اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

چشم در چشم کودکان پناهنده ، تاراج کودکی

محمد محسن عکاس آسوشیتدپرس مجموعه عکس هایی از کودکان پناهنده در اردوگاه های پناهندگان را تهیه کرده است. در این مجموعه در عین حال پرتره هایی از کودکان وجود دارد. این پرتره ها که محمد محسن تهیه کرده به اندازه ای هنرمندانه و گویا هستند که بیننده با مشاهده آنها احساس می کنند با صاحبان پرتره رودر رو شده و چشم در چشم یکدیگر دوخته اند.
کد خبر: ۹۴۶۷۴۰
چشم در چشم کودکان پناهنده ، تاراج کودکی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نشنال جئوگرافیک، براساس گزارش سازمان ملل متحد در نیمه سال 2016 بیش از 65 میلیون پناهنده در جهان دور از خانه و کاشانه شان زندگی می کنند. بیش از نیمی از این تعداد کودک هستند. در سال 2014 تعداد پناهندگان حدود 59.5 میلیون نفر بود. شدت یافتن جنگ های داخلی به ویژه در عراق و سوریه از دلایل اصلی افزایش تعداد پناهندگان است.

محمد محسن عکاس آسوشیتدپرس دوربینش را معطوف به کودکان پناهنده افغان ، سوری و عراقی کرده است. غم و اندوهی که بر چهره این کودکان نقش بسته بازتاب وحشت هایی است که تجربه کرده اند، محرومیت هایی است که دیده اند. معصومیت کودکانه آنها پایمال خودخواهی و وحشیگری آدم های بالغ شده است. از چهره برخی از آنها معصومیت بچه گانه رخت بر بسته است گویی که دچار بلوغ زودرس شده و بدون تجربه دنیای کودکی ناگهان بزرگ شده اند.

نباید فراموش کرد که در قاره آفریقا نیز میلیون ها کودک پناهنده وجود دارد که قربانی جنگ های داخلی شده اند اما عکاسان خبری کمتر به آنها توجه نشان می دهند.

به هر حال، حدود ، یک سال پیش جام جم آنلاین گزارشی از کودکان پناهنده افغان را ارائه کرد که شامل چند عکس از آثار محمد محسن که برای این گزارش انتخاب شده اند ، بود.

12 پرتره از کودکان پناهنده :

1 - ائیا بندر 6 ساله ، اهل شهر حما سوریه.

2 - روبینا حسیب 5 ساله ، اهل افغانستان.

3 - راکان رسلان 11 ساله ، اهل شهر حما سوریه.

4 - حسنات محمد 5 ساله ، اهل افغانستان.

5 - زهرا محمود 5 ساله ، اهل شهر دیر الزور سوریه.

6 - باسمینا 3 ساله ، اهل افغانستان.

7 - مایادا حمید 8 ساله ،اهل شهر حسکه سوریه.

8 - مدینه جمعه 4 ساله ، اهل افغانستان.

9 - محمد بندر 12 ساله ،اهل شهر حما سوریه.

10 - گل اختا نواب 6 ساله ، اهل افغانستان.

11 - هیات خان 8 ساله ، اهل افغانستان.

12 - آمنه زوغیار 9 ساله ، اهل شهر دیرالزور سوریه.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مهدی
-
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
۱
۰
خدا دست مستكبرین عالم را از سر بیچارگان كوتاه كند
آمین
شیوای بلخی
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
۰
۰
باید حقوق پناهندگان طبق كنوانسیون های جهانی ازسوی دول میزبان رعایت شود گرچه سیاستمداران كشورهای ناامن اكثرامعامله گر و بی تفاوت به درخواست حقوق بدون تبعیض آنهاهستندوبعضاخودشان هم عامل ناامنی وظلم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها