تجزیه و تحلیل دقیق دورانی که یک ورزشکار حرفه ای پشت سر می گذارد حاوی نکات گوناگونی است. یکی از مراحلی که ورزشکار پشت سر می گذارد دورانی است که peak و یا اوج او نامیده می شود.
کد خبر: ۹۵۹۱۲۴
پرونده ای قطور برای سعید معروف / کاپیتان تیم ملی والیبال دست برنمی دارد

به گزارش جام جم آنلاین ، این مرحله از زندگی یک ورزشکار را نیز می توان از لحاظ گوناگون و جامعه شناختی متعددی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و از منظر اجتماعی و روان شناسی نیز تفسیر کرد.

یکی از نکات قابل توجهی که درباره دوران اوج یک بازیکن وجود دارد نزدیک شدن به انتهای آن است. تحقیقات جامع روان شناسی در بخش ورزش نشان داده است ورزشکاران در زمان نزدیک شدن به پایان دوران اوجش رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. یکی از رفتارها آرام شدن و فاصله گرفتن از رفتارهای هیجانی دوران اوج است. اما نقطه مقابلی هم وجود دارد. یعنی وقتی یک ورزشکار از اوج فاصله گرفته رفتارهای تندی از خود نشان می دهد که حاکی از نپذیرفتن واقعیت ها نزد اوست، واقعیت هایی که به او می گوید باید کم کم به خط پایان نزدیک می شود.

به هر حال تحقیقات نشان داده ورزشکاری که از درخشان ترین روزهای ورزشی خود فاصله می گیرد به تدریج انرژی خود را از دست می دهد و انگیزه ای برای رقابت ندارد.

همه اینها را گفتیم تا برسیم به سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران. ستاره ای که در هفته نخست لیگ برتر والیبال ایران باز هم جنجال به پا کرد و به رسم ناپسند درگیری در جریان رقابت های لیگ برتر والیبال باز هم با بازیکن تیم حریف سرشاخ شد. کسی که معروف با او درگیری پیدا کرد رحمان داوودی بازیکن تیم شهرداری ارومیه بود، یعنی تیمی که کاپیتان تیم ملی والیبال ایران فصل گذشته برای آن به میدان رفت.

پرونده کاپیتان قطورتر شد

این برای نخستین بار نیست که سعید معروف اینچنین جنجال ساز می شود. او نه تنها سابق درگیری در جریان رقابت های لیگ برتر که سابقه درگیری در مسابقات مختلف تیم ملی والیبال ایران را هم دارد. از بازیکن خارجی گرفته تا بازیکن داخلی با او درگیری پیدا کرده اند. دامنه حاشیه سازی های این بازیکن با تجربه والیبال ایران که البته برترین بازیکن تاریخ والیبال ملی ما هم محسوب می شود به اینجا محدود نمی شود. شرکت نکردن او در مراسم رژه المپیک ریو به همراه دو بازیکن دیگر از حاشیه های بعدی این بازیکن محسوب می شود. چه می شود که معروف به عنوان محبوب ترین بازیکن ایرانی رفتارهای این چنینی از خود نشان می دهد؟

عزیز پرتوی بازیکن سابق تیم ملی والیبال ایران و مربی اسبق این تیم در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: «تمامی این مسائل به فدراسیون والیبال ارتباط پیدا می کند. در واقع این فدراسیون والیبال است که بازیکن سالاری را رواج می دهد. فدراسیون بیش از اندازه برای بازیکنانی که در تیم ملی والیبال ایران بازی می کنند ارزش قائل است.»

این کارشناس والیبال ایران افزود: در گذشته باز هم اتفاقاتی از این دست افتاد اما چه کاری انجام شد تا جلوی این دست از رفتارها گرفته شود؟»

البته حق با این کارشناس است. فدراسیون والیبال هرگز برخوردهایی مقتدرانه و بازدارنده با ستاره هایی نظیر سعید معروف نداشته است.

کمیته ای که به ستاره ها کاری ندارد

برای چندم بود ستاره ای مثل معروف در لیگ جنجال به راه انداخت؟ البته او تنها ستاره والیبال نیست که رفتارهای این چنینی از خود نشان می دهد. در واقع درگیری بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در جریان رقابت های لیگ برتر به یک رسم ناپسند تبدیل شده است. سهم دیگر بازیکنان غیر ملی پوش هم در این جنجال های لیگ برتری محفوظ است! نکته تاسف بار این است که کمیته انضباطی و جرایمی که برای این دست از بازیکنان در نظر گرفته هرگز بازدارنده نبوده است.

پرتوی ، این کارشناس والیبال ایران درباره این موضوع نیز گفت: «کمیته انضباطی باید چاره ای بیندیشد. اگر تدبیری در اینباره نداشته باشند اوضاع هر فصل نسبت به فصل دیگر بد و بدتر می شود. بازیکن باید جایگاه خود را بشناسد. فقط جریمه نیست که می تواند از جنجال ها جلوگیری کند. »

وی در ادامه گفت: «در جریان رقابت های لیگ بازیکنان بارها به داور اعتراض می کنند. داور گاهی اوقات برخی اتفاقات را نمی بیند که این طبیعی است و همه جای دنیا وجود دارد اما دلیلی ندارد که به او اعتراضات بی ادبانه شود. اینقدر که بازیکنان ایرانی به داور اعتراض می کنند بازیکنان خارجی چنین کاری انجام نمی دهند. »

الگوهای بحث برانگیز

سعید معروف در اینستاگرام میلیون ها فالوئر دارد. محبوب ترین بازیکن والیبال ایران است و محبوبیت بازیکنانی مثل او باعث شد تا پس از سال های طولانی بالاخره ورزشی به غیر از فوتبال هم دیده شود. اما او تا امروز به عنوان یک الگوی تمام عیار موفق شده ایفای نقش کند؟ نگاهی به جنجال های رخ داده در لیگ برتر والیبال ایران نشان می دهد پاسخ به این سوال مثبت نیست.

پرتوی یادآور شد: «وقتی بازیکنانی از این دست که الگو هستند رفتارهای بحث برانگیز از خود نشان می دهند طرفدارانشان جای دیگر و به صورت دیگر همین رفتارها را تقلید خواهند کرد. دقیقا همین راه در پیش می گیرند. معضلاتی در لیگ ما هست که هیچ جا وجود ندارد. این مسائل ادامه دار خواهد بود. »

بازیکن سابق تیم ملی والیبال خاطرنشان کرد: «لیگی که اینچنین حاشیه داشته باشد بازدهی کاملی نخواهد داشت. امیدوارم اسم و رسم ها تصمیم بگیرند یک الگوی واقعی برای ورزش باشند.»

آینده مبهم لیگ

نمی دانیم به این فصل از رقابت های لیگ برتر والیبال ایران چگونه نگاه کنیم. لیگ با بدهکاری و دعوا شروع شد، با ممانعت تیم متین ورامین از بازی کردن مقابل پارسه و باخت فنی این تیم به دلیل بدهی استارت خورد. جنجال های سعید معروف و رحمان داوودی را هم کنار اینها بگذاریم. این بود هفته نخست لیگ برتر والیبال ایران. تا هفته های دیگر چه پیش می آید خدا می داند. حداقل با دیدن هفته نخست لیگ باید بگوییم لیگ جذابی در راه نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
آنتی خبرنگار
-
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۰
اونی كه جنجال به پا كرد رحمان داودی بود نه معروف.بد سوختینا.خوشم اومد معروف خبرنگارا رو سكه یه پول كرد.عزیز پرتوی هم به جای حسادت بره خودشو تقویت كنه نقشش تو والیبال محدود به توهین به والیبالیستا نشه
والیبالیست
-
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
معروف در حد بازیكن تیم ملی نیست داریم توی این سرزمین بازیكن های با لیاقت تر از این حاشیه ساز
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها