جهت شرکت در نشست بین‌المللی وزرای امنیت هسته‌ای آژانس

صالحی به وین رفت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد:

بررسی دقیق پیوستن به کنوانسیون مشترک سوخت هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران می تواند یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه مدیریت ضایعات و پسماندهای هسته ای باشد.
کد خبر: ۹۵۲۹۷۱
بررسی دقیق پیوستن به کنوانسیون مشترک سوخت هسته ای

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما،‌ بهروز کمالوندی درخصوص حضور نمایندگان کشورهای اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران، تصریح کرد: کارگاهی برای بررسی ابعاد مختلف کنوانسیون مشترک سوخت مصرف شده و ضایعات حاوی مواد رادیواکتیو هسته ای تشکیل دادیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به بررسی دقیق ابعاد پیوستن ایران به کنوانسیون مشترک سوخت مصرف شده و ضایعات هسته ای در سازمان انرژی اتمی گفت: ایران می تواند یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه مدیریت ضایعات و پسماندهای هسته ای باشد.

وی این کنوانسیون را بسیار جوان و با سنی کمتر از 16 سال خواند و افزود: این کنوانسیون ایمنی و امنیت مواد هسته ای را تضمین کرده و همچنین علاوه بر همکاری بین کشورهای مختلف، تعهدات و همچنین تسهیلاتی برای کشورهای عضو دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هدف از تشکیل این کارگاه را جمع آوری اطلاعات لازم برای ارائه به نهادهای تصمیم گیرنده کشور در خصوص پیوستن به این کنوانسیون بین المللی عنوان کرد و افزود: سازمان انرژی اتمی بررسی درخصوص ابعاد مختلف این موضوع را حدود دو سال پیش آغاز کرده و تاکنون نیز جلسات کارشناسی بسیاری تشکیل و گزارش های متعددی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه ماحصل این گزارش ها برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است، تصریح کرد: وزارت امور خارجه و همچنین مجلس شورای اسلامی نیز درگیر این موضوع هستند.

کمالوندی تشکیل این کارگاه را روشی ازجانب سازمان انرژی اتمی برای جمع آوری اطلاعات درباره این کنوانسیون دانست و یادآور شد: در این کارگاه متخصصان و مسئولان ذی ربط در آژانس بین المللی انرژی اتمی ملاحظات خود را بیان و همچنین کارشناسان کشورمان نیزسوالات خود را مطرح کردند تا ابهامات برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: با چشم باز و دقت کافی این موضوع را بررسی و به دولت منعکس خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بررسی چنین موضوعی را در هیئت دولت دارای مسیری نسبتا طولانی خواند و گفت: پس از بررسی

کارشناسانه، ابعاد مختلف این کنوانسیون در هیئت دولت مطرح و در نهایت به مجلس ارائه خواهد شد.

وی گفت: ایران کشوری است که به تدریج سوخت مصرف شده و همچنین ضایعات اتمی خواهد داشت .

کمالوندی با اشاره به تجربه بسیار خوب کشورمان در زمینه چرخه سوخت هسته ای تاکید کرد: ایران می تواند یکی از کشورهای پیشرفته در مدیریت ضایعات و پسماندهای هسته ای باشد.

وی با اشاره به افتتاح سایت پیشرفته انارک در فروردین امسال خاطرنشان کرد: از آنجا که در حال پیشرفت در زمینه هسته ای هستیم لذا باید درحوزه های مرتبط با این موضوع در حقوق بین الملل پیشرفت کنیم.

کمالوندی با اشاره به اخبار و اطلاعات روز، ‌تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را به نحو احسن در اختیار تصمیم گیران و همچنین مجلس شورای اسلامی قرار دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین دیدار نخست وزیر و وزیرخارجه پیشین سوئد با علی اکبر صالحی را دیداری جدا از جلسات بررسی این کنوانسیون خواند و گفت: کارل بیلدت عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا بوده و با توجه به کارکرد این شورا در زمینه ارائه مشورت و اتاق فکر اتحادیه اروپا در این شورا فعالیت می کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی در بروکسل تصریح کرد: آقای بیلدت به دعوت وزارت امور خارجه به ایران سفر کرده اما به لحاظ ارتباطات قدیمی با علی اکبر صالحی تقاضای دیدار داشته است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: در این دیدار درخصوص مسائل میان ایران و اتحادیه اروپا گفتگو خواهد شد که البته موضوع هسته ای نیز می تواند از موارد مورد بحث باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص مقادیر فرو‌ش آب سنگین ایران به کشورهای خارجی گفت: 38 تن آب سنگین به روسیه ارسال کردیم که قیمت آن همان مبلغی است که به امریکایی ها فروخته شد.

وی با بیان اینکه متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای خرید آب سنگین ایران وجود دارد تصریح کرد: عمده کشورهای متقاضی اروپایی هستند که البته فرانسه نیز جزو متقاضیان است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: مذاکرات درخصوص کالای راهبردی چون آب سنگین زمانبر است لذا این تقاضاها مسیر خود را طی می کند.

وی آمریکا را مصرف کننده عمده آب سنگین جهان خواند و گفت: در طول سخنرانی های بنده و همکارانم در آژانس بین المللی انرژی اتمی یادآور شدیم که ارزش آب سنگین و نیاز کشورهای مختلف به این کالا روز به روز در حال افزایش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها