نقد و بررسی بازی «آراگامی» در سبک مخفیکاری

نینجای سایه‌ها

یکی از بهترین و لذتبخش‌ترین تجربه‌هایی که یک گیمر می‌تواند در عمر خود تجربه کند، تمام کردن یک مرحله و از همه بهتر کل بازی بدون کشتن دشمنان یا با استفاده از مخفیکاری است.
کد خبر: ۹۵۶۱۷۷

به‌زعم بسیاری، مخفیکاری یکی از زیر سبک‌های پازل یا معمایی به شمار می‌رود، زیرا تمام آن صبر کردن‌ها و زیر نظر گرفتن‌های رفتار دشمنان همگی بخشی از یک معمای بزرگ یعنی همان کشتن یک هدف خاص یا رسیدن به نقطه‌ معین یا دزدیدن یک شیء با ارزش است. سری بازی‌های هیتمن، متال‌گیر سالید بخصوص سه نسخه‌ ابتدایی و شینوبی جزو بازی‌هایی است که چنین تجربه‌ای را به مخاطب ارائه می‌کنند. البته جا دارد از Dishonored، Deus Ex و Thief نیز یاد کنیم. به هرحال Aragami عنوانی است که با رویکردی مشابه یعنی ارائه‌ یک مخفیکاری خالص بتازگی برای کنسول‌های PS4، Xbox One و PC عرضه شده است.

خیزش آراگامی

اولین نکته‌ای که با ورود به بازی توجه شما را جلب خواهد کرد، سبک گرافیکی و جلوه‌های بصری خاص بازی است که زیبایی عجیبی در عین سادگی به بازی بخشیده است. در کنار این مساله می‌توان به موسیقی مناسب و درخور بازی اشاره کرد که شما را کاملا برای نینجا بازی درآوردن آماده می‌کند. خود کاراکتر بازی نیز طراحی جالب و قابل توجهی داشته و آن‌قدر به‌یاد‌ماندنی است که شاید بتوان در یک بازی دیگر نیز از آن بهره گرفت. نقطه‌ اوج این زیبایی‌های بصری شالی است که به پشت کاراکتر متصل بوده و نقش و نگارهایی سنتی روی آن نمایش داده می‌شود که البته کاربرد گیم‌پلی دارد. نشانه‌های روی شال کاراکتر به نوعی بیانگر جادوی سیاه و نور هستند و تا حدودی ما را یاد مکانیک مشابه در بازی Bayonetta می‌اندازد. ورای تمام این صحبت‌ها، این طراحی بار زیادی از دوش واسط کاربری برداشته و اطلاعات مفید بدون پیچیدگی و از طریق صفحه به بازیکن منتقل می‌شود.

Aragami که اسم کاراکتر بازی نیز است طبق دنیای بازی در واقع شبحی برای انتقام است و آن‌طور که به نظر می‌رسد کاراکتر توسط زنی جوان که اعضای قبیله‌اش توسط نیروی شیطانی تار و مار شده‌اند، احضار شده است. قصه‌ بازی خود را درگیر جزئیاتی مثل ارتباط‌های سیاسی و تقابل قدرت بین گروه‌های مختلف نکرده، شما یک نینجا هستید و باید یکسری چیزها را نصف کنید!

برای رسیدن به این هدف قدرت‌های آشنای اکشن مخفیکاری را در اختیار دارید؛ مثل تله‌پورت که به دلیل نبود مکانیک درست پرش، حسابی به کارتان خواهد آمد.

جایگاه سایه

مخفیکاری کلید طلایی پیشبرد مراحل بازی است. اگر از آن افرادی هستید که دوست دارند محیط را دور تا دور چرخیده و دشمنان را پاکسازی کنند، در لذت بردن از بازی توفیق چندانی به دست نخواهید آورد، زیرا دشمنان از نزدیک تقریبا بلافاصله می‌توانند شما را بکشند و اکثر دشمنان دوربرد نیز سلاحی دارند که همین امکان را به آنها می‌دهد. علاوه بر دشمنان مشکل دیگر شما منابع روشنایی مثل چراغ‌ها و مشعل‌ها خواهند بود، چراکه با نزدیک شدن به آنها، انرژی سایه‌ای شما را کاهش می‌دهند. ناگفته نماند ممکن است به باگ‌های مرتبط با نور نیز برخورد کنید مثلا نشانگر اهداف نمایش داده نشود.

مثل اکثر بازی‌ها در اینجا نیز هرچه چالش‌ها و سختی‌های بیشتری در مسیر کاراکتر قرار می‌گیرد، توانایی‌ها و قدرت‌های متناسب برای غلبه بر آنها نیز به بازیکن داده می‌شود، ولی به دلیل ذات مخفیکاری بازی، هرچه تعداد ابزار در دسترس کاراکتر بیشتر می‌شود، راه‌های جایگزین و مسیرهای فرعی بیشتری نیز پیش روی وی قرار می‌گیرد. زمانی که توانایی شناسایی و نشانه‌گذاری کردن دشمنان را پیدا کنید، یا بتوانید دشمنان را از دور با سلاح‌های پرتابی هدف گرفته و تله‌هایی برای دشمنان قرار دهید، آن وقت مرحله به زمین بازی شما تبدیل می‌شود. البته این قضیه که احتمالا ابتدا مجبور می‌شوید سازوکار ابزار و قدرت‌های مختلف را با آزمون و خطا یاد بگیرید ـ خطاهایی که به قیمت جان‌تان تمام می‌شود ـ ممکن است کمی دلسردکننده به نظر برسد، ولی با رسیدن به نقطه‌ای که تسلطی نسبی روی قدرت‌ها پیدا کرده باشید، می‌توانید لذت بیشتری از بازی ببرید. البته ناگفته نماند تعداد مسیرها و حق انتخاب‌هایی که در اختیار دارید نیز خیلی پیچیده یا متنوع نیست و بعد از مدتی کاملا منطقی است که راه‌های تمام کردن مرحله برایتان تکراری به نظر برسد.

یک مخفیکاری تمام عیار

محیط‌های بازی غالبا تم ژاپنی و باغ‌های پادشاه‌های باستانی را دارند که تصور اولیه‌ بزرگ بودن زیاد را در ذهن بازیکن ایجاد می‌کنند، ولی در عمل واقعا خیلی گسترده نیستند. هر چند وسعت مراحل به اندازه‌ای است که بازیکن را به گشت و گذار تشویق کند. با وجود این متاسفانه مناطقی در تعدادی از مراحل وجود دارد که از ظاهرشان برمی‌آید که می‌توان به آنها رسید، ولی در عمل با دیوارهای نامرئی برخورد می‌کنید.

نقطه‌ درخشان بازی راه‌های زیادی است که برای اجتناب از گشتی‌های نگهبانان و درگیری می‌توانید استفاده کنید. آنجا بستری است که می‌توانید خلاقیت خود را به چالش بکشید. تمام کردن بازی چیزی حدود 10 ساعت از شما زمان خواهد گرفت والبته یک قسمت Co-Op آنلاین نیز وجود دارد تا با همکاری یک بازیکن دیگر بر چالش‌ها غلبه کنید.

با وجود ضعف‌های فنی جزئی و طراحی عجیب بعضی از مکانیک‌ها، اما بازی Aragami خوب بلد بوده که چه چیزی را قلب تپنده‌ خود قرار دهد. توجه شدید بازی به مخفیکاری بدون هیچ حرف و حدیثی خیلی‌ها را از تجربه‌ آن ناامید خواهد کرد، ولی دوستداران مخفیکاری خالص قطعا زندگی خوشی را با این بازی سپری خواهند کرد!

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها