نباید شرایطی به وجود آورد که درمان اعتیاد زنان پیچیده‌تر شود، زیرا وقتی به زنان معتاد برچسب‌هایی مانند کارتن‌خوابی‌زده می‌شود پیامدهایی دارد؛ برای نمونه به مشکلات این گروه از جامعه اضافه خواهد شد و در دراز‌مدت شرایطی ایجاد می‌شود تا جمعیت زنان معتاد پنهان‌تر شود و زنان معتاد از این که برای درمان خود اقدام کنند، بترسند.
کد خبر: ۹۶۷۵۹۰
راه درمان را برای زنان دشوار نکنیم

درباره افزایش جمعیت زنان معتاد آمارهای متفاوتی مطرح می‌شود، اما به نظرم مساله این است که اعتیاد زنان از حالت پنهان به حالت نیمه‌پنهان رسیده است.

باید یادآور شد اعتیاد زنان در 70سال اخیر مطرح است، اما آنچه سبب شده در جامعه بیشتر به چشم بیاید مشکلات اقتصادی است که اعتیاد آنها را آشکار کرده است. عده‌ای از آنها که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند کارتن خواب می‌شوند یا مساله‌ای مثل فروش کودک از سوی مادران معتاد مطرح می‌شود.

از طرفی سیستم حمایتی مناسبی نیز وجود ندارد و به همین علت نهادهایی که کار درمان انجام می‌دهند، ناچار می‌شوند به کارهای حمایتی نیز بپردازند.

بنابراین علت آشکار شدن مساله اعتیاد در زنان را باید در مسائل اقتصادی و نبود حمایت‌های اجتماعی مناسب دنبال کرد که سبب شده تعدادی از زنان معتاد فقیر شوند و آسیب‌های جدی‌تری در جامعه مطرح شود.

علاوه بر این بتازگی به مساله اعتیاد زنان از سوی رسانه‌ها و سازمان‌های غیر دولتی بیشتر پرداخته می‌شود، اما باید این مداخلات علمی و کارشناسی شده باشد، چراکه اگر در این حوزه حساب شده عمل نشود می‌تواند نتایج نامطلوبی در پی داشته باشد، مثلا سبب شود گروهی از زنان که اعتیاد دارند و می‌خواهند برای درمان پا پیش بگذارند از ترس این که مورد قضاوت قرار بگیرند پروسه درمانشان را به تاخیر بیندازند یا برای آن اقدامی نکنند.

عباس دیلمی‌زاده

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها