سر زنی در فوتبال یک مهارت قابل توجه است. هنگامی که در محوطه جریمه یک تیم توپی روی دروازه ارسال شود بازیکنان سر زن بیشتر از هر بازیکن دیگری برای زدن گل شانس دارند.
کد خبر: ۹۵۹۵۶۵
نتایج تحقیقات دراز مدت: خطر زوال عقل برای سرزنان دنیای فوتبال

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیلی میل ، در فوتبال ایران و جهان سرزنان زیادی می شناسیم. علی دایی به عنوان آقای گل جهان بسیاری از گل های خود را با ضربه سر به ثمر رساند. از دیگر سرزنان دنیای فوتبال می توان به میرسلاو کلوزه برترین گلزن تاریخ جام جهانی و یا کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی رئال مادرید و برنده سه توپ طلای فوتبال دنیا اشاره کرد.

اما تحقیقات دراز مدت محققان و پزشکان نشان داده است که این مهارت در فوتبال ممکن است به ضرر بازیکنان فوتبال تمام شود. این تحقیقات که در دانشگاه استیرلینگ بریتانیا انجام شده این هفته منتشر شد.

مهارت سر زنی در فوتبال در طول زمان به مغز بازیکنان فوتبال آسیب هایی جبران ناپذیر و مرگبار وارد می کند.

در بخشی از این تحقیقات بلند مدت از 19 بازیکن فوتبال خواسته شد تمریناتی مداوم در زمینه سر زنی داشته باشند. نتایج شگفت آور این تحقیقات حاکی از این بود که برخی از این بازیکنان پس از مدتی فراموشی موقتی پیدا کردند. در واقع 60 درصد بازیکنانی که در تست های آزمایشی شرکت کرده بودند بعدا دچار یک فراموشی موقت شدند.

البته این تنها عوارض سر زنی نیست. بازیکنانی که بیش از اندازه از سر خود استفاده می کنند پیش از رسیدن به سنین خیلی بالا و یا کهولت سن دچار زوال عقل و فراموشی می شوند و به سرعت می میرند.

یکی از بارزترین نمونه ها جف استل بازیکن سابق تیم ملی انگلیس است که در سال 2002 به دلیل زوال بیش از اندازه عقل جان خود را از دست داد. او یکی از سرزن ترین بازیکنان زمان خود بود و گل های زیادی را با ضربه سر به ثمر رساند.

تصویری از این بازیکن فقید را در ادامه می بینید:

مشکل زوال عقل بازیکنان در گذشته بیشتر وجود داشت چرا که توپ ها حجیم تر و سنگین تر بودند اما اکنون توپ ها شمایل جدید و وزن کمتری دارند با این وجود خطر زوال عقل هنوز بازیکنان فوتبال را تهدید می کند.

در گذشته نیز تحقیقاتی در اینباره انجام شده و بازیکنان فوتبال هشدار داده بودند که بیش از اندازه در فوتبال سرزنی نکنند اما وقتی در حساس ترین موقعیت ، فرصتی برای گلزنی پیدا می شود کسی به نتایج این تحقیقات توجه نمی کند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها