اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

معرفی بهترین عکس های طبیعت سال 2016

موزه تاریخ طبیعی لندن از بیش از 5 دهه پیش کنکور عکاس سال طبیعت را برگزار کرده و هر سال از بهترین عکس های طبیعت که توسط عکاسان حرفه ای و آماتور سراسر جهان تهیه شده و یک هیات داوری بین المللی آنها را بر می گزیند، تقدیر می کند. جایزه بزرگ سال جاری این مسابقه معتبر عکاسی به تیم لامان عکاس آمریکایی تعلق گرفت.
کد خبر: ۹۵۸۸۳۴
معرفی بهترین عکس های طبیعت سال 2016

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه لوموند، در رقابت سال 2016 انتخاب بهترین عکس های طبیعت موزه تاریخ طبیعی لندن از میان 50 هزار نسخه عکس ارسالی عکاسان حرفه ای و آماتور، هیات داوری بین المللی 79 برنده را انتخاب کرد.

این 79 عکس منتخب همزمان با معرفی برندگان در روز پنجشنبه 20 اکتبر در قالب یک کتاب با عنوان « عکاس سال 2016 طبیعت » از سوی انتشارات بیوتاپ به قیمت 30 یورو به بازار عرضه شد.

از این مجموعه 15 عکس برتر که جوایز نخست را به خود اختصاص داده اند برای این گزارش تصویری انتخاب کرده ایم.

1 - جایزه نخست- تیم لامان « Tim Laman » از آمریکا . یک اورانگ اوتان نر جوان از تنه درختی در 30 متری سطح زمین در جنگل بارانی پارک ملی گونونگ پالونگ در غرب کالیمانتان یکی از معدودترین زیستگاه های این جانور در برنئو بالا می رود. عکاس برای بالا رفتن از این درخت و نصب دوربین های GoPro کنترل از راه دور 3 روز وقت صرف کرده بود.

2 - جایزه نخست خزندگان، دوزیستان ، ماهیان- مارکو کلمبو « Marco Colombo» از ایتالیا. یک لاک پشت گونه «امیز اوربیکولاریس» در برکه ای در جزیره ساردینا ایتالیا. این گونه لاک پشت که دارای لکه های زرد طلایی رنگ روی پوست و لاکش است مدتی است که به عنوان حیوان خانگی شکار می شود. مارکو که فلاش هایش از کار افتاده بودند تلاش کرد هرچه بیشتر و بهتر از نور طبیعی استفاده کند.

3 - جایزه نخست بی مهرگان- آنخل فیتور « Angel Fitor» از اسپانیا. یک عروس دریایی ریزوستوم در حال مرگ در سواحل جنوب اسپانیا. کودهای شیمیایی و آفت کش ها که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند موجب توسعه گسترده جلبک هایی می شوند که اکوسیستم شکننده این منطقه حفاظت شده دریایی را به خطر انداخته اند.

4 - جایزه نخست پستانداران- سیمون استافورد « Simon Stafford» از بریتانیا. یک کفتار در کنار اجساد ویلدبیس ها ( گوزن های یالدار) که هنگام عبور از رودخانه مارا در کنیا برای فرار از کمین کروکودیل ها زیر دست و پا جان داده اند.

5 -جایزه نخست پرندگان- گانش اچ شانکار «Ganesh H. Shankar » از هند. در پارک ملی کئولادئو هند طوطی های سبز گردن حلقه دار تلاش می کنند یک سوسمار بنگال را از روی درختی فراری دهند.

6 - جایزه نخست مناظر- استفانو اونترتینر «Stefano Unterthiner » از ایتالیا. یک کرکس استخوان خوار که تقریبا در میان مه ناپیدا است و به دلیل شکل مشخصه و دم گوشه ای اش قابل تشخیص است بر فراز گله ای از زاغ های نوک زرد یا زاغ آلپی در آسمان دره آئوسته پارک ملی گرانده پارادیزو ایتالیا پرواز می کند.

7 - جایزه نخست نباتات- والتر بینوتو « Valter Binotto» از ایتالیا. ابر گرده های فندق در نور یک روز زمستانی در شمال ایتالیا. والتر ناگزیر شد مدت زیادی انتظار کشیده و عکس های متعددی بگیرد تا سرانجام وزش بادی مناسب تصویری را که او در سر داشت، فراهم کند.

8 - جایزه نخست طبیعت شهری- نایان کانولکار « Nayan Khanolkar» از هند. با فرا رسیدن شب در حومه های فقیر نشین بمبئی که در حاشیه پارک ملی سانجای گاندی قرار دارند ، پلنگ ها مانند اشباح در هزارتوی کوچه ها به حرکت در می آیند. آنها در جستجوی شکارهستند که اغلب طعمه آنها را سگ های ولگرد تشکیل می دهند. قوم وارلی که در این حومه ها زندگی می کند برای پلنگ ها احترام قائل بوده و کاری با آنها ندارند. نایان امیدوار است که عکسش این تعامل با پلنگ ها را در سراسر هند گسترش دهد.

9 - جایزه نخست عکس سیاه و سفید- متس اندرسون «Mats Andersson » سوئد. متس از وجود یک جفت جغد کوتوله در جنگلی در نزدیکی خانه اش در باشولت جنوب سوئد لذت می برد. یک شب، متس جسد یکی از آنها را در پایین درخت مشاهده کرد و تصمیم گرفت از جغد بازمانده عکس بگیرد. او می گوید: حالت این جغد بازتاب غمی است که از مرگ جفتش به او دست داده است.

10 - جایزه نخست جهان زیر آب- تونی وو « Tony Wu» از آمریکا. هنگام مهتاب هزاران ماهی گونه لوتجان قرمز در اطراف جزیره پالائو در غرب اقیانوس آرام برای جفت گیری و تخم ریزی جمع می شوند که به نوبه خود شکارچیان را جذب این حجم انبوه می کند.

11 - جایزه نخست فتوژورنالیست عکس منحصربفرد. پل هیلتون «Paul Hilton » استرالیا. ماموران موفق شدند یکی از بزرگترین محموله های پانگولین ( مورچه خوار فلس دار) را کشف کنند. قاچاقچیان قصد داشتند حدود 4 هزار پانگولین یخزده در داخل یک کانتینر را از بندر بلاوان جزیره سوماترا اندونزی به بازارهای چین و ویتنام قاچاق کنند. این پستاندار که نسلش در حال انقراض است در چین و ویتنام مصرف غذایی دارد.

12 - جایزه نخست مشترک فتوژورنالیست ( روایت)- چارلی همیلتون جیمز « Charlie Hamilton James» از بریتانیا. در سراسر آفریقا جمعیت کرکس ها رو به کاهش است. چارلی در پارک ملی سرنگتی تانزانیا گروهی از کرکس های روپل را در حال قطعه قطعه کردن لاشه یک ویلدبیس ( گوزن یالدار) مشاهده کرد و از آنها عکس گرفت.

13 - جایزه نخست مشترک فتوژورنالیست ( روایت)- تیم لامان « Tim Laman» از آمریکا. مرکز مراقبت از اورانگ اوتان های یتیم در کتاپانگ در غرب کالیمانتان در برنئو اندونزی . کارکنان در حال انتقال تعدادی بچه اورانگ اوتان یک تا دوساله برای بازی در جنگل هستند.

14 - جایزه بزرگ جوانان- گیدئون نایت « Gideon Knight» بریتانیا. گیدئون 16 ساله از 3 سال پیش به عکاسی روی آورده است. او اغلب عکس هایش را در پارک های نزدیک به خانه اش در شهر لندن می گیرد.

15 - جایزه نخست نوجوانان 11 تا 14 ساله- لویی پاتین «Louis Pattyn » از بلژیک. لویی هنگامی که همراه خانواده تعطیلاتش را در منطقه نیئدرهورن سوئیس سپری می کرد ، مایل بود از یک بزغاله کوهی عکس بگیرد. او توانست به جای یک بزغاله کوهی از بز کوهی و بزغاله اش عکس تهیه کند.

گزارش : بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
-
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۰
خیلی حیوون ها رو دوست دارم ......معصومیت و بی آزاری رو میشه تو چشمشون دید ........معصومیتی كه توی چشمای خیلی از آدمها نمیشه پیداش كرد

نیازمندی ها