ادامه واکنش ها به اظهارات مداخله‌جویانه وزیر اقتصاد آلمان

گستاخی ژرمنی

وزیر اقتصاد آلمان در حالی دیروز با حضور در تهران با مقامات کشورمان دیدار کرد که واکنش‌ها به اظهارات اخیرش و پیش‌شرط‌هایی که برای عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۵۲۸۴۸

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان که دیروز همراه با هیاتی تجاری وارد تهران شد، اخیرا در اظهاراتی گستاخانه گفته بود برای عادی‌سازی روابط با تهران، ایران باید موجودیت اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد.

وی همچنین با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر و انجام اقدامات تفرقه‌افکنانه در سوریه گفته بود، در سفرش به تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت حقوق بشر گفت‌وگو خواهد کرد.

طرح این‌گونه اظهارات زیاده‌خواهانه در شرایطی صورت می‌گیرد که اروپایی‌ها از‌یک‌سو برای بهبود شرایط اقتصادی‌شان که در سال‌های گذشته روزگار خوشی نداشته به فرصت‌های موجود در بازار ایران نیازمندند و از سوی دیگر از تهدیدات آمریکا بیم دارند و بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران، چنین پیش‌شرط‌هایی را عجیب و حتی طنزآمیز می‌دانند.

اما به نظر می‌رسد با وجود بی‌اساس بودن این ادعاها، مسئولان اجرایی کشورمان باید با اتخاذ مواضعی محکم و قاطعانه جلوی چنین رویکردهایی از سوی اتحادیه اروپا بایستند.

در همین زمینه آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی بشدت از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان انتقاد کرد و گفت: اگر به جای دولت محترم و وزیر امور خارجه بودم قطعا اجازه نمی‌دادم چنین شخصی وارد کشور شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: وزیر اقتصاد آلمان در سخنانی نادرست، غیرمنطقی و غیرصحیح گفته است اگر ایران می‌خواهد راه تعاملات تجاری باز شود باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد. ظاهرا ایشان در خواب گرانی به سر می‌برد و نمی‌داند ایران سی و چند سال است که برای مقاومت در برابر چنین خواسته‌هایی فشارهای زیادی را در مسیر اعتقاد خود تحمل کرده است.

وی افزود: مقامات جمهوری اسلامی به امثال وزیر اقتصاد آلمان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهند داد و بنده به دولت و وزیر خارجه پیشنهاد می‌کنم اجازه ندهند چنین افرادی وارد کشور شوند؛ افرادی که کشورهایشان در طول چند سال به بهانه‌های واهی کشور ما را مورد تحریم قرار دادند و هم اکنون برای حضور در بازارهای ما به جای آن‌که عذرخواهی کنند با لحن طلبکارانه سخن می‌گویند.

رئیس قوه قضاییه در عین حال تاکید کرد: بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم. طبیعتا هر قوه‌ای وظایف مختص به خود دارد اما اگر به‌جای آنها بودم اجازه نمی‌دادم این وزیر وارد کشور شود. به هرحال دولت و وزیر محترم امور خارجه باید عزتمندی مردم را حفظ کنند و راه را بر این قبیل افراد ببندند تا بفهمند باید در بیان خود ادب دیپلماتیک را رعایت کنند و با عذرخواهی قدم به پیش بگذارند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم پاسخگویی قاطع و جدی مسئولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دو راهی است که انسان می‌تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از 30 سال به دلیل استقامت خود انحای مشکلات را تحمل کرده‌اند و نباید فراموش کنیم اگر اتکایمان تنها به خدا باشد، خداوند راه‌های بسیاری را بر انسان می‌گشاید.

آلمان‌ها به رابطه با ما نیاز دارند

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به شروطی که مقامات آلمان برای برقراری ارتباط با ایران گذاشته‌اند، اظهار کرد: دولت آلمان بعد از جنگ جهانی دوم سیاست مستقلی نداشت و مردم آلمان سیاست دولتشان را که تبعیت بسیار حقیرانه‌ای از سیاست شکست خورده آمریکایی‌هاست، قبول ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولایتی با بیان این‌که اینها برای خوشایندی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چنین مطالبی را مطرح می‌کنند، افزود: ما نیازی به این نوع رابطه با آلمان‌ها نداریم که آنها بر سر ما منت بگذارند و بخواهند با ما ارتباط برقرار کنند؛ جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت و اگر آلمان‌ها با ایران رابطه نداشته باشند، منافع خودشان را از دست خواهند داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد آلمان گفته بود: کسی برای ایران شرط و شروطی تعیین نمی‌کند و ایران یک کشور مستقل است.

به گزارش ایرنا، ظریف افزود: سیاست‌های ما مشخص است و کشورهای مختلف با علم به سیاست‌های ایران که سازنده است به کشورمان سفر می‌کنند.

وی تاکید کرد: کشور ما کشور اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است؛ کشوری که در برابر فشارهای ناروا 37 سال ایستادگی کرده و در عین حال، کشور صلح طلب است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران کشوری است که در برابر داعش و تروریسم ایستادگی کرده؛ بنابراین داشتن ارتباط با ایران برای همه باید افتخار باشد.

البته برخی کارشناسان، طرح چنین اظهاراتی از سوی مقامات اروپایی را نشانه نفوذ رژیم صهیونیستی بر کشورهای قاره سبز می‌دانند.

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه و کارشناس مسائل بین‌الملل در همین زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید: برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان به تعبیری کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و شروطی را برای توسعه فعالیت خود با ایران مطرح می‌کنند که نشان‌دهنده وابستگی خاص آنها به رژیم صهیونیستی است.

محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی هم در همین زمینه به اروپا توصیه می‌کند: اروپاییان باید مراقب باشند صهیونیست‌ها که در پیکره هیات حاکمه آمریکا نفوذ دارند، منافع کشورهای اروپایی را خدشه‌دار نکنند؛ بر همین اساس اروپایی‌ها بهتر است مستقل از سیاست‌های آمریکا به ایران نگاه کنند که با این شیوه قطعا برنده مراوده، هر دو طرف خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها