استقبال گردشگران خارجی از حضور در شهرهای تاریخی اصفهان، شیراز و یزد امسال به گونه‌ای بوده است که دست‌اندرکاران گردشگری از کمبود هتل در شهری چون اصفهان خبر می‌دهند و آن را معضلی برای گردشگری کشور می‌خوانند.
کد خبر: ۹۶۳۶۳۵

به گزارش جام‌جم، دولت یازدهم حساب ویژه‌ای روی گردشگری باز کرده است به‌طوری که هتل‌سازی به دغدغه اصلی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شده بود. مسعود سلطانی‌فر که به وزارت ورزش و جوانان کوچ کرده، می‌گفت تا ده سال آینده تعداد هتل‌های 4 و 5 ستاره‌ ایران به 400 واحد خواهد رسید. هر چند دولت تمرکز ویژه‌ای بر توسعه گردشگری و گسترش هتل‌سازی دارد و ‌سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی از ساخت 175 هتل 4 و 5 ستاره خبر می‌دهد که 65 واحد آن تا پایان سال 1396 به چرخه خدمات اقامتی کشور اضافه خواهد شد، اما افزایش ورود گردشگران خارجی و نبود هتل‌های 4و 5ستاره امروز به معضلی برای شهری چون اصفهان تبدیل شده است.

خطری برای گردشگری کشور

عباس پیرمرادیان، از اعضای هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی که سال‌هاست به عنوان راهنمای گردشگران خارجی در کشور فعال است، عقیده دارد اگر تعدادگردشگران خارجی در اصفهان چند درصد بیشتر شود، آنها هتلی برای اقامت در این شهر پیدا نمی‌کنند. او به تجربه اخیرش در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: هفته گذشته در اصفهان یک گروه 26 نفره از گردشگران آلمانی را همراهی می‌کردم. ما برای اقامت به 19 اتاق در یک هتل نیاز داشتیم، اما ظرفیت همه هتل‌ها تکمیل بود. مجری تور از قبل موفق شده بود در یک هتل 4 ستاره، 17 اتاق رزرو کند، اما برای بقیه گردشگران این گروه، اتاق خالی پیدا نکرد. آژانس مجبور شد در هتل دیگری برای آنها اتاق رزرو کند و من برای اولین‌بار پس از 20سال، مجبور شدم مسافرانی را از گروه جدا و چمدان به دست راهی هتل دیگری کنم.

به گفته پیرمرادیان، هرچند تا به حال اخطار و هشدار درباره کمبود هتل زیاد داده شده، اما ناقوس خطر دیگر به صدا درآمده است: اگر در فصل بعدی تعداد گردشگران خارجی نه تنها در شهر اصفهان، بلکه در سراسر ایران فقط کمی بیشتر شود، به هیچ وجه جای استاندارد برای اقامت آنها نمی‌توان پیدا کرد. این یک خطر جدی است که گردشگری کشور را تهدید می‌کند.

او با بیان این که گردشگری در کشور ما فصلی است و سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در ساخت هتل‌های 5 ستاره نیستند که بیش از صد میلیارد تومان هزینه دارد، به جام‌جم می‌گوید: بویژه در شهری چون اصفهان که مجوز ساخت هتل بیش از شش‌طبقه به سرمایه‌گذار داده نمی‌شود و ساخت هتل برای او صرفه اقتصادی ندارد.

به باور او، دولت در این زمینه باید به کمک هتل‌سازی در کشور بیاید و از تجربه موفق کشورهایی چون ترکیه در هتل‌سازی و جذب گردشگران استفاده کند.

رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی

اوج سفر گردشگران خارجی به ایران برای فرار از گرما و سرمای اوایل فروردین تا اوایل خرداد و همچنین اواخر شهریور تا اواخر آبان است و به گفته معاون گردشگری استان اصفهان با افزایش تقاضا این شهر با کمبود هتل مواجه می‌شود.

محسن یارمحمدی با پذیرش این‌که کمبود اتاق برای گردشگران خارجی مختص به این چند ماه و در چند هتل است، به جام‌جم می‌گوید: برخی از گردشگران تمایل دارند در هتل‌های مشهور اقامت کنند که قاعدتا در این چند ماه این هتل‌ها با افزایش تقاضا و کمبود اتاق مواجه می‌شوند.

وی با بیان این‌که ما بشدت از حضور سرمایه‌گذران در این حوزه استقبال می‌کنیم، می‌گوید: 35 هتل در دست ساخت داریم که عمده آن در شهر اصفهان و اطراف آن است. در این میان هشت هتل 4 و 5 ستاره طی چهار سال آینده در اصفهان ساخته می‌شود که با توجه به افزایش حضور گردشگران خارجی در اصفهان، ما را از بحران خارج خواهد کرد. کلنگ هتل‌هایی چون هتل 5 ستاره رویال آسمان با 25 طبقه و هتل هما در ماه‌های اخیر به زمین خورد. او با اشاره به این‌که ترجیح گردشگران اروپایی، اقامت در هتل‌های سنتی است که به دلیل ارائه خدمات ضعیف این اقامتگاه‌ها، به حضور در هتل‌های مدرن سوق داده می‌شوند، می‌افزاید: در حال حاضر تلاش می‌کنیم با ارتقای کیفیت اقامتگاه‌های سنتی در داخل شهر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها، گردشگران را به اقامت در مکان‌های متفاوت تشویق کنیم.

معاون گردشگری استان اصفهان با تاکید بر این‌که درصدد رونق اقامتگاه بوم‌گردی در استان بویژه در شهرهای کوچک هستیم، می‌گوید: به اعتقاد ما گردشگرانی که برای چهار شب به اصفهان می‌آیند، یک شب اقامت در این شهر برایشان کافی است و بقیه را در کویر، کاروانسراها و شهرهای کوچک سرمی‌کنند. او در پاسخ به این‌که آیا گردشگران خارجی نیز مایل به این امر هستند، عنوان می‌کند: آنها بشدت از این موضوع استقبال می‌کنند.

معضل کمبود هتل‌های 5 ستاره

گاهی اوقات در برخی ایام موضوع کمبود هتل‌های 5 ستاره در شهرهای توریستی کشور کاملا مشهود است، البته نگرانی از بابت هتل تنها به نوع 5 ستاره آن محدود نمی‌شود، بلکه حتی در سطح پایین‌تر 4 و 3 ستاره نیز کاملا وجود دارد.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز این‌گونه کمبود هتل را در برخی شهرهای کشور تائید می‌کند و می‌گوید: گردشگرانی که قرار است به ایران سفر کنند، در صورت پر بودن هتل‌های 5 ستاره و اصرارشان به استفاده از آنها از سفر در تاریخ مورد نظرشان باید صرف‌نظر کنند که در ماه‌های اخیر این اتفاق در مورد چند تور اروپایی رخ داده یا از سر ناچاری به دلیل این‌که برای تاریخ سفرشان برنامه‌ریزی کرده‌اند، به اقامت در هتل 3 ستاره تن می‌دهند که در برخی موارد سبب نارضایتی آنها و به نوعی تبلیغ منفی برای گردشگری کشور می‌شود.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها