دستاورد سفر همسران سفرای 12 کشور مقیم ایران به ارومیه

کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» جهانی شد

همسران سفرای کشورهایی که حدود نیمی از مردم جهان را تشکیل می‌دهند با امضای خود به کمپین یک میلیونی «من دریاچه ارومیه هستم» پیوستند.
کد خبر: ۹۵۸۹۳۰

به گزارش جام‌جم، با همکاری مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه، همسران سفرای 12 کشور مقیم ایران از دریاچه ارومیه بازدید کردند و در جریان وضعیت دریاچه قرار گرفتند.

این سفر در راستای تعامل بیشتر با کشورهای مختلف دنیا و تعاملات مستمر ستاد احیای دریاچه ارومیه و آنها برای کسب تجارب علمی در حوزه جذب توریسم، کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه و جذب سرمایه‌گذاری بود.

در این بازدید همسران سفرای کشورهای مالزی، نیوزیلند، مجارستان، چین، الجزایر، تونس، هند، اندونزی، کوبا، فیلیپین، چک و سیرالئون از پروژه مقابله با ریزگردها در منطقه جبل و پل میانگذر ارومیه دیدن‌ کردند و در نهایت با امضای خود به عضویت کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» درآمدند تا حمایت خود از احیای دریاچه ارومیه را اعلام کنند.

در این مراسم حسین شاهباز، مدیر امور بین‌الملل دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تمامی پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه با اجماع نظر کارشناسان متخصص داخلی و خارجی به مرحله اجرا رسیده و طبق برنامه زمان‌بندی در سومین سال از شروع فعالیت‌ها آب دریاچه به مرحله تثبیت رسیده و از خشک شدن کامل آن جلوگیری شد.

به گفته او متاسفانه بیش از 90 درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و به صورت سنتی مصرف می‌شود که باید با انتقال تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین به صورت مدرنیزه تبدیل شود تا بهره‌وری از آب منطقه بالا رفته و بالطبع مصرف کاهش یابد. مدیر امور بین‌الملل دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: با مصرف حجم بالایی از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، ورودی آب به این دریاچه در سال‌های گذشته کمتر شد و هر سال بخشی از آن به میزان 220 کیلومتر مربع رو به خشکی نهاد.

افزون بر این شهربانو امانی‌، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امروز زنانی که نماینده حدود نیمی از مردم جهان هستند، نمایندگان نجات دریاچه ارومیه شدند‌. کسانی که با دیدن زخم‌های این دریاچه، سخن سعدی بزرگ «چه عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» را با پیوستن به کمپین میلیونی جامه عمل پوشاندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها