دوران سالمندی به سنین بالای 60 سال اطلاق می‌شود. سالمندی یک پدیده طبیعی و دوره‌ای جدید در زندگی است که اگر با آگاهی همراه شود، مثل دوران کودکی، نوجوانی و جوانی شیرین خواهد بود.
کد خبر: ۹۶۵۱۷۲

شیوه تغذیه در این دوره یکی از آگاهی‌هایی است که هر سالمندی باید با آن اشنا باشد، زیرا پیر شدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه می‌شود و به نظر می‌رسد که بهبود تغذیه تا حدی زیادی می‌تواند از این مشکلات پیشگیری کند.

دندان مصنوعی و التهاب لثه

آیا دیگر غذاهای مورد علاقه‌تان مانند سابق به شما مزه نمی‌دهد؟ یکی از عوامل موثر در تغذیه سالمندان، مشکل در جویدن است. به سالمندانی که به دلیل داشتن دندان‌های مصنوعی یا التهاب لثه، قادر به جویدن غذا نیستند، غذاهای زیر توصیه می‌شود: برنج نرم به صورت کته، گوشت‌های نازک قیمه‌ای آب‌پز و نرم، سیب‌زمینی پخته و پوره شده، سبزیجات پخته، آب میوه طبیعی و ... .

ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم در تغذیه سالمندان

جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان‌ها دارد و باعث افزایش احتمال شکستگی‌های استخوانی می‌شود. بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم مانند شیر و لبنیات افزایش می‌یابد.

با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن حتی در افرادی که عملکرد عصبی طبیعی دارند کاهش می‌یابد. گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ از منابع ویتامین B12 هستند.

کم‌خونی فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد، اما در افرادی که غذاهای کم‌انرژی مصرف می‌کنند شایع است. نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه شده روزانه به طور متوسط 7 میلی‌گرم است. زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز از منابع آهن است.

جگر، گوشت، حبوبات و غلات و مغزها (پسته، بادام، گردو، فندق) از منابع غذایی حاوی روی هستند. برخی از علایم کمبود روی مانند کاهش حس چشایی و التهاب پوست است.

اصول تغذیه مناسب

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که طول عمر بیشتری دارند اصول تغذیه‌ای خاصی را رعایت می‌کنند، که عبارتند از:

ـ تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی سالم

ـ کنترل انرژی و کالری مصرفی

ـ استفاده از نور خورشید (نیم ساعت روزانه) برای ویتامینD

ـ کنترل وزن / ـ مصرف مرتب صبحانه سالم

ـ مصرف مقادیر مناسب آب و مایعات

ـ گنجاندن وعده‌های میوه و سبزیجات به مقدار مناسب

ـ خوردن روزانه یک تا دو عدد سیب برای کاهش کلسترول خون

ـ استفاده نکردن از غذاهای کنسرو شده

ـ اضافه کردن پودر فندق و بادام به حریره‌ها به دلیل منیزیم بالا

ـ مصرف کمتر چربی و مواد غذایی چرب (گوشت قرمز، جگر، کله پاچه، کره، خامه، بستنی، سوسیس و...)

ـ مصرف حداقل دو بار گوشت‌سفید در هفته (ماهی و مرغ)

نوشیدن آب، چقدر؟!

یکی از مواد مورد نیاز بدن، آب است که برای کار طبیعی کلیه‌ها، دفع مواد زائد و سموم از بدن، جلوگیری از کم‌آبی، برطرف شدن خشکی دهان و زبان و جلوگیری از یبوست ضروری است.

برای تامین آب مورد نیاز بدن، مصرف روزانه حداقل شش تا هشت لیوان مایعات ترجیحا«آب ساده» توصیه می‌شود.

همچنین با افزایش سن ممکن است تا حدودی حس تشنگی افراد سالمند کاهش پیدا کند. بنابراین مقدار زیادی مایعات مانند آب، آبمیوه، شیر و سوپ بنوشید. منتظر نمانید تا احساس تشنگی کنید.

این نکته مهم است اگر در کنترل ادرار مشکل دارید، نوشیدن مایعات را قطع نکنید. برای رفع مشکل کنترل مثانه راه‌های درمانی وجود دارد.

نسرین علی‌محمدی مترجم علمی
منبع: helpguide.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها