محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز،‌ نانوحاملی هوشمند سنتز کرده‌اند که قادر است داروی ضد سرطان را به‌صورت هوشمند و هدفمند به بافت سرطانی انتقال دهد. لازم به ذکر است، این نانو حامل در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شده است.
کد خبر: ۹۵۱۸۸۱

به گزارش جام‌جم به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر حامد همیشه‌کار با اشاره به این که داروهای ضدسرطان به‌صورت غیرانتخابی عمل می‌کنند و با تخریب بافت غیرسرطانی موجب عوارض گسترده می‌شوند، درباره اهداف طرح حاضر گفت: هدف از انجام این کار، سنتز نانوذرات مغناطیسی با قابلیت بارگیری و حمل داروی ضدسرطان 6- مرکاپتوپورین بوده است. این دارو جزو یکی از داروهای مؤثر ضدتومور در 59 سال گذشته است که به‌طور گسترده برای درمان و مهار سرطان خون در کودکان، پیشگیری از پس زدن عضو پیوند یافته و بیماری‌های التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: استفاده از نانوحامل سنتز شده در این طرح به‌منظور دارو رسانی هدفمند به بافت توموری موجب می‌شود، اثرات جانبی دارو روی بافت‌های سالم اطراف تومور به‌طور مؤثری کاهش‌ یابد و اثربخشی دارو افزایش پیدا کند. دکتر حامد همیشه کار توضیح داد: خاصیت آب‌گریزی داروی 6- مرکاپتوپورین،‌ امکان استفاده از آن را تا حدودی محدود می‌کند، اما با محبوس کردن این دارو در نانوذرات سنتزشده با پوشش پلیمری که قابلیت اتصال کووالانسی این دارو را داراست، می‌توان آن را تا رسیدن به بافت هدف محافظت و در آنجا توسط آنزیم‌ها آزاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها