فلاحت پیشه در گفت‎وگو با جام جم آنلاین خبر داد:

دشمنی حقوقی آمریکا علیه ایران/ مواضع ضد ایرانی واشنگتن خزنده‎تر از قبل است

طرح تحقیق تفحص از پرونده‌های حقوقی ایران در رابطه با آمریکا، چندی قبل با امضای 182 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید وتصویب شد.
کد خبر: ۹۵۹۱۴۶
دشمنی حقوقی آمریکا علیه ایران/ مواضع ضد ایرانی واشنگتن خزنده‎تر از قبل است

در این رابطه حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین،‌ با بیان اینکه موج جدیدی از دشمنی‎های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته، تصریح کرد: در شرایط کنونی مواضع ضد ایرانی واشنگتن خزنده‎تر از دشمنی‎های گذشته آشکار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در سالهای پیشین دشمنی علیه ایران یا نظامی بود، یا سیاسی و یا اینکه در قالب تحریمها و محدودیتهای اقتصادی اعمال می‎شد.

فلاحت پیشه خصومت آمریکا برضد مردم ایران در حال حاضر را یک دشمنی حقوقی برشمرد و گفت: آمریکایی‎ها با حمایت دولتی، محاکمی حقوقی به صورت طرح دعاوی ایران و آمریکا تشکیل داده و در آن دادگاه‎ها سعی در صدور رأی بر علیه ایران دارند تا امکان غارت اموال مردم کشورمان را داشته باشند.

روایتی از موج جدید اقدامات ضد ایرانی آمریکا

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس با تأکید بر یک نمونه از طرح دعوی دولت آمریکا پس از طرح تحقیق و تفحص اظهار داشت: خانواده‎های قربانیان حادثه‎ای مربوط به سال 1982مرکز تفنگداران آمریکایی در لبنان بود که، در حال حاضر در این مورد از ایران شکایت کرده‎اند.

وی با اشاره بر اینکه دولت آمریکا درصد است بواسطه استفاده ابزاری از یک شرکت بورس آلمانی، چیزی در حدود 6 میلیارد دلار از اموال ایرانیها را به یغما ببرد که این روایت، موج جدید اقدامات ضد ایرانی آمریکا تلقی می‎شود.

تهران دو دسته دعوی با واشنگتن دارد

فلاحت پیشه در تشریح گونه‎هایی از مشکلات حقوقی، قضایی فی مابین ایران و آمریکا عنوان داشت: یک دسته دعاوی است که؛ در قالب بیانیه الجزایر و پس از آن مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر گردید تا این موضوع در دادگاه دعوی ایران وآمریکا بررسی شود. در سال 1373 توافقی مبنی بر اینکه موضوع دعوی دو طرف، شامل اموال منقول مانند پول و وجوه نقد گردد و اموال غیر منقول مثل اماکن جز طرح دعوی ایران و آمریکا طرف لحاظ نشود .

وی در تکمیل توضیحات خود افزود: پیرو کارشکنی‎ها بر ضد جمهوری اسلامی، متأسفانه امروز دادگاه‎های آمریکا بر خلاف تعهدات خود در توافق مذکور رأی به مصادره اموال ایران می‎دهند.

نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی ضمن بیان دیگر ابعاد دعوی ایران وآمریکا تصریح کرد: در قالب بیانیه الجزایر، طرف آمریکایی پذیرفته بود، هیچ اقامه دعوی جدیدی از طرف دولت و اتباع آمریکا علیه دولت ایران شکل نگیرد، لذا ما شاهد این موضوع هستیم که موج جدیدی از اقامه دعوی علیه ایران شکل گرفته است.

بهانه‎های واهی دولت آمریکا بر ضد ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با واهی خواندن ادعاهای دولت آمریکا بر ضد ایران تأکید کرد: یکی از مصادیق بهانه واهی آمریکا علیه ایران، اتفاقاتی است که در کشورهای مختلف رخ می‎دهد و به ایران نسبت می‎دهند.

وی اضافه کرد: آنها ابتدا در شکل یک فرضیه سیاسی موضوعی را به گروه‎ها وجریانهای سیاسی نزدیک به ایران در ارتباط می‎دانند و پس از محکوم کردن ایران در دست داشتن مسئله مذکور، تلاش می‎کنند علیه کشورمان رأی صادر کنند.

فلاحت پیشه با اشاره بر صدور یک حکم ضد ایرانی در دوران ریاست جمهوری بوش پسر گفت: در این حکم آمده است، اگر دادگاهی در داخل آمریکا حکم به نفع اتباع آمریکایی دهد، دولت موظف است از محل خزانه پرداخت غرامت کرده و سپس از درآینده و مرحله تسویه حساب مالی با ایران این وجوه را از آن کسر کرده و به خزانه باز برگرداند.

فلاحت پیشه این قبیل رویکردهای آمریکا علیه دولت و مردم جمهوری اسلامی را اصلی ترین دلیل برای طرح تحقیق و تفحص برای پرونده‎های حقوقی ایران در رابطه با آمریکا دانست.

طراح تحقیق و تفحص با انتقاد از مواضع ما در سالهای گذشته، پیرامون پیگیری موضوعات حقوقی در مواجهه با آمریکا گفت: در دهه 60 هواپیمای ایرباس کشورمان توسط ناو آمریکایی هدف قرار گرفت که در پی آن 290 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند. این در حالی است که، دولت آمریکا پس از این جنایت تنها 60 میلیون دلار به خانواده‎های ایرانی غرامت پرداخت نمود.

فلاحت پیشه با اشاره بر ضرورت تقویت تیم‎های کارشناسی در پیگیری حقوق مردم در رابطه با کارشکنیهای دولت آمریکا، از تشکیل گروهی تخصصی برای بررسی تحقیق و تقحص از پرونده‌های حقوقی ایران در رابطه با آمریکا خبر داد و گفت: این کار گروه کارشناسیها و ماموریتهای صورت گرفته پیرامون موضوعات حقوقی را مورد بررسی و آسیب شناسی قرار خواهد داد.

محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
غریبه
-
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۰
۰
عاقبت برجام واعتماد الكی به دیوار كجی مانند امریكا بهتر ازاین نمیشود .باز بروید وبا انها مذاكره كنید تا وقتتان را تلف كنند.توبه گرگ مرگه والسلام نامه تمام.
قطری
-
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۰
۰
در طول 50ساله گذشته حتی دوره قبل از انقلاب هم كه با ایران رابطه داشت آمریكا مكار و فریبكار بود. خوی استكباری به اونا اجازه دوستی و مودت را نمیده /تنها با كسایی دوست میشن كه منافع امپریالیستی‎شون رو تامین كنه

نیازمندی ها