یک بار دیگر شیعیان نیجریه در حمله ارتش این کشور شهید و زخمی شدند بدون آن که واکنشی از جانب سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌های بین‌المللی برانگیخته شود. در این رابطه گفت‌وگویی با جعفر قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا انجام دادیم تا دلایل داخلی و خارجی آن را جویا شویم.
کد خبر: ۹۶۹۴۹۰

علت این که یک بار دیگر ارتش نیجریه دست به قتل عام شیعیان بی‌دفاع این کشور زد و صدها نفر را شهید و زخمی کرد چیست؟

این سرکوب‌ها و کشتارهای صورت گرفته از چهارسال پیش شروع شده است. در همان سال با حملات به مجامع شیعه، تعدادی شهید شدند که تعدادی از آنها پسران آقای شیخ زکزاکی بودند. سال‌های بعد هم انفجارهایی در راهپیمایی‌ها از جمله روز قدس توسط بوکوحرام صورت گرفت. اما در آذر ماه سال گذشته حمله گسترده‌ای به مساجد،‌ حسینیه‌ها و منزل آقای زکزاکی انجام شد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین سرکوب علیه شیعیان نیجریه یاد می‌شود. در این حمله بسیاری شهید شدند و بسیاری هم مفقود الاثر هستند.

دو علت در این رابطه بیان شده است که به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند: اول این‌که تقریبا همزمان با حملات علیه شیعیان در نیجریه، اعدام شیخ نمر در عربستان، طرح محاکمه شیخ عیسی قاسم و حبس شیخ سلمان در بحرین و مورد حمله قرار گرفتن شیعیان در سوریه و عراق و سایر نقاط اتفاق افتاد که از جهانی بودن این برنامه حکایت داشت. در این رابطه عربستان متهم ردیف اول است که با آموزش نیروها و حمایت مالی و لجستیکی و اطلاعاتی از وهابیت یک حرکت علیه شیعیان را ساماندهی کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند عربستان به تنهایی در این رابطه نقش نداشته بلکه آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای ارتجاعی منطقه در این راستا به آل سعود کمک می‌کنند.

دلیل دوم مربوط به ارتش نیجریه است. در حالی که ساختار اداری و اجرایی این کشور برخوردار از فساد است و از این معضل رنج می‌برد، ارتش هم وضعیتی به مراتب وخیم‌تر دارد به طوری که لابی‌هایی از جانب انگلیس، عربستان و رژیم صهیونیستی در آن فعالیت می‌کنند. مشهور است بخشی از ارتش با سفارت عربستان رابطه دارد و دلارهای نفتی دریافت می‌کند. از طرف دیگر از آموزش‌های ارتش اسرائیل برخوردار است و با توجه به سابقه استعماری انگلیس نسبت به این کشور، نفوذ این کشور در نیجریه بسیار عمیق است، به طوری که در هتل‌های آبوجا هم اعراب، هم اسرائیلی‌ها و هم انگلیسی‌ها حضور دارند و جلساتی را با برخی فرماندهان ارتش برگزار می‌کنند.

نقش بوکوحرام در این زمینه چیست؟

ارتش نیجریه سلاح‌هایی در اختیار این گروه قرار می‌دهد و با توجه به پیوند عمیق معنوی و آموزش بوکوحرام با وهابیت، به نظر می رسد برخورد با این گروه جدی نباشد.

شرایط و ساختار سیاسی و حکومتی نیجریه به چه صورتی است که این اعمال نابهنجار در آن شکل می‌گیرد؟

حکومت نیجریه اگرچه به ظاهر یک ساختار غیرنظامی دارد، اما از ماهیتی بشدت نظامی و امنیتی برخوردار است. به همین دلیل است که یک حرکت عمیق و ریشه‌دار فرهنگی اصیل مانند شیعه را برنمی‌تابد. در عوض با حملات تروریستی، آدم‌ربایی و اغتشاشات گروه بوکوحرام مشکلی ندارد. شاهد این مورد، شخصیت رهبر بوکوحرام ابوبکر شکائو است. این فرد به قدری کودن است که حتی نتوانسته تحصیلات ابتدایی خود را به اتمام برساند و از مدرسه اخراج شده است. اما شیخ زکزاکی قبل از این که به شیعه تشرف پیدا کند، دکترای اقتصاد خود را از معتبرترین دانشگاه نیجریه اخذ کرده است. قبل از آن هم دو مدرک فوق‌لیسانس دریافت کرده است. این شخصیت وزین به همراه اطرافیان خود که همه از متخصصان در رشته‌های گوناگون هستند حرکتی فرهنگی رشد یابنده‌ای را شروع کرده‌اند. دولت نیجریه، بوکوحرام که فقط نقش تخریبی و خشونت‌آمیز بدون هیچ گونه جاذبه‌ای دارد را تحمل می‌کند، اما حرکت شیعی را که در چارچوب قانون بدون هیچ گونه اقدام نظامی فعالیت می‌کند و مملو از جاذبه‌های عمیق معنوی است به دلیل اقبال روزافزون مردم تحمل نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها