفته دکتر عباسیان این ترکیب فوق‌العاده به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و در ادامه می‌گوید: در این دوران عسل را فراموش نکنید. یک قاشق مرباخوری عسل را خالی یا در یک لیوان آب گرم حل کنید و روزانه میل کنید.

چند لیوان شیر کافی است؟

دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه در مصاحبه با جام‌جم بر مصرف لبنیات و شیر تاکید بسیاری دارد. او در ادامه می‌گوید در هوای آلوده روزانه دو تا سه لیوان شیر بنوشید. لبنیات به پاکسازی بدن کمک زیادی می‌کند و می‌تواند شما را سالم نگه دارد.

به جنگ مواد التهاب‌زا بروید

دکتر فرح‌بخش در ادامه می‌گوید، آلودگی هوا حاوی مواد التهاب‌زاست و درست به همین علت باید از روغن امگا3 که سر دسته دفع مواد التهاب‌زاست، استفاده کنید. ماهی‌های چرب بخورید تا امگا3 به بدن‌تان برسد. حتی می‌توانید روزانه یک کپسول‌ امگا3 مصرف کنید. نکته کلیدی دیگر این است که آنتی‌اکسیدان را جدی‌تر مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد التهاب‌زا و اکسیدان‌ها را از بدن شما دور می‌کنند. ما چند نوع آنتی‌اکسیدان داریم که در مواد غذایی مختلفی یافت می‌شوند؛ اما مهم‌ترین آنتی‌اکسیدانی که همه ما از خواص آن شنیده‌ایم، ویتامین C است. ویتامین C در مرکبات وجود دارد. بهتر است بدانید ویتامین E هم میزان آنتی‌اکسیدان خوبی دارد. ویتامین E در روغن‌ها موجود است. مکمل‌های 100، 200 و 400 گرمی آن نیز در داروخانه‌‌ها وجود دارد. در صورتی که مشکل خاصی نداشته باشید، مجازید یک مکمل 400 گرمی ویتامین E را یک روز در میان مصرف کنید و مقدار طبیعی آن هم در روغن‌ها وجود دارد. سلنیوم در گوشت ماهی و میگو وجود دارد و مصرف آن در هوای آلوده بخصوص برای کودکان و زنان باردار و شیرده بسیار توصیه می‌شود.

نیلوفر جامه بزرگی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها