سازمان ملل متحد وضعیت آزادی بیان را در ترکیه «ناگوار» توصیف کرد و دراین‌باره به آنکارا هشدار داد.
کد خبر: ۹۶۹۸۶۸
هشدار سازمان ملل درباره نقض آزادی بیان در ترکیه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس تی وی،‌ دیوید کِی، گزارشگر سازمان ملل در امور آزادی بیان، در گفتگو با خبرنگاران در آنکارا گفت: حس عمیقی از محدودیت در آزادی عقیده و بیان در سراسر کشور (ترکیه) وجود دارد.

کِی افزود: روشن بود که ترکیه پس از کودتای اخیر و همچنین از سوی شبه‌نظامیان کَرد با تهدیداتی مواجه خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که دولت باید برای انجام هر کاری به‌منظور محدود کردن آزادی بیان، چک سفید داشته باشد.

گزارشگر سازمان ملل در امور آزادی بیان با اشاره به محدودیت‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی مردم گفت: آزادی عقیده مشمول هیچ‌گونه محدودیتی قرار نمی‌گیرد.

کِی به‌عنوان یک متخصص مستقل در امور حقوقی وظیفه دارد گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد.

دولت ترکیه بعد از کودتای نافرجام 25 تیر امسال ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت، از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

در این سرکوب‌ها، دست‌کم 160 رسانه تعطیل و بیش از 37 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

منتقدانِ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دولت آنکارا را متهم کرده‌اند در وضعیت اضطراری اعمال‌شده پس از کودتا، مخالفان و منتقدان را سرکوب می‌کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، اوایل آبان امسال در گزارشی اعلام کرد ترکیه در دوران برقراری وضعیت اضطراری پس از کودتای ژوئیه (تیر)، اقدام به نقض حقوق کَردها کرده و برخی بازداشت‌شدگان را در معرض خشونت‌های جنسی و فیزیکی قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
-
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۰
به نظر شما وضعیت ازادی بیان در ایران چطور است كاش در مورد ایران هم بنویسید جام جم عزیز
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها