جام حذفی، تنور فوتبال باشگاهی را گرم می‌کند

یک جام و 16 مدعی

بعد از یک تعطیلی نسبتا طولانی، چرخ رقابت‌های باشگاهی فوتبال از امروز با آغاز مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی به حرکت درمی‌آید؛ جامی که مسیر میانبر برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیاست، حالا 16 مدعی دارد که البته در میان آنها شش تیم از لیگ دسته اول و لیگ دسته دوم حضور دارند.
کد خبر: ۹۶۹۶۱۸

گل سرسبد بازی‌های این مرحله مصاف فردای استقلال و صبای قم است؛ دو تیم لیگ برتری با انگیزه‌هایی متفاوت و البته هدفی مشترک به نام قهرمانی.

صبا زمانی که صباباتری بود و در تهران بازی می‌کرد؛ دو بار در سال‌های 1384 و 1386 به فینال جام حذفی صعود کرد که اولی با قهرمانی آنها همراه بود. آن جام تنها جام ارزشمندی است که در کلکسیون افتخارات صبا وجود دارد. در مقابل استقلال لقب پرافتخارترین تیم جام حذفی را یدک می‌کشد. تیمی که در 29 دوره قبلی جام حذفی ده بار در فینال حضور داشته و شش بار جام قهرمانی را بالای سر برده است، امسال هم انگیزه‌های زیادی برای فتح جام دارد.

انگیزه اول آنها به جایگاه‌شان در رقابت‌های لیگ برتر برمی‌گردد. در فصلی که از پرسپولیس و تراکتورسازی به عنوان شانس‌های نخست قهرمانی در لیگ برتر نام می‌برند، فقط فتح جام حذفی است که می‌تواند هواداران استقلال را راضی نگه دارد.

از سوی دیگر، شکست در فینال جام حذفی امسال هنوز از خاطر استقلالی‌ها پاک نشده است؛ خاطره‌ای بد که فقط با قهرمانی آبی‌ها در جام از یادها پاک می‌شود.

فردا اما دو تیم با شرایطی کاملا متفاوت به مصاف هم می‌روند. استقلال با احتساب بازی های جام حذفی در 9 بازی گذشته خود شکستی را تجربه نکرده، اما صبا در لیگ برتر فقط یک بار طعم پیروزی را چشیده، تا بیش از پیش به دو برد خود در جام حذفی دلخوش باشد.

تیم عبدالصمد مرفاوی که با کمترین هزینه هم بسته شد، در دو دیدار تقریبا آسان موفق شد سفیر آبیک و شهدای گروس بیجار را از پیش‌رو بردارد. استقلال هم با عبور از ملوان نوین و مس کرمان به این مرحله رسیده است. حالا در تقابل دو تیم لیگ برتری یک تیم باید با جام وداع کند.

عبداللهی: در جام حذفی قهرمان می‌شویم

سرپرست تیم فوتبال استقلال تأکید کرد، این تیم در جام حذفی هدفی جز قهرمانی ندارد.

نصرالله عبداللهی در مورد شرایط استقلال برای ادامه بازی‌های لیگ برتر و تقابل آبی‌پوشان با صبا در جام حذفی گفت: خوشبختانه تیم کارش را بخوبی انجام می‌دهد و منصوریان و اعضای کادر فنی هم بخوبی برنامه‌ها را جلو می‌برند. بازی با صبا در جام حذفی بسیار سخت است، چون آنها تیم خوب و یکدستی دارند، ولی امیدوارم که درنهایت پیروز شویم. ما در جام حذفی هدفی جز قهرمانی نداریم و باید همه حریفان را از پیش‌رو برداریم.

مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی

پنجشنبه 27 آبان

فولاد خوزستان ـ نفت وگاز گچساران (ساعت 14:30، ورزشگاه غدیر اهواز)/ داور: جواد رحیم‌زاده، کمک‌ها: محمد هاشمی‌‌نسب و مرتضی هوشیار

نفت تهران ـ شهرداری فومن (ساعت 14:15، ورزشگاه تختی تهران)/ داور: علی‌اصغر مومنی، کمک‌ها: علی‌اکبر عظیم‌‌پور و حسین عابدی

جمعه 28 آبان

آلومینیوم اراک ـ سپاهان اصفهان (ساعت 13:30، ورزشگاه امام خمینی اراک)/ داور: محمدرضا اکبریان، کمک‌ها: محمدرضا مدیرروستا و محسن سلطانی

ذوب‌آهن اصفهان ـ ماشین‌سازی تبریز (ساعت 16:30 در ورزشگاه فولادشهر اصفهان)/ داور: حسین زرگر، کمک‌ها: هادی طوسی و محمدجواد مداح

نفت مسجد سلیمان ـ سایپا تهران (ساعت 14:30، ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان)/ داور: پیروز سیف‌الله‌پور، کمک‌ها: جلیل شعرانی و علی احمدی

تراکتور‌سازی تبریز ـ آینده‌سازان برق شیراز (ساعت 13:30، ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی)/ داور: کمیل غلامی، کمک‌ها: حمید غمزه و مرتضی کاظمیان

استقلال ـ صبای قم (ساعت 16:20، ورزشگاه آزادی تهران)/ داور: احمد صالحی، کمک‌ها: حسن یوسفی و محمد عطایی

شهرداری ماهشهر ـ گسترش فولاد تبریز (ساعت 14:30، ورزشگاه شهدای ماهشهر)/ داور: امید سعیدفر، کمک‌ها: مهدی الوندی و محمد راهی

نفت تهران ـ شهرداری فومن

شاید یک بازی آسان برای شاگردان علی دایی و شاید هم یک شگفتی بزرگ دیگر در رقابت‌های این فصل جام حذفی. نفت امروز در تهران میزبان تیم دسته دومی شهرداری فومن است. این هم از قرعه خوب تیم دایی است که تا اینجا با تیم‌های لیگ برتری روبه‌رو نشده است. نفتی‌ها بعد از پیروزی مقابل مهرگان دره‌شهر و نساجی مازندران، امروز میزبان شهرداری فومن هستند. البته وقتی پای جام حذفی و ضربات پنالتی در میان باشد، دست‌کم گرفتن این حریفان می‌تواند بزرگ‌ترین پیامد را برای تیم‌های قوی‌تر داشته باشد. شهرداری فومن در مرحله قبل با یک گل شهرداری تبریز را شکست داد.

فولاد خوزستان ـ نفت و گاز گچساران

فولاد خوزستان امروز میزبان تیمی است که در همان مرحله نخست جام حذفی، با کنار زدن استقلال خوزستان، قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، اولین شگفتی جام را رقم زد. نفت و گاز گچساران که در لیگ دسته دوم بازی می‌کند، در مرحله یک سی و دوم رقابت‌ها یک بر صفر استقلال خوزستان را حذف کرد تا پس از انصراف راه‌آهن به جمع 16 تیم برتر جام حذفی صعود کند. این تیم حالا یک بار به دنبال خلق شگفتی در اهواز است. آنها این بار مهمان تیم فولاد هستند؛ تیمی که در هفت بازی گذشته‌اش در لیگ برتر طعم شکست را نچشیده و از آماده‌ترین‌های لیگ است.

ذوب‌آهن ـ ماشین‌سازی تبریز

ذوب‌آهن، تیمی که با کسب دو پیروزی در سه بازی آخر خود در لیگ، خود را تا میانه‌های جدول بالا کشید، فردا میزبان ماشین‌سازی است که اصلا حال و روز خوشی ندارد. شاگردان رسول خطیبی اگرچه در جام حذفی مقابل تیم‌های اتحاد لردگان و خونه به خونه بابل به پیروزی رسیدند، اما در لیگ هر پنج بازی آخر خود را واگذار کرده‌اند تا بیش از سایرین در خطر سقوط به دسته اول باشند. در چنین شرایطی بردن بازی فردا برای خطیبی و تیمش از نان شب هم واجب‌تر است، البته کنار زدن قهرمان دو فصل اخیر جام حذفی، آن هم در اصفهان کار ساده‌ای نیست.

تراکتورسازی ـ برق نوین شیراز

این بازی می‌توانست یک فینال زودهنگام در رقابت‌های این فصل جام حذفی باشد، اگر پرسپولیس مقابل قشقایی زمینگیر نمی‌شد، اما تیم برانکو در عین ناباوری به قشقایی باخت تا همین تیم هم در مرحله بعد و در مصاف با تیم برق نوین شیراز نتیجه را واگذار کند. همه این اتفاقات همانطور رقم خورد که تراکتورسازی می‌خواست. حالا تیم تبریزی به جای بازی با پرسپولیس باید در خانه خودش به مصاف یک تیم کم نام و نشان از لیگ دسته دوم کشور برود؛ تیمی شیرازی که تا اینجا دو تیم شیرازی دیگر، یعنی فجرسپاسی و قشقایی را از گردونه رقابت‌ها خارج کرده است.

شهرداری ماهشهر ـ گسترش فولاد تبریز

جام حذفی جام شگفتی‌هاست. پس نباید زیاد تعجب کرد اگر تیم دسته دومی شهرداری ماهشهر بتواند در خانه خود مقابل تیم لیگ برتری گسترش فولاد به پیروزی برسد. شهرداری در مرحله اول با انصراف سیاه‌جامگان به مصاف با نفت امیدیه رسید و موفق شد این دیدار را با نتیجه 2 بر 1 به سود خود به پایان برساند. در سوی مقابل گسترش در مرحله اول بسادگی از سد امید شهرداری اراک گذشت و با انصراف مس رفسنجان به این دیدار رسیده است. با توجه به میزبانی تیم ماهشهر نمی‌توان از همین حالا شاگردان کمالوند را تیم برتر و راه یافته به دور بعد دانست.

آلومینیوم اراک ـ سپاهان

یک نبرد دسته اولی ـ لیگ برتری دیگر، این بار در اراک. تیم آلومینیوم اراک که با شکست تیم پیکان در خانه این تیم شگفتی‌ساز شده بود، حالا باید از سپاهانی میزبانی کند که در دو بازی قبلی خود مقابل تیم‌های غذای سبز مشهد و پارس جنوبی دروازه خودش را بسته نگه داشت و زیاد اذیت نشد. با این حال انسجامی که شاگردان داوود مهابادی از خود در مسابقات لیگ آزادگان نشان داده‌اند و همچنین برگزاری این مسابقه در اراک، احتمال رخ دادن یک شگفتی دیگر را نوید می‌دهد. باید ببینیم شاگردان ویسی چه برنامه‌ای برای این دیدار سخت و حساس در خانه حریف خواهند داشت.

نفت مسجد سلیمان ـ سایپا

شاید یک شگفتی دیگر در راه باشد. تیم نفت مسجد سلیمان که این روزها با هدایت سهراب بختیاری‌زاده در مکان سیزدهم لیگ دسته اول قرار دارد، پس از کنار زدن تیم لیگ برتری پدیده حالا میزبان سایپایی است که در هفت بازی اخیر خود در لیگ برتر حتی یک بار هم برنده نشده است. تیم حسین فرکی که با دو پیروزی مقابل تیم‌های بادران نوین و بادران به این مرحله صعود کرده است، فردا کار دشواری در مسجد سلیمان خواهد داشت. نفت به اذعان سرمربی و بازیکنان پدیده، فوتبالی منسجم و منظم را ارائه می‌کند و در خانه خودش می‌تواند هر حریفی را با مشکل مواجه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها