داستان حضور تیم های باشگاهی ایران در کمپ های خارج از کشور به یک موضوع تکراری تبدیل شده است، آنقدر تکراری که دیگر حتی کسی از آن انتقاد نمی کند.
کد خبر: ۹۶۸۸۲۸
گزارش ویژه از اردوهای تیم های ایرانی در خارج از کشور / اتلاف صدها میلیون برای امکانات معمولی

به گزارش جام جم آنلاین ، حضور پرسپولیس در اردوی تمرینی امارات آخرین مورد از حضور تیم های ایرانی در اردوهای تمرینی خارج از کشور است، اردوهایی که معمولا بازدهی آنچنان بزرگ و مثبتی ندارد اما باز هم این رویه ادامه دارد. تیم ها به خارج از کشور می روند و با صرف هزینه ای چند صد میلیونی چند روزی از امکانات کشورهای میزبان برای تمرین کردن استفاده می کنند و احیانا چند بازی تدارکاتی هم برگزار میکنند.

اما چرا باشگاه های بزرگ در طول سال حداقل سه اردوی خارجی برگزار می کنند و رسانه های همان کشورها هم انتقاد نمی کنند که چرا این اتلاف هزینه صورت گرفته است؟

باشگاه های بزرگ معمولا بر اساس برنامه ای به تورها و کمپ های تمرینی خارج از کشورشان می روند که از خیلی وقت پیش تهیه و تدوین و اهداف آن ارزیابی شده است. بر اساس این برنامه مشخص است چقدر هزینه صرف این اردو خواهد شد، چه بازدهی فنی خواهد داشت و از همه مهم تر چقدر درآمد از این راه کسب می شود.

منچستریونایتد و بیشترین میزان درآمد از اردوهای خارجی

منچستریونایتد سالی یکبار به تور می رود. این تور یا در آسیایی شرقی است یا در آمریکا. مهم ترین دلیل اعزام شیاطین سرخ به تور خارجی کسب درآمد است. اینطور نیست که همانند باشگاه های ایرانی این تیم به یک اردوی خارج از کشورش برود و سپس با انبوهی از هزینه های بی سرانجام برگردد. یونایتد حداقل 3.5 میلیون پوند بابت برگزاری تور خارجی در کشورهایی نظیر ژاپن و آمریکا سود می کند. در واقع برنامه های جانبی این تیم در تورهای خارجی و البته برگزاری مسابقه های تدارکاتی با تیم های خارجی چنین رویه درآمد هنگفتی را به وجود می آورد.

رئال مادرید، چلسی، بارسلونا، آرسنال و بایرن مونیخ دیگر باشگاه های بزرگی هستند که بابت اعزام های خود به خارج از کشورهای خودشان برای جز به جز برنامه دارند. چیزی که آنها را ترغیب به سفر به ورای مرزها می کند نه امکانات تمرینی که تنوع مسائل فنی در حین تمرینات و البته درآمد زایی است.

در واقع این تیم ها به هیچ عنوان به خاطر دسترسی به امکانات بیشتر به اردوهای خارجی نمی روند، خود این باشگاه ها منبع عالی ترین زمین ها، کمپ ها و امکانات تمرینی هستند و دلیلی ندارد به آن سوی مرزها بروند.

چنین رویه ای را با باشگاه های ایرانی مقایسه کنید. این تیم ها به بهانه امکانات تمرینی بهتر راهی ترکیه، امارات متحده عربی، اسلوونی و ارمنستان می شوند. در آنجا از امکاناتی استفاده می کنند که خیلی بهتر از امکانات خودشان در شهر خودشان نیست. دیدارهای تدارکاتی هم به چند تیم محلی و درجه چندم خلاصه می شود. نه تنها بابت این اعزام درآمدی ندارند که هزینه ای چند صد میلیونی را هم تقبل کرده اند. پس از بازگشت به ایران سرمربیان این تیم ها به گفتن این جملات که اردوی خوبی را پشت سر گذاشته ایم و یا اینکه امکانات در آنجا عالی بود بسنده می کنند....

این مربیان و البته مدیرعاملان باشگاه ها از آنجایی که با تفکر حرفه ای در فوتبال آشنا نیستند و نمی دانند که ماهیت برگزاری اردوهای خارجی چیز دیگری است مسئله مهم درآمدهای فوتبالی را از یاد می برند.

ارزی که از ایران خارج می شود

رزرو هتل، رزرو محل تمرین تیم ، پرداخت هزینه های تقابل با تیم های خارجی جهت برگزاری مسابقات تدارکاتی و ... ریز هزینه های برگزاری اردوهای خارجی است.

ناصر فریاد شیران پیشکسوت و کارشناس فوتبال در اینباره گفت: تیم ها در خارج از کشور امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خوبی دارد و همه چیز برای آنها مهیاست. امکاناتی در کشورهای ترکیه، اوکراین ، کشورهای عربی و .. وجود دارد که متاسفانه این امکانات در داخل کشور مهیا نیست. اکنون جزیره کیش با توجه به نوع آب و هوا می تواند بهترین مقصد برای تیم های ایرانی باشد. البته تمام تیم ها نمی توانند آنجا اردو داشته باشند. نهایت دو تیم می تواند کمپ های تمرینی خود را آنجا برگزار کنند و از امکانات خوب آنجا هم استفاده کنند.

وی افزود: ما ساختار مناسبی نداریم وگرنه تیم های ما به خارج از کشور نمی رفتند. وقتی از ایران خارج می شوند تازه می بینند چه امکانات خوبی برای تمرین کردن وجود دارد.

فریادشیران خاطر نشان کرد: تیم ها حق دارند در آرامش تمرین کنند اما خارج شدن ارز قابل توجهی از کشور نیز صحیح نیست.

هزینه 3.5 میلیارد تومانی از ابتدای سال

هزینه کلانی که از ابتدای سال در اردوهای خارج از کشور صرف شد حداقل سه و نیم میلیارد تومان است. حال سوال اینجاست که این سه و نیم میلیارد تومان چه بازدهی مثبتی برای فوتبال ایران داشته است؟ جز عکس های اینستاگرامی بازیکنان از تصاویر مربوط به خارج از کشور و تعریف و تمجید بیهوده مربیان ایرانی از این اردها هیچ چیز مثبت دیگری در رابطه با این اردوها وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
-
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
والله داستانی مادر بزرگم نقل میكرد كه درست یادم نیست ولی فحوایش این بود كه به یكی گفتند چرا نمیرقصی؟ گفت زمینش ناهموارست.ونیز كسی نباید خودرا با دیگری بسنجد.مشكل درست از اینجا شروع میشود كه تمام مشكلات اقتصادی وهزار یك مشكل دیگر كشوربفراموشی سپرده میشودوناز وغمزه شروع میشود وهمه میخواهند مثل طاووس راه بروند.پدرم میگفت شتر كجا؟مثلا من كجا؟خودرا با منچستر یونایتد مقایسه میكنند.1-بریتانیا عمری استعمارگر بوده.هیچ فكر كرده اید چرا اینهمه سیاه پوست در انگلیسند؟باید وارد دریای فكربشوید ودران فروبروید.

نیازمندی ها