یکی از تبلیغات آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی این روزها خدماتی به نام فیش‌اسپاست. کافی است پاها و حتی دست‌هایتان را از مچ به پایین داخل آکواریوم‌های مخصوص پر از ماهی‌های کوچک (که در بسیاری از کشورها دکتر ماهی نامیده می‌شوند) قرار دهید تا این ماهی‌ها با خوردن بافت‌های مرده پوست انواع مشکلات پوستی شما را درمان کنند! اما واقعا چنین چیزی واقعیت دارد یا صرفا یک شایعه تبلیغاتی است؟
کد خبر: ۹۵۳۹۱۶

ماهی‌تراپی که این روزها به فیش‌اسپا هم معروف شده به عنوان نوعی روش درمانی معرفی می‌شود و در بسیاری از کشورهای آسیایی بویژه مالزی، چین، کره، تایلند، ژاپن، هند، ترکیه و کاربرد دارد. متولیان این روش بر این باورند برای مانیکور و پدیکور طبیعی، از بین بردن پوسته‌های اضافی دست و پا، درمان برخی آسیب‌های پوستی و حتی کاهش استرس‌های روزمره می‌توانید از یک نوع ماهی ویژه به نام گاراروفا کمک بگیرید.

البته این ماهی‌ها به طور طبیعی در حوضچه‌های گرم آب شیرین زندگی می‌کنند، اما سالن‌های زیبایی و مراکز ماساژ تعداد زیادی از آنها را خریداری می‌کنند و داخل حوضچه‌های مخصوص می‌ریزند و در مدت 15 دقیقه تا نیم ساعت ماهی‌ها با مکش، پوست‌های مرده را از بین می‌برند. البته این ماهی‌ها دندان ندارند و شما در طول ماساژ یا به اصطلاح مانیکور و پدیکور طبیعی دردی را احساس نخواهید کرد. حتی گروهی هم بر این باورند این ماهی‌های کوچک جادویی در از بین بردن التهابات پوستی، درمان پسوریازیس، چند رنگی پوست و... هم موثرند و بعد از شش تا ده جلسه فیش‌اسپا صاحب پوستی سالم خواهید شد.

باید بدانید تا حالا در هیچ سمینار علمی معتبری فواید پزشکی ماهی درمانی اثبات نشده و هر چه گفته می‌شود یک ادعای غیرعلمی است. در واقع شاید این ماهی‌ها بتوانند سلول‌های مرده پوست را با عمل مکش از بین ببرند، اما این کار، روش درمانی به حساب نمی‌آید و فقط جنبه زیبایی دارد. از طرفی گاهی آب داخل این حوضچه‌ها تا هفته‌ها تعویض نمی‌شود و اگر فردی بیماری پوستی خاصی داشته باشد این عوامل بیماریزا (عفونت‌های باکتریایی و قارچی پوست) وارد آب خواهند شد و به مشتری جدید منتقل می‌شوند.

این در حالی است که افراد مستعد بویژه بیماران مبتلا به لوپوس، دیابت، کم‌خونی و افرادی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند، بشدت در معرض بیماری‌های پوستی قارچی قرار دارند. به عنوان مثال قارچی به نام تینا ورسیکولر که به صورت ضایعات سفید و قهوه‌ای تیره و روشن دیده می‌شود، ممکن است از طریق حوضچه‌های فیش‌اسپا به افراد منتقل شود و خارش خفیف تا شدید پوستی ایجاد کند. بنابر این اگر جزو افرادی هستید که پوست حساسی دارید فیش‌اسپا بدترین گزینه برای شماست چراکه علاوه بر ایجاد خشکی شدید پوست، زمینه بروز عفونت‌های قارچی را فراهم می‌کند.

فراموش نکنید درمان پسوریازیس، بیماری‌های مفصلی، میگرن، انواع سرطان پوست و... نمونه‌ای از دروغ‌های عجیب و غریبی است که توسط مسئولان مراکز فیش‌اسپا برای درآمدزایی بیشتر مطرح می‌شود در حالی که مهم‌ترین ویژگی این ماهی‌ها در پاکسازی و از بین بردن بافت‌های مرده پوست است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها