شاید یکی از مترقی‌ترین سنت‌های جوامع اسلامی وقف باشد که تمام اقشار جامعه از فواید و ثمراتش بهره‌مند می‌شوند، اما بتازگی خیرین کشور شیوه‌های خلاقانه‌ای را به کار بسته‌اند تا از طریق وقف هم خدمتی به خلق کرده باشند و هم آخرت خود را بسازند.
کد خبر: ۹۵۶۶۳۵
کرمان و وقفی برای تأمین امنیت

وقف علوفه برای تأمین خوراک حیواناتی نظیر آهو در اصفهان، از آن جمله بود، اما هفته گذشته خبر آمد که یکی از شرکت‌های بخش خصوصی، ده خودروی سمند برای تأمین امنیت وقف کرده و این خودروها را در اختیار نیروی انتظامی کرمان قرار داده است. در این زمینه با سردار رضا بنی‌اسدی‌فر، فرمانده انتظامی استان کرمان گفت‌وگو کرده‌ایم:

شاید به ذهن کمتر کسی خطور کند که از طریق وقف بتوان به افزایش امنیت و پیشگیری از جرم کمک کرد.

تامین امنیت جامعه به تنهایی توسط دستگاه‌های امنیتی میسر نیست. از این‌رو مشارکت و همکاری خیرین برای حفظ و ارتقای نظم و امنیت اهمیت بسزایی دارد. اگر به این واقعیت مهم اجتماعی توجه کنیم که جرم علل و عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی، محیطی و... دارد، می‌توان برای مواجهه با این‌گونه عوامل از سنت حسنه وقف بهره گرفت. درواقع وقف از جمله تدابیر و سیاست‌های پایه‌ای در پیشگیری از جرم بشمار می‌آید و محدود به ساختن مساجد و مدارس نمی‌شود، بلکه متناسب با هر نوع نیاز جامعه اسلامی می‌توان از وقف استفاده کرد.

وقف در تمام حوزه‌ها ثواب خاص خود را دارد، اما به نظر من وقف در حوزه امنیت که مقوله پیشگیری را برعهده دارد، از تمام حوزه‌ها مهم‌تر است. پیشگیری بهتر از درمان است و مقوله وقف در دیگر حوزه‌ها در رتبه‌های بعد از حوزه امنیت قرار می‌گیرد؛ زیرا اگر بتوان با اقدام خداپسندانه وقف در امنیت، جان یک نفر را نجات داد ثواب آن از هر اجری عظیم‌تر است.

می‌توانید مثالی بزنید که وقف در زمینه پیشگیری از جرم راهگشا باشد؟

در حوزه پیشگیری می‌توان با ایجاد بسترهایی سهولت مبادرت به تخلف و جرم را از متخلف و مجرم گرفت. در این زمینه می‌توان از ظرفیت خیرین برای ایجاد سامانه‌های پایشی و الکترونیکی در مکان‌هایی که فراوانی جرایم و تخلفات بیشتر است؛ برای مثال استفاده از دوربین‌های کنترل جاده‌ای برای پیشگیری از تصادفات، بهره برد.

نیروی انتظامی کرمان برای آشنایی خیرین با این حوزه‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

نشست با مدیرکل اوقاف و امور خیریه از سال 1394، تدوین راهبردها و طرح‌ها و برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی و ابلاغ به شهرستان‌ها برای جلب مشارکت خیرین، شناسایی خیرین از طریق فرماندهان انتظامی شهرستان‌ها و نشست با آنها در محل ستاد انتظامی و فعال کردن دو خیریه امنیت‌ساز در کرمان و رفسنجان که در حال گذراندن فرآیند مجوزهای قانونی از طریق استانداری هستند، از اقدامات ما در این زمینه بود.

تهیه و ابلاغ سند راهبردی طرح «دیدبان حقوق همسایه»، طرح اجتماعی کردن نظم و امنیت و اندیشکده نظم و امنیت برای ورود خیرین معنوی از دیگر اقدامات نیروی انتظامی کرمان در این زمینه است. مطالعات این سه طرح در استان کرمان انجام شده و طرح دیدبان حقوق همسایه به صورت پایلوت بعد از دهه اول محرم در یکی از محله‌های شهر کرمان اجرایی شده و طرح اجتماعی کردن نظم و امنیت به صورت پایلوت در بخش گلزار شهرستان بردسیر در حال اجراست. موضوع اندیشکده نیز در قالب اتاق‌های فکر با عضویت 40 نفر از استادان دانشگاه‌های استان و 30 نفر از بازنشستگان صاحب‌نظر ناجا در حال انجام ماموریت است.

آیا خیرین استان نیز به وقف در این حوزه اقبال نشان داده‌اند؟

تاکنون بیش از 50 میلیارد ریال در حوزه امنیت در شهرستان رفسنجان از سوی خیران وقف شده است که فقط در حوزه ترافیک می‌توان به اقدامات خیران به تجهیز چند مسیر به سیستم‌های کنترل سرعت و کاهش 67 درصدی تلفات ناشی از تصادفات اشاره کرد. در شهرستان سیرجان نیز خیران در حوزه امنیت حضور پیدا کرده‌اند. بتازگی نیز دو باغ پسته توسط پدر و مادر دو شهید و تعداد ده دستگاه خودروی سمند توسط بخش خصوصی به ناوگان خودرویی پلیس وقف شده است.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها