زلمای خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد که بتازگی به همراه گروهی از مسئولان اسبق آمریکایی به عربستان سعودی سفر کرده بود در مقاله‌ای در نشریه پولیتیکو اعلام کرد که یک مقام بلندپایه عربستانی به او گفته، ریاض از دهه 60 میلادی از تندرو‌ها حمایت می‌کرد و در این خصوص به ایالات متحده دروغ گفته است.
کد خبر: ۹۴۶۳۰۶

اظهارات این مقام در حالی است که نوام چامسکی، اندیشمند آمریکایی بر این باور است که واشنگتن از این حمایت‌ها آگاه است.

براساس این فریبکاری‌ها، این روزها عربستان سعودی و عملکرد این کشور از سوی آمریکایی‌ها مورد انتقادات بسیاری است. این تحولات همزمان است با مقالات تند برخی رسانه‌های آمریکا علیه عربستان و اقدامات این پادشاهی در سراسر جهان.

اکنون کاخ‌نشینان ریاض بر آن شده‌اند تا با تلاش‌ها و اقداماتشان به مقابله تبلیغاتی با احساسات ضدسعودی در آمریکا بپردازند و برای این کار تمهیداتی هم اندیشیده‌اند.

رسانه‌ها خبر می‌دهند که آل‌سعود با اختصاص مبلغی سنگین، تیمی آمریکایی را برای ترمیم وجهه خود در رسانه‌ها و افکارعمومی به خدمت گرفته است. منابع آگاه در این باره می‌گویند که یک گروه کارشناسی متشکل از محققان و اصحاب رسانه و نیز دیپلمات‌های سابق از طریق یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی مسئولیت اجرای این برنامه را به‌عهده گرفته‌اند.

این طرح کاملا با دفتر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی در ارتباط است و رهبری آن را دنیس راس [یهودی] مشاور دیپلماتیک آمریکایی و فرستاده سابق آمریکا به منطقه خاورمیانه به‌عهده دارد. در همین ارتباط، دنیس راس طی مقاله‌ای که در سطح گسترده در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد به دفاع تمام قد از اصلاحات اقتصادی در عربستان پرداخت. منابع مزبور اعلام کردند، این مقاله از رضایت کامل او از طرح اصلاح‌طلبانه عربستان به رهبری محمد بن سلمان اشاره دارد.

در همین ارتباط ریاض ترتیبی داد که هیات آمریکایی ناظر بر این طرح در چارچوب سفر ویژه پنج روزه، راهی عربستان شود.

راس که به روابط تنگاتنگ با لابی اسرائیلی و ارتباط با مسئولان بلندپایه آمریکایی و کنگره شهرت دارد، در مقاله خود به این سفر اشاره کرده است.

مقاله راس عملا به معنای تبلیغ و کلید زدن این طرح است به این معنی که این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی در آن خاطرنشان کرده که عربستان با گذشته کاملا فرق کرده است.

وی با اشاره به برنامه موسوم به 2030 از مشارکت زنان در مسائل دولتی و قانون شفافیت و بازخواست صحبت کرده و تاکید دارد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید سعودی‌ها را در مورد ایران مطمئن کند.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در این باره گفت: دنیس راس عنوان می‌کند که عربستان با آنچه در سال 1991 بود، تفاوت پیدا کرده است تا جایی که سعودی‌ها از انقلاب در اصلاحات اقتصادی کشورشان صحبت می‌کنند. در عین حال راس احتمال تغییر سیاسی در آینده نزدیک در عربستان را بعید دانسته است.

تلاش شاهزاده‌های سعودی برای رتوش چهره مخدوششان، تنها به استخدام تیمی آمریکایی محدود نیست و آنها در فضای مجازی نیز تلاش‌های زیاد و البته مؤثری در این ارتباط کرده‌اند.

محمد بن سلمان و تیم او در دیدار با مقام‌های فیسبوک و توییتر دو شبکه اجتماعی معروف و پرطرفدار درصددند تا سهمی از محتوای این دو شبکه را برای جهت دادن به افکار عمومی جهان به منظور تبلیغ وهابیت نیز داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها