برنامه این هفته 1+5 شبکه «شما» با نقد و بررسی بازی پرحاشیه پیکان و سایپا در لیگ برتر والیبال و صحبت‌های پویا فیاضی بازیکن با اخلاق کشورمان همراه بود.
کد خبر: ۹۶۷۵۴۱
بررسی یک بازی پرحاشیه در 1+5

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه «شما»، برنامه تلویزیونی 1+5 نخستین برنامه تخصصی والیبال جمعه شب به روی آنتن شبکه شما رفت.
در ابتدای برنامه شاهد مروری بر جدول رده‌بندی لیگ برتر والیبال کشورمان تا پایان هفته پنجم بودیم و سپس نوبت به نمایش و بررسی مسابقات برگزار شده رسید. بازی تیم‌های پیکان تهران و سایپا نخستین دیداری بود که به صورت گزیده به نمایش در آمد؛ در این بازی پیکان موفق شده بود با نتیجه 3 بر 2 سایپا را شکست دهد.
پیمان اکبری سرمربی پیکان در پایان بازی عنوان کرد: باخت هفته گذشته اعتماد به نفس بازیکنان ما را کاهش داده بود اما موفق شدیم با تلاش خستگی‌ناپذیر همه اعضای تیم، سایپا را شکست دهیم.
مسعود آرمات سرمربی سایپا هم در گفت‌وگو با خبرنگار 1+5 اظهار کرد: بازی سختی داشتیم؛ تا جایی که امکان داشت سعی کردیم بازیکنان را از درگیری با داوران منع کنیم ولی اعتقاد داریم سرداور بازی را به نفع پیکان تمام کرد.
وی افزود: اگر سعید معروف خودش سبب می‌شود که تماشاگران به او توهین کنند کس دیگری مقصر نیست، این نکته را به داوران هم گفتم البته در مقام دفاع از تیم خودم، در مقابل بازیکنان بزرگ‌تر از معروف هم می‌ایستم.
فرهاد نظری افشار بازیکن تیم پیکان هم در پایان بازی گفت: یکی از بهترین بازی‌های لیگ را انجام دادیم و تماشاگران هم لذت بردند؛ دیگر بازیکنان پیکان و ساپیا هم نظرات خود را در مورد این بازی بیان کردند.
فرهاد شاهمیری داور این دیدار هم ضمن گلایه از برخی رفتارها در والیبال کشورمان گفت: متاسفانه باید گفت شاهد رواج فرهنگ «دلقک‌بازی» در والیبال هستیم؛ هیچ جای دنیا اینطور نیست که اگر بازیکنی خندید باید او را جریمه کرد ولی شاهد هستیم که برخی والیبالیست‌ها اعتراض می‌کنند و می‌گویند فلانی خندید، او را صدا بزن و جریمه کن.
کارشناس برنامه این هفته 1+5 ، کیومرث کرده، با بیان اینکه شاهد بازی زیبایی بین دو تیم پیکان و سایپا بودیم اظهار کرد: آنچه مشهود بود اینکه سایپا نسبت به فصل گذشته تغییرات بسیاری داشته و بازیکنان خوبی را به خدمت گرفته است.
وی افزود: نکته مهم اینکه در بازی با تیم‌های خوب مثل پیکان، همیشه انگیزه مضاعفی برای پیروزی وجود دارد و از طرف دیگر، حضور سعید معروف در یک تیم، مربیان و بازیکنان تیم مقابل را وادار می‌کند به شکلی سرویس بزنند که توپ به معروف نرسد و تیم ساپیا در این بازی، همین کار را به بهترین شکل انجام داد.
کرده خاطرنشان کرد: بازیکنان سایپا در سرویس‌ها عملکرد خوبی داشتند و با برنامه‌ریزی وارد میدان شدند زیرا معروف بازیکنی است که به خوبی توپ‌ها را تقسیم می‌کند ولی نوع بازی سایپایی‌ها سبب شد ابتکار عمل از او گرفته شود.
کارشناس والیبال با بیان اینکه دفاع روی تور، مکمل سرویس خوب است گفت: پیکان از نظر دفاع روز بدی را پشت سر گذاشت و دلیل این امر، عملکرد بازیکنان سایپا بود که موفق شد مهاجمان پیکان را از مدار حمله خارج کند ولی در عمل شاهد باخت این تیم بودیم.
وی افزود: پیمان اکبری این خطر را پذیرفت که از تیم دوم استفاده کند زیرا این احتمال وجود داشت که بازی از دستش خارج شود؛ این ریسک جواب داد و پیکان توانست برنده بازی باشد.
کرده با اشاره به بازیکنان سایپا که سابقه بازی در پیکان را داشتند گفت: دلیل باخت این تیم آن بود که برخی بازیکنانش کم تجربه بودند؛ در دو پوهن می‌توان به پاسور سایپا اشاره کرد که اگر کمی باهوش‌تر عمل می‌کرد می‌توانستند بازی را ببرند و این، تفاوت میان بازیکنان را نشان می‌دهد.
این کارشناس والیبال فائزی را یکی از بهترین بازیکنان این بازی دانست و تصریح کرد: بردن دو ست توسط سایپا و گرفتن یک امتیاز از پیکان، به دلیل بازی خوب بازیکنانی مثل او بود.
وی ادامه داد: کادر فنی باید در مقاطعی که فشار روی تیم زیاد است، به مدد بازیکنان بیاید؛ صحبت با پاسور تیم، گرفتن وقت استراحت و مسائلی از این دست، از جمله راهکارهای این مسئله هستند.
در ادامه برنامه، شاهد مسائل حاشیه‌ای و اعتراض‌های بازیکنان دو تیم پیکان و سایپا در جریان این بازی بودیم.
مجری برنامه به جدال زیر تور به عنوان یکی از پدیده‌هایی که هنوز در ایران دیده می‌شود اشاره کرد و از کرده در مورد این مسئله پرسید.
کارشناس والیبال هم در این مورد خاطرنشان کرد: بخشی از اینگونه اتفاقات به باشگاه‌ها باز می‌گردد؛ هزینه‌ای که برای بازیکنان از نظر فنی صورت می‌گیرد باید دارای ساز و کاری باشد که شکل صحیح را به خود بگیرد نه اینکه به هر وسیله صورت بگیرد.
مسعود آرمات سرمربی تیم سایپا مهمان تلفنی این برنامه بود و طی گفت‌وگویی که با مجری داشت به مسائل حاشیه‌ای این دیدار اشاره کرد و گفت: در جریان این اتفاقات، بازیکنان را دعوت به آرامش و عدم درگیری با تیم مقابل و داوران تشویق کردم ولی حوادثی رخ داد که باعث تأسف است.
وی افزود: از پیمان اکبری هم خواستم بازیکنان تیم خود را به آرامش دعوت کند ولی شاهد فحاشی و درگیری برخی والیبالیست‌ها بودیم.
آرمات با بیان اینکه همه بار این شکست را گردن می‌گیرم خاطرنشان کرد: شاید در لحظه‌ای که نیاز بود نتوانستم آرامش را به تیمم بازگردانم البته داور هم نقش مهمی در این زمینه داشت و روند بازی را به هم زد.
سرمربی تیم سایپا عنوان کرد: صحبت‌های داور بازی، زیبنده یک داور بین‌المللی نیست و او باید در بکار بردن کلمات دقت لازم را داشته باشد.
وی تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا والیبال ما باید به جایی برسد که شاهد فحاشی در آن باشیم، این داور بازی است که نباید اجازه چنین مسائلی را بدهد.
در ادامه برنامه، محمد شاهمیری داور بین‌المللی والیبال کشورمان روی خط آمد تا در مورد این بازی به بیان نظرات خود بپردازد.
وی گفت: کتاب قانون والیبال را دوباره خواندم ولی در مورد خنده بازیکنان ندیدم ولی کجای دنیا می‌توان این مسائل را دید که بازیکن بعد از جا انداختن توپ و اسبک زدن، با حالت تمسخرآمیز بخندد یا اینکه آیا قانون اجازه می‌دهد مربیان دو تیم به سمت هم بروند و در مورد مسائل بازی درگیر شوند؟
شاهمیری افزود: مسعود آرمات نباید به سمت مربی و بازیکنان تیم مقابل برود، بلکه باید صبر می‌کرد تا من تصمیم بگیرم ولی وقتی این حرکت صورت گرفت، متوجه نشدم که چه صحبت‌هایی میان آنها رد و بدل شد به همین دلیل کاپیتان‌های دو تیم را خواستم و با آنها صحبت کردم که بازی پخش زنده است و شما باید الگوی دیگران باشید.
وی ادامه داد: اگر می‌خواستم قانون را اجرا کنم باید آقای آرمات را اخراج می‌کردم و معروف هم کارت قرمز می‌گرفت زیرا تجاوز به زمین حریف، در قانون بین‌المللی والیبال با مجازات اخراج مواجه می‌شود.
آرمات در ادامه به صحبت‌های شاهمیری در مصاحبه خبری اشاره کرد و گفت: درخواست من این است که یک کارشناس داوری در این برنامه حاضر شود و عملکرد داوران را نقد کند.
صحبت‌های شاهمیری و آرمات به درازا کشید و هیچ یک حاضر به پذیرش صحبت‌های طرف مقابل در مورد خطاها و نحوه داوری نشدند.
آرمات تصریح کرد: اگر کارشناسان داوری نظر آقای شاهمیری را تایید کنند حاضرم مصاحبه کنم و به اشتباهم معترف باشم.
شاهمیری هم در ادامه از عملکرد خوب کاپیتان تیم سایپا تقدیر و تشکر کرد.
بخش بعدی برنامه 1+5 معرفی یکی دیگر از شهرهای والیبالی کشورمان بود؛ ارومیه از جمله شهرهایی است که بسیاری از جوانان آن به این رشته ورزشی علاقه دارند و به نوعی با والیبال زندگی می‌کنند.
ارومیه را شهر عاشقان والیبال می‌نامند که سالن‌های والیبالش همیشه مملو از تماشاگر است؛ ورزشگاه این شهر خانه درناها نامیده می‌شود و همیشه شاهد حضور هزاران نفر از ارومیه‌ای ها در صندلی‌ها هستیم.
تماشاگران ارومیه‌ای در پایان هفته پنجم لیگ برتر والیبال به عنوان بهترین تماشاگران معرفی شدند.
بخش دیگر برنامه این هفته، همراه بود با حضور پویا فیاضی بازیکن با اخلاق و حرفه‌ای والیبال کشورمان؛ وی با اشاره به حضور خود در تیم شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: هفته گذشته باز هم مهمان این شهر بودیم و خاطرات آن سال‌ها زنده شد.
بازیکن تیم والیبال پارسه با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته، این تیم نتایج قابل قبولی گرفته است عنوان کرد: بعد از بازی با شهرداری ارومیه، به این نتیجه رسیدیم که بازیکنان جوان ما در شهرستان‌ها کمی با مشکل مواجه می‌شوند.
وی افزود: هر سه ست را اختلاف دو امتیاز واگذار کردیم و این در مقابل هزینه‌هایی که شهرداری ارومیه انجام داده‌اند شاید منطقی باشد.
فیاضی خاطرنشان کرد: اگر می‌توانستیم حتی در دقایقی کوتاه، از شهرداری جلو بیفتیم شاید برنده بازی ما بودیم البته در بازی‌هایی که اختلاف تنها دو امتیاز است، اشتباهات داوری هم تاثیرگذار است.
بازیکن تیم والیبال پارسه با بیان اینکه نبود ویدئوچک در لیگ برتر والیبال کشورمان در این زمینه تاثیرگذار است گفت: البته با توجه به تحریم‌ها و هزینه‌های بالایی که این سیستم دارد، گویا فعلا استفاده از آن منتفی است البته می‌توان با راهکارهایی، لااقل در تهران یا بازی‌های مهم، از ویدئوچک استفاده کرد.
وی افزود: اختلاف میان خط نگهدار و سرداور در این بازی کمی برایم عجیب بود و اعتراض خودم را هم اعلام کردم.
فیاضی تصریح کرد: سرعت بالای بازی در والیبال کشورمان، نیازمند استفاده از ویدئوچک است و مسئولان باید با وجود همه مشکلات، در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.
بازیکن مطرح والیبال کشورمان با اشاره به ارزیابی خود از لیگ برتر والیبال گفت: در پایان هفته پنجم همه تیم‌ها حداقل یک باخت داشته‌اند و می‌توان گفت هیچ تیمی حاشیه امنیت ندارد؛ اگر بازیکنان امنیت خاطر روانی و مالی داشته باشند شاهد لیگی فوق‌العاده سخت و جذاب خواهیم بود.
وی ادامه داد: حواشی خاصی که در والیبال کشورمان رخ می‌دهد دلایل خاص خودش را دارد؛ گمان می‌کنم بازیکنان در این زمینه تاثیرگذارند البته کری خوانی در همه لیگ‌های جهانی دیده می‌شود.
فیاضی با بیان اینکه جایگاه هر بازیکن در سطح ملی و باشگاه‌ها مشخص است گفت: البته در جریان بازی، بازیکنان تحت فشار قرار می‌گیرند ولی این صحیح نیست که بخواهیم برتری خود را با حرکات ناشایست نشان دهیم.
بازیکن تیم والیبال پارسه خاطرنشان کرد: لازم است بازیکنان رعایت اخلاف حرفه‌ای را در دستور کار قرار دهند و اگر قصد کری خوانی دارند، با احترام این کار را انجام دهند.
وی تصریح کرد: جوانان والیبالیست باید احترام بازیکینان پیشکسوت را نگهدارند و آنها هم با جوانان رفتار خوبی داشته باشند.
فیاضی به تیم ملی والیبال کشورمان اشاره کرد و گفت: بعد از آسیب‌دیدگی که داشتم توانستم به میادین برگردم، البته تصمیم گرفتم از این پس در زمان حال زندگی کنم زیرا اگر بخواهم به آینده نگاه بیشتری داشته باشم فشار زیادی را متحمل شوم.
وی ادامه داد: بعد از 10 ماه سخت آسیب‌دیدگی و عمل جراحی سنگینی که داشتم، از اعضای خانواده و دوستانم تشکر می‌کنم و خدا را شاکرم که باز هم توانستم وارد زمین والیبال شوم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها