نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای به آیت الله یزدی تصریح کرد:‌ رویکردی مانند آنچه درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی ابراز کردید برایم قابل هضم نیست.
کد خبر: ۹۵۲۹۱۸
نامه مطهری به آیت‌الله یزدی درباره مسابقه فوتبال ایران و کره

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به بیان نکاتی درباره رویکرد وی درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی پرداخت.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

آیت الله یزدی دامت برکاته

با اهدای سلام و تحیت، در خصوص بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در عصر تاسوعا، روشن است که بهتر بود این بازی به زمان دیگری موکول می‌شد. اما اکنون که امکان این امر وجود ندارد و لغو این بازی هم خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای کشور دارد، به نظر می‌رسد که ابراز حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع، امری ضد تبلیغ دین به شمار می‌رود.

فرضا مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین علیه السلام و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟ علاوه بر این که مردم در چنین موقعیت‌هایی به خوبی می‌دانند که چگونه رفتار کنند و چندین سال پیش شبیه این اتفاق برای مسابقه تیم استقلال تهران و دالیان چین افتاد و تماشاگران رفتار قابل ستایشی داشتند.

مثالی می‌زنم. اگر کسی بعد از سال‌ها پدر یا مادر یا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند آیا نباید خوشحال شود و بخندد چون حرمت آن امام عزیز را شکسته است؟! همین نگاه است که باعث شده است در دو ماه محرم و صفر مردم ایران مراسم ازدواج برگزار نکنند حتی به قیمت صدها و هزاران گناهی که به علت تاخیر در ازدواج جوانان رخ می‌دهد و از طرف دیگر تالارهای برگزاری مراسم ازدواج، قبل و بعد از این دو ماه با تراکم مشتری و مشکلات برای مردم مواجه می‌شوند.

چه مانعی دارد غیر از چند روز قبل و بعد از عاشورا و اربعین و سه روز آخر صفر مردم عرفا مجاز به برگزاری مراسم ازدواج باشند همان طور که شرعا مجاز هستند.

قطعا امام حسین هم به این وضع راضی‌تر است. وظیفه روحانیت و مصلحان جامعه است که با نقاط ضعف جامعه و آداب و رسوم خرافی که مانند زنجیر به دست و پای مردم بسته شده است مبارزه کنند نه این که سوار بر این موج‌ها شوند.

به تعبیر شهید آیت الله مطهری که جناب عالی نیز محضر درس ایشان را درک کرده‌اید مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف مردم مبارزه کند هر چند از محبوبیت اجتماعی او کاسته شود.

اینجانب جناب عالی را در مجموع یک روحانی عالم و روشنفکر می‌دانم ولی رویکردی مانند آنچه درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی ابراز کردید برایم قابل هضم نیست و معتقدم عده‌ای را از دین گریزان می‌کند و انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می‌اندازد که منجر به گریز مردم اروپا از دین شد.

برای حضرت عالی آرزوی توفیق الهی بیشتر دارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۲
T
-
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
خدا خیرت بده كه حرف حق میزنی.
زضا
-
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آخه یك فرد پرحاشیه درمقابل مرجع عرض اندام نمی كنه ندیدید كه بعضی جنبه ندارن مثل فتنه 88 روز تاسوعا عاشورا حالیشن نیست
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
خدا رحمت كنه پدر شهیدت رو وخودت هم همیشه سالم وسرحال باشی حرف حق زدی
مرتضی64
-
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
حرف حساب جواب نداره حتی اگه آقای مطهری باشه
روح الله
-
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
یه عده میرن خودشونو فدای حرمین شریفین میكنند یه عده هم تیشه به ریشه خون شهید میزنند
روح الله
-
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
اقای مطهری هر وقت حرف میزنید قلب ادم درد میگیره كه به چه بهایی چنین شتابان
رضا
-
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
یه دكتر قلب شما برو بهت پروپانول بده مشكلت حل میشه؛ احترام گذاشتن به حرف حق توصیه انبیا هستش، خدا همه ما رو به راه راست هدایت كنه
رضا
-
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
افا روح الله نگفتی زیر سر آمریكاست؟
رضا
-
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
اقای روح الله من خودم پسر شهیدم ازت خواهش میكنم در مورد خون شهیدان صحبت نكن كه حساب اونها از این حرفهای ما جداست با اون حرمت ها نباید تیشه بزنیم به ریشه خودمون امثال پدر من رفتن جونشون را بدن كه امثال شما امروز خودتون را جدا از بقیه مردم نبینین!!!!!!به هموطنانت احترام بگذار و حرمت نگه دار؛ این تندروی ها دیگه دورش تمام شده
رسول
-
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
افرین بر این درك عمیق
w
-
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
امسال شماها خیلی ...اید ، چون هرموقع به نفعتون صحبت بشه اون طرف چقدر روشنفكر و درك عمیق از مسائل ها داره و كاردان ماهره و نجات دهنده بشریت و... اما
به محض اینكه برعلیهتون صحبت بشه همون شخص باید اخراج بشه ، توبیخ بشه ، كم سواده و... خدایا مارو از دو رو های مانند سكه نجات بده
روح الله
-
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اره روش و منش كدخدا خیلی درك میخواد ///
ایرانی
-
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
درود به شرف آقای مطهری .! واقعا بایستی خرافات از ذهن مردم پاك شود . امامتاسفانه بعضی ها به آن دامن می زنند وباب دل مردم خرافاتی رفتار می كنند ؟!
بهمن
-
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
عمل خوب وحرف خوب خریدار دارد ولاغیر سلام برشهید عالی قدر مرتظی مطهری
علی تهرانی
-
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
باسلام:خداوكیلی گل گفتی .قربون دهنت.
w
-
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
مطهری هم خیلی پرحاشیه شده ، اصلا خوب نیست ، نه بلده مجلس رو اداره كنه نه بلده حرف های
دوپهلو نزنه واقعا جای تاسفه ...
سرباز امام زمان
-
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
جدا مطهری مثل پدر بزرگوارشان مردی فهمیده و باشعور و مدیره.
موسی نژاد مهربان
-
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
نظر آقای مطهری قابل تامل است احتمالا جناب آقای آیت اله یزدی هم دلایل خود را دارند ولی از نظر شرعی برگزاری مسابقه فوتبال در روز تاسوعا شرعا مانعی ندارد و تماشای آن نیز همچنین و این عمل موجبات ترك واجب دینی نمی شود و شاید موجب ترك مستحب دینی گردد ( شركت در مراسم عزاداری ) ثالثا افرادی كه معتقد هستند این عمل ایراد دارد به تماشای مسابقه نروند و اگر افرادی كه به تماشای مسابقه رفتند و در حواشی مسابقه رعایت حرمت ماه محرم را نكردند آیا عمل ایشان حرام هست یا نه ؟؟؟ اگر حرام هست نظر آیت اله یزدی صحیح بوده اگر حرام نیست می توان روی حرفهای آقای مطهری حساب كرد
محسن
-
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خداوكیلی خودت هم میدونی داری چی میگی یه ذره جرات داشته باش وسط رو ول كن یا چپ یا راست.
رشید
-
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
جناب آقای مطهری شما همیشه تندروی میكنی .اصل اینكه چرا همیشه این گونه مسابقات با روز تاسوعا برخورد میكند جای سوال است و تصادفی نیست چون انهایی كه برنامه ریزی میكنند با قصد و نیت است با توجه به نفوذی كه وهابیت سعودی و رژیم اشغالگرقدس روی اینگونه سازمان ها در اسیایی و جهانی دارندكاملا حساب شده است.برگزار نشدن این مسابقه هم جالب نیست و خیلی بیخیال بودنش هم به صلاح نیست.اما از ازدواج در محرم و سفر فرمودید. اگر كمی تعقل می فرمودید متوجه میشدید كه حتی روز عاشورا هم ازدواج هیچ ایرادی ندارد بلكه ثواب هم دارداما نه به آن شكلی كه شما می فرمایید -سالن ها خالی هستن و....-ازدواج با جشن فرق داردجناب اقای مطهری .كمی ترمزكنید و به دنبال زدن حرفهای آن چنانی نباشید تا خودتان را به هر قیمتی مطرح كنید.
از اهواز
-
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
آقای مطهری همان گونه كه تو فتنه 88 تو روز عاشورا به تمام مقدسات ما توهین شد چه تضمینی هست چند تماشاگر نما باز به مقدسات ما توهین نكنند
وحید
-
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
شما كه اینقدر به فكر مقدسات هستید می دونید كه اگه از یه در فقر بیاد تو خونه از در دیگه إیمان میره پس اینقدر كأسه داغ تَر از آش نشین
مسعود
-
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
آقای مطهری حرفاتون همیشه بر حقه خدا شمارا حفظ كنه روشنفكر واقعی شما هستید و لاغیر
یونس
-
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
حرف حساب جواب نداره
حسین
-
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
احسنت برشما.خداوندپدربزرگوارتان رابیامرزد.
آبان
-
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
داشتم نظرات بعضی دوستان رو میخوندم به اظهار نظر های جالبی برخوردم یادم جمله آن امام شهید افتادم كه میگفت اگر مسلمان نیستید حداقل آزاده باشید. بعضی نظرات از ابتدایی ترین اداب نگارش هم بی بهره هستند چه رسد به اینكه مخالفت یا موفقتشان با صحبت ایشان رو بشه در موردش بحث كرد. بابا این بنده خدا یه حرف قابل تأمل زده كه كسی كه كمی درایت داشته باشه و احساسات جامعه رو درك كنه متوجه میشه... اینكه در سال 88 چه اتفاقی افتاد و این آقا تند میره و اون آقا یواش میره چه ربطی به بحث داره ؟؟؟؟؟ آزاده باشید حرف حساب از دهن هر كس دربیاد حسابه. نكته سنج باشید مطلب رو درك كنید بعد با اغراض سیاسی جواب بدید. حرف ایشون از هر جنبه ای كه نگاه كنی بجاست. لازم به ذكر هم هست كه نه كف زدن و سوت زدن از عظمت این حادثه خواهد كاست و نه عزاداری و سیاهپوشی به آن خواهد افزود. و این را خدا داند ولا غیر.
ایمانـــ
-
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
آفرین، ایول
علی
-
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
آقای مطهری احسنت بر شما
تو قرن حاضر چه نظرهای عجیبی بیان می شن
سرباز امام زمان
-
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
مطهری شما الحق فرزند همان شهید مطهری هستی. خون ان بزرگوار در رگ های شما جاریست.
راضیه
-
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
سلام حرفهای همه رو خوندم .بنظرشماشب عاشورا صدهزارنفراونم جوونها برن استادیوم شادی، هروله ،سوت و...بزنندوبكنندو...ایاجوردرمیاد برای ما مسلمون كه مدعی هستیم شیعه ایم.اقای مطهری میگی اون شب بعدسالها ادم خونوادش ببینه خوشحالی نكنه؟؟آیاحاضری كه جشن عروسی فرزندت رامثلادرشب سالگردمادرت بگیری؟؟؟درضمن فوتبال ماچندان آش دهن سوزی نیست آخرش باخت ودست ازپادرازتر برمیگردن به جام جهانی هم نمیرسه شماكه میگین لغو ان خسارت جبران ناپذیر داره بیاكاری كنیم ماكه اخرش می بازیم به احترام سیدالشهدابازی كنسل كنیم تاخودمون ،دینمون،اما ان واعتقاداتمون به جهان وجهانیان بشناسیم .این بهترین فرصت برای معرفی اسلام است
سرباز
-
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
با عرض سلام . باید عرض كنم كه همه دوستان را دعوت میكنم به صحبتهای امام توجه داشته باشند كه این محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است . و اینقدر در رابطه با اسلام راحت صحبت نكنیم . همین الان هم در كشور در محرم و صفر ازدواج صورت میگیرد و هیچ اشكالی هم از نظر اسلام وجود ندارد . اما ازدواج با جشن های آنچنانی گرفتن و حرمت دین خدا را زیر پا گذاشتن خیلی فرق دارد . مراقب باشیم كه هر حرفی كه میزنیم . فردای قیامت باید جوابگو باشیم . آقای علی مطهری بهتر است یك مقدار به سخنرانیها و كتب پدر بزرگوارشان رجوع كنن و آنها را مطالعه كنند بعد اظهار نظر كنن . ایشان هر وقت كه صحبتی در رابطه با مسئله ای انجام دادن دشمنان این مملكت و اسلام ایشان را تشویق كردن . آیا بهتر نیست كه مقداری بیشتر فكر كنند . و سنجیده تر صحبت كنن . و این سخن رهبر را فراموش نكنیم كه هر جا كه دیدید دشمن شما را تشویق میكند بدانید را راه اشتباه میروید .
جمشید
-
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
ما ایرانی ها ادای احترام به امام حسین را در می آوریم. ولی علاقه زیادی به اسلام واقعی نداریم. در روز عاشورا همه در خیابان ها عزاداری می كنیم ولی موقع نماز فقط چند نفر انگشت شمار نماز می خوانیم. مساجد ما موقع نماز خالی است ولی موقع عزاداری پر است. اسلام ما وارونه است. واجبات دینمان را فراموش كرده ایم و به چیزی تاكید می كنیم كه امام حسین راضی به آن نیست. خدا وكیلی چقدر دروغ نمی گوییم چقدر دزدی نمی كنیم چقدر ظلم نمی كنیم. ظاهر اسلام را قبول كرده ایم ولی به باطن اسلام اعتقاد نداریم. همه را فریب میدهیم ولی نمی توانیم خودمان را فریب بدهیم.

نیازمندی ها