پایتخت مسکن مهر ایران در حالی این روزها شاهد آتش سوزی با خسارت های ۱۰۰ درصدی است که به دلیل نبود امکانات و سرعت عمل اطفای حریق، محل وقوع آتش سوزی با تخریب کامل همراه می شود.
کد خبر: ۹۴۵۶۴۷
۸ هزار واحد مسکن مهر  پرند فاقد مرکز آتش نشانی + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، آتش گرفتن دو باب مغازه لحاف دوزی و لوازم ساختمانی در شهرک آفتاب پرند (اواخر تیرماه جاری)، آتش سوزی شهر بازی کودکان در پارک فدک و آتش سوزی گسترده در شهرک صنعتی پرند (اوایل مردادماه جاری) که با خسارت ۱۰ میلیاردی همراه شد، از جمله آتش سوزی های مهیب اخیر این شهر جدید است که با تخریب ۱۰۰ درصدی همراه بوده و کسی مسئولیت این گونه حوادث را بر عهده نگرفته است.

اگر چه تنها آتش‌نشانی که در فاز دو مسکن مهر پرند مستقر است، خود را به موقع به این حوادث رساند اما نبود تجهیزات و نبود سرعت عمل، هشداری است برای مسئولان شهری که هر چه زودتر فکری برای مجهز کردن و ایجاد آتش نشانی در سایت‌های مسکن مهر به خصوص در برج های مسکن های مهر پرند کنند.

برج های ۱۴ طبقه ای که در خطر حریق قرار دارند

ایجاد مسکن‌های مهر شهرک آفتاب پرند با ساخت بیش از ۲۰۰ برج مسکونی ۱۴ طبقه در امتداد هم که در هر برج ۶۰ خانوار ساکن هستند، از نکاتی است که باید مورد توجه جدی مدیران شهر پرند قرار گرفته و ایجاد آتش نشانی و تجهیزات متناسب با بلند مرتبه سازی را مد نظر قرار دهند، چرا که اگر حادثه ای غیر طبیعی در این برج های مسکونی رخ دهد، آتش نشانی فاقد امکانات اولیه برای نجات جان شهروندان است.

شهر پرند با افق جمعیتی ۷۵۰ هزار نفری هیچ کدام از زیر ساخت های یک شهر که برای آن طراحی شده را ندارد و هر بار با حادثه ای، شاهد سرباز زدن یکی از زخم های این شهر تازه تاسیس هستیم.

موضوع نبود تجهیزات استاندارد آتش نشانی و توجه نکردن به دغدغه های آتش نشانان تا جایی پیش رفت که حجت الاسلام خدیری امام جمعه پرند در خطبه های نماز جمعه گذشته خود به این موضوع اشاره و خواستار حل مشکلات آتش نشانان و مجهز ساختن مرکز آتش نشانی پرند شد.

وعده هایی که عملیاتی نشده است

طی روزهای اخیر نیز امام جمعه شهرستان به همراه فرماندار رباط کریم به منظور بررسی و حل مشکلات آتش نشانی پرند به صورت سرزده از آتش نشانی این شهر بازدید کرد.

علی اکبر طاهری سرپرست شرکت عمران پرند در پاسخ به این سوال که چرا تنها مرکز آتش نشانی پرند مجهز به تجهیزات کامل و استاندارد نمی شود، گفت: برای اطفای حریق برج های بلند در پرند و مجهز کردن مرکز آتش نشانی پرند بارها با مجمع شرکت عمران و شهرداری جلسه برگزار کردیم و بنا شده بود تا هر کجا که مناسب است، زمین در اختیار آن ها قرار دهیم و با ساخت و یا فروش این زمین ها مرکز آتش نشانی خود را مجهز کنند، ولی این اتفاق روی نداد.

۸ هزار واحد مسکونی مهر پرند فاقد مرکز آتش نشانی هستند

سرپرست شرکت عمران پرند با اشاره به اینکه هشت هزار واحد مسکونی مهر پرند که تازه افتتاح شده اند، فاقد مرکز آتش نشانی هستند، افزود: جلسات متعددی با مسئولان منطقه از جمله فرماندار، شهردار، امام جمعه و نماینده شهر پرند برگزار و مقرر شد تا مدرن ترین و استانداردترین تجهیزات اطفای حریق و نجات انسان ها را مستقیم خریداری کنیم و در اختیار آتش نشانی پرند قرار دهیم.

طاهری در خصوص هزینه های جاری این طرح در پرند، اظهار داشت: پنج تا هشت میلیارد تومان هزینه کامل تجهیزات آتش نشانی پرند است که به زودی شاهد خرید دستگاه ها اطفای حریق همچون نردبان های مخصوص بالابر و چند دستگاه آمبولانس و ماشین اطفای حریق خواهیم بود.

سال هاست خطرات موجود را به مدیران بالادستی متذکر شده ایم

از سویی دیگر آریا خانی، رئیس شورای شهر پرند گفت: سال هاست این گونه حوادث را برای مدیران بالادستی متذکر شدیم، نبود امکانات و تجهیزات از مهمترین ملزومات آتش نشانی پرند است که اکنون از هیچ یک از تجهیزات استاندارد برخوردار نیست.

وی افزود: بارها به شرکت عمران پرند این گونه حوادث را گوشزد کردیم ولی اعتبارات لازم که به میزان هشت میلیارد تومان مصوب شده است را در اختیار سازمان مربوطه قرار نمی دهد.

همچنین عصمت رضایی کارشناس ارشد بهداشت و درمان در حاشیه آموزش اطفای حریق که از سوی خانه فرهنگ شهید حسین فهمیده در محل برج های مسکونی شهرک آفتاب پرند برگزار شد، گفت: برگزاری این برنامه فرهنگی که برای دومین بار در شهرک آفتاب برگزار می شود، به منظور جلب توجه مدیران و مسئولان اجرایی است تا برای حوادثی همچون آتش سوزی در برج های مسکونی ۱۴طبقه تدبیری صورت پذیرد.

کم توجهی مسئولان در تجهیز مرکز آتش نشانی پرند

رضایی با انتقاد از کم توجهی مسئولان امر در تجهیز مرکز آتش نشانی پرند افزود: با توجه به درخواست فعالان فرهنگی و شورای شهر پرند، مقرر شد مرکز آتش نشانی شهید علی قانع با تجهیرات لازم و مجهز در هفته دولت افتتاح شود ولی برخلاف وعده مسئولان شهری این اتفاق صورت نپذیرفت و حتی تابلوی خیابان شهید قانع در محل سکونت خانواده این شهید قهرمان آتش نشان که بر اساس مصوبه شورای اسلامی قرار بود تغییر یابد، نصب نشد.

گفتنی است شهید «علی قانع» آتش نشان قهرمان پرند است که ماه گذشته در اطفای حریقی درتهران مجروح و به شهادت رسید. شورای اسلامی شهر پرند در مصوبه ای اعلام کرد که خیابان محل سکونت خانواده وی در شهرک آفتاب و مرکز آتش نشانی شهر پرند به نام شهید علی قانع تغییر نام پیدا خواهد کرد.

به هر ترتیب هشت هزار واحد مسکونی مهر تازه افتتاح شده پرند فاقد مرکز آتش نشانی هستند که این امر خطرات قابل توجهی برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است و تا زمان نگذشته و خطرات جبران ناپذیر دیگری رخ نداده، باید فکری به حال وضع موجود کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
یعنی كپسول آتش نشانی نصب كنند مشكل حله ، ساخت این شهركها آنقدر طولانی شده كه عمر مفید آن درحال اتمام هست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها