نامگذاری امروز 16 نوامبر (26 آبان) به روز جهانی «تحمل و مدارا» به ابتکار یونسکو در سال 1996 مطرح شد و مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه شماره 51/95 به آن رسمیت بخشید. تلاش برای ساختن جهانی به‌دور از جنگ و خشونت سازمان یافته، موضوعی است که در بخشی از مقدمه منشور سازمان ملل به روشنی مورد تصریح قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۶۹۰۳۴

این درحالی است که در سال‌های پایانی قرن بیستم، شورای امنیت که از ارکان اصلی سازمان ملل است با صدور قطعنامه‌هایی که محور اصلی آن برنامه «نفت در برابر غذا» بود، بسیاری از شهروندان عادی عراقی را در تنگنای زندگی قرار داد که در نتیجه آن بسیاری از شهروندان کهنسال، کودکان و نوزادان از دسترسی به دارو و مراقب‌های درمانی و بهداشتی محروم شدند و از بین رفتند بدون آن‌که کوچک‌ترین خللی به ساختار قدرت آهنین صدام وارد شود.

دنیای وارونه «جهانی بدون خشونت» زمانی خود را عریان‌تر نشان داد که در آغازین سال‌های شروع قرن بیست و یکم، منطقه غرب آسیا شاهد شروع دو جنگ مهیب در عراق و افغانستان بود. آن‌هم از جانب کشوری (آمریکا) که خود را سردمدار و داعیه‌دار دروغین حقوق بشر می‌داند. غرب که خود را منادی تحمل و بردباری می‌داند امروز خود درگیری ناشکیبایی است. رشد افراطیون در فرانسه و آلمان و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نمونه‌های بارز این عدم تحمل است. به مصداق ضرب‌المثل «از قضا سرانگبین صفرا فزود» در این شرایط خود ایالات متحده هم در کمال ناباوری با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری در طلسم تهلکه خشونت گرفتار آمد.

فردی که پیشتر بی‌پرده از برتری نژاد سفیدپوست بر رنگین‌پوستان، اخراج مسلمانان و مهاجران، کشیدن دیوار در مرز مکزیک و... سخن به میان آورده بود. امروز افکار عمومی جهان شاهد بروز ناآرامی‌ها و تظاهرات در خاک آمریکاست که شهروندان آن رئیس‌جمهور جدید را بر نمی‌تابند. کوتاه سخن آن‌که اگر به پدیده «افراط‌گرایی و عدم مدارا با دیگران» فرصت میدان‌داری داده شود به تمام ساختار جوامع مانند سرطان دست‌اندازی خواهد کرد. فردایی که برای به کنترل در آوردن آن دیر خواهد بود.

محمد انیسی‌طهرانی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها