به گزارش جام جم آنلاین ،انعکاس خبر اجرای حکم قصاص شوهرعمه فاطمه بازتاب بسیاری در میان کاربران و خوانندگان در پی داشت .اغلب کاربران اقدام فاطمه را اقدامی شجاعانه قلمداد کردند. به عنوان مثال کاربری نوشت:
"اگر فردی به صورت تصادفی واتفاقی مجرم شود بخشش خوب است اما در چنین رفتارهای ددمنشانه نباید بخشید."
یا کاربر دیگری می نویسد :"بهترین کار را کردی. این نامرد حقش بود. در ضمن خیلی وقت ها بخشیدن مجرم در واقع خیانت به جامعه و قربانیان آینده است. حتما با پیشرفت علم پزشکی در آینده بینایی خود را دوباره کسب خواهی کرد."
برخی نیز این حکم را ناکافی می دانند و معتقدند: "این عادلانه نیست چون اون ملعون در کودکی بینایی داشته و حالا مدت کمتری نابینا خواهد بود شاید اگر بجای این کار به حبس ابد محکوم میشد بیشتر عادلانه بود."
و همینطور خواننده ای دیگر می گوید:" باز هم در حق تو جفا شده است شوهر عمه ات چند سالش است اگر فرض کنیم 50 سال نهایت 20 سال دیگر میبیند ولی تو نزدیک 70 سال نابینایی ."
اما کاربری نظر دیگری دارد و می گوید:" می توانستند طور دیگه ای حق این دختر را بگیرند . مثلا یک مستمری تا آخر عمر برای او تعیین می کردند که مرد باید می داد و .... . حالا چه چیزی نصیب این دختر شده .؟!!"
قصاص بازدارنده است
در همین حال محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس در این باره می گوید:حکمی که اجرا شد حکم قانون بود و باید اجرا می شد اگر برای اجرای این حکم مشکلاتی وجود دارد قانون هم موظف است این اشکال را برطرف کند و برای آن راهکاری بیابد.
وی در گفت وگو با جام جم آنلاین اجرای چنین حکمی را کاملا بازدارنده می داند و می افزاید:
همانطور که در قرآن هم به قصاص اشاره شده است بدین معناست که خداوند به لحاظ شناختی که از بنده خود دارد حکم قصاص را بنا نهاده است . پس باید بپذیریم اجرای چنین حکمی می تواند مانع تکرار آن در آینده شود.
وی در عین حال به بخشش نیز اشاره می کند و می گوید: البته توجه صرف به قصاص نیز مانع آن نیست که بخشش را نادیده بگیریم .بهرحال اولیا ی دم صاحب حق هستند ومی توانند از حق خود بگذرند و مجرم را ببخشند چراکه بخشش یک توصیه اخلاقی ودینی است واگر کسی بخواهد گذشت کند قانون نمی تواند مانع او شود.
باید چاره ای اساسی اندیشید
دکتر عباس گل دوست عارفی جامعه شناس نیز در عین حال معتقد است :فردی که دچار چنین جرمی می شود بیمار است وبا حذف آن و یا ترساندنش مشکلی حل نمی شود.
وی درگفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه با ایجاد رعب و وحشت نمی توان عامل بازدارندگی ایجاد کرد می گوید:ما بسیاری از قاچاقچیان مواد مخدر را دیدیم که اعدام شده اند آیا با این کار دیگر قاچاقچی مواد مخدر نداریم؟
وی اضافه می کند: به عقیده من چنانچه قانون مجرم را مجبور به پرداخت هزینه زندگی یک عمر فردی که مورد خشونت قرار گرفته ،کند منطقی تر و بازدارنده تر است.
قانون شفاف نیست
آنچه از نظرات مردم در شبکههای اجتماعی، فضای مجازی و سطح جامعه برمیآید این است که عموم مردم خواستار اشد مجازات یعنی «اعدام» برای جانیان اسیدپاش هستند.
اما حجتالاسلام محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضاییه پیشتر اعلام کرده بودکه براساس نظر برخی صاحبنظران، تکرار اسیدپاشی به طوری که موجب وحشت مردم بشود ویا اگر کسی عمداً با اسیدپاشی موجبات ترس مردم را فراهم کند محارب و حکمش اعدام است.
وی افزود: در مورد اسیدپاشی نظرات مختلف است. اولین اسیدپاشی در ایران در سال 1334 رخ داد و اولین قانون در مورد اولین اسیدپاشی هم در سال 1337 تدوین شد. در آن زمان در قانون پیشبینی شده بود اگر کسی اسیدپاشی کرد و موجب کشتهشدن فردی شد، فرد اسیدپاش اعدام میشود و اگر چنانچه موجب صدمه بدنی به او شد، اما به مرگ منجر نشد برایش حبس با درجات مختلف در نظر گرفته میشود. ما آن موقع قانون قصاص نداشتیم، اما پس از انقلاب قانون قصاص تدوین شد که براساس آن اگر کسی با اسید یا هر وسیلهای دیگر فردی را بکشد، قصاص نفس دارد حتی اگر با قصد کشتن یک مشت هم بزند و آن طرف بمیرد قابل قصاص است، اما اگر چنانچه باعث مرگ او نشد و موجب صدمه بدنی شد طبق قانون فعلی، متهم قصاص عضو میشود، بدین معنا که اگر با اسید چشم کسی را کور کرد طرف میتواند قصاص چشم کند یا اینکه دیه بگیرد.
سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه از باب جنبه عمومی جرم هم قاضی میتواند مجازات دیگری در نظر بگیرد، گفت: غیر از این نظریه دو نظریه دیگر هم وجود دارد؛ برخی میگویند تکرار اسیدپاشی به طوری که موجب وحشت مردم بشود و اگر کسی عمداً با اسیدپاشی موجبات ترس مردم را فراهم کند محارب و حکمش اعدام است و فرقی بین وسیلهای که موجب ترس و وحشت میشود نیست، اما این فتوای همه علما و نظر همه حقوقدانها نیست.
اژهای گفت: برخی دیگر میگویند به عنوان محارب نه، اما اگر کسی اقدامی از طریق اسیدپاشی انجام دهد که موجب فساد در جامعه شود مفسد فیالارض است و باید اعدام شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: ما اکنون در این زمینه قانون خیلی شفافی نداریم که اسیدپاش را میتوان به عنوان مفسد فیالارض یا محارب اعدام کرد یا خیر، البته فکر میکنم در ماده 628 قانون مجازات اسلامی عبارتی دارد که از آن عبارت استفاده میکنند و میگویند شامل اسیدپاشی میشود و میتوان متهم را اعدام کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم
ادمین شاید نچاپی ولی جان مادرت بچاپ مرسی
اما در كل بخشیدن یا نبخشیدن هر كسی بر عهده قربانی و به تشخیص اونه . یه عده هستند مرتب دم از بخشش می زنند وقتی هم توی خیابون جایی هستند حتی اجازه نمی دهند یكی راهشو بره چون فكر می كنند حق تقدم با اوناست . شماهایی كه دم از بخشش میزنید خودتون اول این مسائل كوچیك گذشت كنید بعد دیگران را نصیحت كنید.