از فردا درهای مصلای امام خمینی(ره) تهران روی علاقه‌مندان رسانه گشوده خواهد شد و این یعنی آغاز بیست ودومین نمایشگاه مطبوعاتی. نمایشگاهی که امسال با شعار «شفافیت، صداقت» و با حضور رسانه‌های مختلف کشور اعم از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، نشریات و مجلات تا جمعه هفته بعد برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۴۰۹۳

در آستانه برگزاری این نمایشگاه از چند روز قبل چهره پایتخت نیز رنگ و بوی رسانه‌ای به خود گرفته و پوسترهای این رویداد در خیابان‌های تهران به چشم می‌خورد. پوسترهای نمایشگاه مطبوعات، شامل یک پوستر اصلی به همراه چهار پوستر دیگر است که در طراحی این چهار پوستر همانند سال گذشته بر محوریت خانواده تاکید شده است. این پوسترها بر بیلبوردهایی در سطح شهر و همچنین عرشه پل‌های عابر پیاده نصب شده است.

البته پوستر اصلی نمایشگاه مطبوعات روز دوشنبه با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و در جمع خبرنگاران رونمایی شد.

بالغ بر 620 غرفه در بخش‌های مختلف نمایشگاه امسال ازجمله دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی برپا شده که بیش از 800 رسانه را در خود جای داده است. بر این اساس در بخش موسسات مطبوعاتی 23 غرفه، در بخش رسانه‌های استانی و منطقه‌ای 65 غرفه، در بخش تشکل‌های مطبوعاتی هشت غرفه، در بخش کسب و کار مرتبط با رسانه‌ها
20 غرفه، در بخش روابط عمومی دستگاه‌ها هفت غرفه، در بخش ادارات کل ارشاد استان‌ها و خانه‌های مطبوعات استانی که نشریات استان‌ها را نمایندگی می‌کنند، 31 غرفه، در بخش نشریات دانشجویی دو غرفه (یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه وزارت علوم و یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه دانشگاه آزاد)، در بخش روزنامه‌ها 40 غرفه، در بخش خبرگزاری‌ها 13 غرفه، در بخش رسانه‌های حوزه دین و اندیشه 23 غرفه، در بخش رسانه‌های فرهنگی و هنری 86 غرفه، در بخش رسانه‌های سیاسی و اقتصادی 94 غرفه، در بخش رسانه‌های آموزشی و تخصصی 99 غرفه، در بخش رسانه‌های عمومی و خانواده 79 غرفه و در بخش رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان 11 غرفه فعالیت می‌کنند.

مصلی نیز طی روزهای اخیر شاهد غرفه‌سازی رسانه‌های مختلف کشور بود. زمان‌بندی انجام شده برای متقاضیان غرفه‌های خودساز، از صبح دوشنبه تا شب گذشته تعیین شده بود. زمان در نظر گرفته شده برای چیدمان و نظافت غرفه از ساعت 9 صبح تا ساعت 20 امروز است.

یکی از برنامه‌های محتوایی نمایشگاه امسال، برگزاری نشست‌های تخصصی است که از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها امسال 9 نشست برنامه‌ریزی شده است. نشست «نقش مطبوعات در صیانت از محیط زیست» با حضور معصومه ابتکار و صادق خرازی به عنوان مهمانان ویژه و همچنین محمدرضا تابش،‌ اسدالله افلاکی، هادی کیادلیری، ناصر مقدسی و میرمهرداد میرسنجری یکشنبه (16 آبان) از ساعت 15 و 15 دقیقه تا 16 و 45 دقیقه در تالار شماره یک مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. همچنین در همان روز نشست تخصصی «رسانه‌های محلی، چالش‌ها و فرصت‌ها» با حضور مصطفی کواکبیان، نوری اعلا و داریوش شهامی‌فر از ساعت 15 و 45 دقیقه تا 17 در تالار شماره 3 مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

نشست تخصصی «مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید» با حضور حسن نمک‌دوست و یونس شکرخواه دوشنبه (17 آبان) از ساعت 15 و 15 دقیقه تا 16 و 45 دقیقه در تالار شماره یک مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

سه‌شنبه (18 آبان) نیز نشست تخصصی «موانع پیش‌روی رسانه‌های خصوصی» با حضور الیاس حضرتی، یوسفی و مرتضوی از ساعت 17 تا 18 و 30 دقیقه در تالار شماره یک مصلی برگزار می‌شود.

همچنین نشست تخصصی «کتاب‌های حوزه روزنامه‌نگاری» با حضور سیدفرید قاسمی که به عنوان حافظه گویای مطبوعات ایران شناخته می‌شود، مینا بصریان و احمد توکلی، چهارشنبه (19 آبان) از ساعت 15 و 15 دقیقه تا 16 و 45 دقیقه در تالار شماره یک مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

نشست تخصصی «سازمان نظام رسانه‌ای و قانون مطبوعات» با حضور محمدعلی وکیلی، بهروز بهزادی، حسین ضیایی و انصاری پنجشنبه (20 آبان) از ساعت 17 و 30 دقیقه تا 19 در تالار شماره یک برگزار می‌شود. همچنین در این روز نشست تخصصی «شیوه‌های ارائه و دریافت یارانه مطبوعات» با حضور فتاح‌زاده، سعید تقی‌پور و جلال فیافی از ساعت 15 و 15 دقیقه تا 16 و 45 دقیقه در همان سالن برگزار می‌شود.

رونمایی از کتاب زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد برای اولین بار در نمایشگاه مطبوعات امسال پنجشنبه (20 آبان) از ساعت 14 تا 15 در تالار شماره یک صورت می‌گیرد.

در روز جمعه (21 آبان) نیز نشست تخصصی «شیوه‌های بنگاه‌آفرینی» با حضور ناصر بزرگمهر، سیف‌الله یزدانی و امیر اکبری از ساعت 15 و 45 دقیقه تا 17 در تالار شماره یک مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

امسال فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم مشوق‌هایی را برای رسانه‌هایی که در حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی کوشا هستند، در نظر گرفته است. براین اساس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای کمک به ارتقای جایگاه زبان فارسی و باتوجه به لزوم ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و اعتلای زبان مطبوعات، جایزه‌ای به نشریات مکتوب و الکترونیکی منتخب اهدا می‌کند. این جایزه شامل اهدای لوح یادبود «جایزه فرهنگستان به جشنواره مطبوعات» و افزایش سه برابری یارانه نشریات برگزیده در اولین فهرست یارانه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها