با پررنگ شدن حضور ناوگان دریایی آمریکا در آبهای خلیج فارس احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا افرایش می‎یابد.
کد خبر: ۹۶۷۵۰۱
احتمال تصادم نظامی ایران وآمریکا در آبهای خلیج فارس/ اجماع‎سازی ترامپ علیه برجام

"حسن هانی زاده" کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با جام جم آنلاین انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رییس جمهور آمریکا را پیام آشکار سلطه طلبی جامعه سفید پوست آمریکا بر جامعه جهانی دانست و افزود: آمریکایی‎ها و مشخصا نژاد سفید آمریکا احساس می‎کنند جایگاه نظامی و هژمونی کشورشان در حوزه سخت افزاری بسیار تنزل پیدا کرده است.

وی در مورد علل اصلی گرایش جامعه آمریکایی به پدیده‎ای همچون ترامپ گفت: نژاد به اصطلاح برتر(سفیدان آمریکایی) معتقدند؛ باراک اوباما رییس جمهوری فعلی آنان، با اتخاذ سیاستهای به زعم خودشان مسالمت جویانه، جایگاه میلیتاری(نظامی) ایالات متحده را تنزل بخشیده و لذا امروز کاخ سفید نیازمند شخصیتی است که رتبه نظامی و هژمونیک آمریکا را در صحنه بین‎المللی ارتقا بخشد.

این کارشناس سیاست خارجی، رویکرد متفاوت منطقه‎ای ترامپ نسبت به اوباما را از دیگر دلایل انتخاب ترامپ توسط مردم آمریکا برشمرد و اظهار داشت: ترامپ در ظاهر سعی می‎کند داعش، جبهه النصره و سایر اقمار تروریستی خاورمیانه را از بین برد و این موضوع در دوره صدارت اوباما صرفا به فریبکاری و تحمیل هزینه های گزاف به جامعه آمریکایی منتج شد.

هانی‎زاده نگاه رییس جمهور منتخب آمریکا به موضوع خاورمیانه را در جنگ با تروریسم در صورت تحقق، نقطه مشترک تهران – مسکو – واشنگتن خواند و گفت: چنانچه مواضع ترامپ از حالت شعار انتخاباتی خارج شود، سرکوب گروه‎های تروریستی توسط خود آمریکا بعنوان یکی از حامیان اصلی مکتب تروریسم در منطقه، می‎تواند گام مثبتی در جهت تأمین امنیت منطقه؛ خاصه سوریه، یمن و عراق قلمداد شود.

وی با اشاره بر اینکه جمهوری اسلامی و روسیه همواره در جهت برقراری امنیت و صلح منطقه تلاش دارند یادآور شد: متأسفانه دولت باراک اوباما با متحدان منطقه‎ای خود نظیر عربستان و ترکیه؛ در از بین رفتن بحران سوریه وعراق کارشکنی کرده است. لذا امیدواریم حداقل در زمینه مبارزه با تروریسم دولت ترامپ با محور مقاومت دارای نقاط اشتراک باشد.

هانی زاده ضمن بیان حمایت آشکار اوباما و رژیم صهیونیستی از گروه‎های افراطی مسلح و تکثیر تروریستها به منطقه خاطر نشان کرد: در حقیقت امروز خود آمریکا و اروپا در حال پرداخت هزینه‎های مادی، معنوی پدیده تروریسم هستند و به همین علت است که ترامپ با شعار مبارزه با داعش وارد کارزار انتخاباتی ایالات متحده شد.

من وام‎دار عربستان نیستم

وی در خصوص دیگر وجوه تمایز سیاست خارجی ترامپ و دولت دموکرات اوباما ابراز داشت: دونالد ترامپ بر خلاف دولتهای پیشین کاخ سفید، خود را وام‎دار اعراب مرتجع منطقه بویژه رژیم عربستان سعودی نمی‎داند. لیکن پیش‎بینی می‎شود مرد جمهوری خواه کاخ سفید، یک سیاست کاملا تهاجمی علیه عربستان در پیش گیرد که؛ در این موضوع ایران به شکلی منتفع خواهد شد.

حضور نامشروع آمریکا در خلیج فارس/ انتقال بحران منطقه به آبهای خلیج فارس

هانی زاده در ادامه گفت‎وگو با خبرنگار جام جم آنلاین از نقاط اختلافی ترامپ و ایران در حوزه منطقه‎ای سخن گفت و تصریح کرد: بدون شک مستأجر جدید کاخ سفید حضور نامشروع نظامی خود در آبهای خلیج فارس را تقویت کرده و این موضوع علاوه بر اینکه بر احتمال تصادم نظامی ایران و آمریکا خواهد افزود؛ بحران خاورمیانه را به آبهای خلیج فارس منتقل می‎کند.

افت شاخص بورس‎های جهانی؛ ارمغان ورود ترامپ به سیاست

کارشناس سیاست خارجی پیرامون نوسات اخیر سهام در موسسات مالی دنیا پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا اظهار داشت: شوک شده ایجاد شده برآیند طبیعی هر حادثه‎ای در جهان است و تحولات ایالات متحده، بعنوان صاحب بزرگترین اقتصاد جهان هم، یک سلسله فراز و نشیب گذرایی در بازارهای جهانی برجای گذاشته است.

هانی زاده تأکید کرد: این نوسانات مقطعی است و با نشستن ترامپ بر کرسی کاخ سفید بازار جهانی به ثبات قبل باز خواهد گشت.

ترامپ برجام را پاره می کند؟

وی در پاسخ به این سوال که نهایتا چه سرنوشتی در انتظار "توافق برجام" با روی کارآمدن ترامپ خواهد بود، ارزیابی کرد: با احتمال زیر پا گذاشتن معاهده هسته‎ای توسط طرف آمریکایی؛ قطعا جامعه جهانی بازهم برحقانیت ایران صحه گذارده، چرا که جمهوری اسلامی تمامی مسیرهای اعتمادی ساز را طی کرده است.

هانی زاده با بیان اینکه ترامپ امکان اجماع سازی درباره لغو برجام علیه جمهوری اسلامی را نداشته و به تنهایی امکان نادیده گرفتن را ندارد، در غیر این صورت ایران ظرف مدت کوتاهی بر نقطه اولیه فعالیت هسته‎ای خود باز خواهد گشت.

گفت و گو از :محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
روح الله
-
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
ترامپ برو خوكها رو جمع كن دارن یله میرن پاتو توی خلیج فارس بزاری ناوهواپیمابرتو دیدی ندیدی
موسوی
-
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
چی چی میگی؟
یك رزمنده دریا دل
-
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
این آقا ترامپ بداند گندتون كه ریگان بود هیچ غلطی نتونس بكنه تو هم به لهو ولعبت برس آقای دونالد خان
بینام
-
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
شما هم.
میرزا بزرگ
-
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
حالا ... همه باهم ... خلیج فارس ایران .... محل دفن ریگان !!!
بی طرف
-
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
از امریكایی كه یك هفته ای عراق رو تسخیر كرد و افغانستان رو به استعمار گرفت باید ترسید. چرا واقع بین نیستن این كارشناسای كبك گونه شما؟
علی رضا
-
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
اون عراق و افغانستان بود . اما اینجا ایرانه مطمئن باش اگه امریكا میتونست ایران رو بگیره قطعا یه روز هم تاخیر نمیكرد
روح الله
-
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
میدونی چرا امریكا عراق رو یه هفته ای گرفت چون شیعیان و كردها و بخشی از سنیها و كل مسیحی ها از صدام متنفر بودن و وقتی امریكا حمله كرد بیشتر مخالفان صدام حتی به امریكا گره هم میدادن و بعد چون امریكا از تمام اسرار صدام اگاهی داشت و چون صدام تنها حزب بحث رو در كنار خودش داشت بنابراین امریكا عراق رو به ظاهر گرفت/// ولی وقتی صدام رفت كنار قدرت واقعی یعنی شیعه ای عراق وارد معركه شد و به همین دلیل امریكا عراق رو تخلیه كرد//// و قضیه افغانستان هم چون حكومت طالبان بود مردم از كارای طالبان بیزار شدن و امریكا با كل دنیا نه به تنهایی به افغانستان حمله كرد و فقط طالبان رو به ظاهر شكست داد در صورتی كه میبینیم هنوز بعد 12 سال هنوز با یك گروه اندك كل دنیا درگیرن /// خب اگه به جنگیدن با یك حزب یا یك گروه ملاك برتری امریكا باشه ایران هم اكنون ابر قدرت دنیاست كه با داعش كه هزار برابر بزرگتر از حزب بحث و طالبان است میجنگد و 90 درصد قدرت داعش از بین رفته و در ضمن تمام اروپایی ها از داعش و حتی اعراب خلیج فارس از داعش حمایت میكنند /// پس الان به نظرت ایران اسلامی ابر ابر قدرت دنیا نیست طبق نظریه شما//// و در اخر ایران اسلامی یك بار در بیست سال پیش با كمترین امكانات صدام و البته بهتره بگیم دنیا رو شكست داده با تكیه بر قدرت مردمش كه صدام و طالبان چنین پشتیبانی رو نداشتن و حالا اظافه كن قدرت موشكی و هزاران مورد دیگر كه بزرگان صلاح ندیدند اشكار كنند و با این اوصاف ایا امریكا یا بهتره بگیم همه به ظاهر ابرقدرتها جرات حمله به ایران رو دارن ایااااااااااااااااااا
فرشاد
-
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
اینجا ایرانه عزیزم ،ملت هیچ تحمیلی رو قبول نمیكنن حتی گردنشون زیر ساطور بره سر 100 تا تكتومنی تو پمپ گاز دعوا میوفتن 10 میلیون پول دیه میدن ولی پول زور نمیدن، امریكا فرضا بیاد و پایتخت رو بزنه اونوقت باید با بسیج خیابونی و حملات پارتیزانی مواجه بشه و از اونجایی كه تلفات براشون خیلی مهمه مشخصا همچین كار اشتباهی انجام نمیدن... به جاش برای مردم محتوا و مدیا میسازن كه جنگ نرم رو ببرن (تا به حال هم موفق بودن)
ایرانی
-
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
آی ترسوی بزدل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! قدیما تو كارتون گالیور یكی بود كه همش میگفت : من میدونم كارمون تمومه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چندین ساله شیطان بزرگ دور ایران پایگاه زده و چرا جرات نمیكنه چون از خیلی چیزا میترسه كه عقل شما گنجایش ظرفیت جوابهای اصلی رو نداره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا شكوهی
-
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
امریكا میتونه جنگ رو شروع كنه ولی هرگز نخواهد توانست انرا خاتمه دهد.
علی
-
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۰
۰
اگر ترامپ این اشتباه را انجام دهد بعید نیست ولی سربازانشان جرأت اینكار را ندارند. مگر گریه تفنگداران دریایشان را از یاد برده اید؟
بی طرفی دیگر
-
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۰
۰
آقایانی كه فكرجنگ هستن بدانند باكوچكترین درگیری ایران صدسال دیگر به عقب برمیگردد صرف نظراز تلفات انسانی پس واقع بین باشیم وبفكرتعامل با دنیا

نیازمندی ها