از سال 85 با ابلاغ سیاست های اصل 44 که حدود و ثغور دولت مشخص و خصوصی سازی مورد حمایت قرار گرفت اما این سیاست طی سالهای گذشته در اجرا به مشکل برخورد و منجر به شکل گیری بخشی به نام خصولتی یا شبه دولتی شد ودر نهایت اهدافی که برای چابک سازی اقتصاد کشور تعریف شده بود محقق نشد .
کد خبر: ۹۴۶۱۵۵
با سیستم قیمت گذاری، خصوصی سازی اتفاق نمی افتد/ شکل گیری خصولتی ها در دولت هشتم و نهم

حسن خوشپور مدیر کل سابق شرکت های دولتی و خصوصی سازی سازمان مدیریت در گفت و گو با جام جم آنلاین ، بر این باور است که خصوصی سازی در کشور موفق نبوده است و با اشاره به ناصحیح بودن برنامه های طراحی شده گفت : واگذاری ها در دولت های هشتم و نهم به گونه ای بود که منجربه شکل گیری بخشی تحت عنوان خصولتی یا شبه دولتی شد و عملا خصوصی سازی واقعی اتفاق نیفتاد ، در واقع شرکت ها به بخش هایی واگذار شد که خصوصی نیست و فضای دولتی برآن حاکم است .

به گفته وی این بخش به هیچ کس پاسخگو نیست و نهادهای نظارتی دولت و مجلس نمی توانند برآنها نظارت کنند واین نهادها آزادی های بخش خصوصی را دارند. به عبارتی بخش خصوصی واقعی که متکی بر داشته ها و سرمایه خودش است درکشور شکل نگرفت وخصوصی سازی هم اتفاق نیفتاد، علت اساسی اش این است که ما یک بخش بسیار بزرگی را داریم که به لحاظ تعاریف حقوقی می گویند ما دولتی نیستیم چون نه دولت در آن سهامدار است و نه شرکت های دولتی ، بنابراین ما خصوصی هستیم ولی از طرف دیگر وقتی نگاه می کنید می بینید کارکرد خصوصی ندارند .

وی دلیل ناموفق بودن خصوصی سازی در کشور را عدم تقسیم کار ملی می داند و تاکید می کند که باید اصلاحات ساختاری لازم ایجاد شود و قانون بازنگری شود .

خوشپور دراین ارتباط اظهار داشت : یکی از اجزاء اصلی خصوصی سازی سیاست های اصلی و تقسیم کار ملی در اقتصاد ایران است تا بر اساس آن مشخص شود که دولت وبخش خصوصی چه نقشی دارند و چه ارتباطی باهم دارند و چه قرار دادی باید با هم ببندند، این فرایند تکاملی متاسفانه در اقدامات اجرایی صورت نگرفته است . به عبارتی متناسب با درک بهتر ما از خصوصی سازی که در مبانی فکری ، در سیاستگذاری و توصیه ها انجام شده بود در روش هایمان ارتقاء پیدا نکرد.

به گفته خوشپورخصوصی سازی این است که بدانیم دولت چه نقشی دارد و بخش خصوصی کجاست و اینها چه ارتباطی با هم دارند وحاکمیت ما چه کارهایی بایدانجام دهد. چون در سطوح اجرایی این کارها را نکردیم ،خصوصی سازی موفق نبوده است ، یعنی ما اقتصادی نداریم که بگوییم کارایی بخش خصوصی و دولتی دارد، اگر وجود داشت هم اینک این اقتصاد می توانست با اقتصاد بین الملل ارتباط برقرار کند ، یکی از نتایج آن می توانست این باشد که سرمایه گذارخارجی وارد کشور و سرمایه گذاری کند و ارتقاء تکنولوژی در کشور اتفاق بیفتاد و مزایایی که بر آن مترتب است رخ دهد اما چنین اتفاقی نیفتاد .

خوشپور بر این باور است که خصوصی سازی فقط این نیست که بنگاهی واگذار شود بلکه باید فضا ی لازم وجود داشته باشد . وی در ادامه افزود : نمی شود با سیستم قیمت گذاری و نداشتن یک اقتصاد آزاد ،خصوصی سازی اتفاق بیفتاد. سرمایه گذار بخش خصوصی باید چشم اندازی از یک اقتصاد با ثبات داشته باشد تا بتواند متناسب با آن سرمایه گذاری کند ،اگر این طور شد خصوصی سازی اتفاق افتاده است ، اما چون این اتفاق نیفتاده خصوصی سازی هم رخ نداد حتی اگر بنگاه اقتصادی به یخش خصوصی واگذار شده باشد .

وی در باره اقداماتی که دولت یازدهم می تواند در مدت باقی مانده برای توسعه بخش خصوصی انجام دهد گفت : به نظرم دولت باید برای اجرایی کردن اصل 44 اصلاحاتی را که لازم است انجام دهد مثل این موضوع که رابطه بین دولت و بخش خصوصی تعریف شود یا برخی اصلاحاتی که به مرور زمان لازم شده انجام شود .درواقع بیاید مفاد قانون اصل 44 را به روز و به هنگام کند حتی اگر عمرش به این دولت هم کفاف ندهد اما قانونش اصلاح و تصویب شود . دولت بعدی هر کس که باشد می تواند ازآن استفاده کند .

سیما رادمنش_جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
یك كارشناس
-
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
۰
۰
حیف اگر الان خصوصی سازی به معنی واقعی شكل گرفته بود الان اقتصاد كشور شكوفاتر بود چون تجربه نشان داده كه دولتی و شبه دولتی بودن اقتصاد از كارایی آن كم می كند
سید
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
۰
۰
برای چی بدن به بخش خصوصی واقعی ،خودشون دو لپی می خورن
مخاطب
-
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
۰
۰
تفاوت پرسنل دولتی و خصوصی به خصوص شركتهای خصوصی در اینه كه كارمندان شركتهای خصوصی دوبرابر یه كارمند دولتی كار می كنه و نصف اون حقوق میگیرند . تو این كشور نه تنها هیچ عدالتی در این مورد نیست بلكه هیچ وقت هیچ كسی هم نمی خواد این مسئله رو حل كنه . اولین واكنش به حل نكردن مسئله هم اینه كه كلا منكر وجود مشكل میشن و همین طوری میشه كه اصلا مشكلی نیست و هیچ وقت هم هیچ پیشرفتی نمیشه و اقتصاد هم شكوفا نمیشه . وقتی كسی كه مسیول حل كردن یه مشكلی هست كلا منكر وجود اون مشكل بشه شما توقع دارید مشكل هم حل بشه و در نهایت اقتصاد شكوفا بشه .

نیازمندی ها