در طول هفت سال گذشته کارگردان‌ها و مستندسازان با زاویه نگاه‌های مختلفی به ماجرای فتنه و وقایع 88 نگاه کردند و فیلم‌هایی ازجمله «پایان‌نامه»، «قلاده‌های طلا»، «پل چوبی» و...تولید شد که بعضی مورد استقبال قرار نگرفت و برخی توانستند نظر مثبت مردم را جلب کنند.
کد خبر: ۹۴۳۵۴۷

امسال و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر احتمالا دو فیلم با موضوعات ملتهب سیاسی حضور خواهند داشت. دو فیلمی که یکی مربوط به اتفاقات سال 88 است و دیگری درباره انتخابات سال 92.

1- ماه گرفتگی

فیلم اول که «ماه‌گرفتگی» نام دارد درباره اتفاقات مربوط به فتنه و وقایع سال 88 است. کارگردانی این فیلم را مسعود اطیابی به عهده دارد و آن را براساس فیلمنامه‌ای از مهدی آذرپندار، فیلمنامه‌نویس و منتقد خوش آتیه سینمای ایران ساخته است. در این فیلم کامبیز‌ دیرباز که چند سال قبل برای فیلم پرفروش «اخراجی‌ها 1» ایفاگر نقش مجید سوزوکی بود، نقش متفاوتی را بازی کرده است.

این‌بار ماه گرفتگی، طرح تازه سینمای ایران، قصه‌ای را در بستر روزهای پرالتهاب سال 88 روایت می‌کند. ماه گرفتگی، این روزها به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی‌هادی انباردار آخرین روزهای فیلمبرداری‌اش را در خیابان‌های تهران پشت سر می‌گذارد.

کامبیز دیرباز و سارا خوئینی‌ها از جمله بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. سازندگان ماه گرفتگی از اواسط فیلمبردای برای بازسازی واقعی و طبیعی وقایع سال88، به خیابان‌های شهر تهران آمدند و عکس‌های فیلم در همین مقطع منتشر شد. عکس‌هایی که خبر از یک فیلم خوش ساخت می‌داد.

آخرین ساخته مسعود اطیابی در سینما به چهار سال پیش و فیلم «خاک و مرجان» برمی‌گردد. «اخلاقتو خوب کن»، «شرط اول»، «صبح روز هفتم»، «خروس جنگی» و «مصائب دوشیزه» دیگر فیلم‌های این کارگردان به‌شمار می‌آیند.

2- فیلم «ساحل امن»

دومین فیلم سیاسی و ملتهب امسال فیلمی درباره انتخابات سال 92 است.

این فیلم درباره انتخابات سال 92 است و نشان می‌دهد که درکنار همه اختلاف سلیقه‌ها و تفاوت در برنامه‌ها، وقتی شرایط کشور ایجاب کند،روحانی و قالیباف گرچه رقیب انتخاباتی هستند، برابر بیگانگان و برای منافع ملی با هم متحد می‌شوند.

کرامت پورشهسواری، کارگردان سینما در گفت‌وگو با مهر گفت، حدود 80 درصد تدوین این فیلم سینمایی به پایان رسیده و صداگذاری و ساخت موسیقی آن در حال انجام است و تمام تلاش آنها این است که فیلم را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برسانند.

براساس پیش بینی شهسواری تا دو ماه آینده تمام کارهای این فیلم به‌طور کامل به پایان می‌رسد.

«ساحل امن» موضوعی سیاسی ـ پلیسی دارد و به دلیل حساسیت قصه و موضوع فیلم، تدوین آن بیش از بقیه بخش‌ها طول کشیده است؛ موضوعی که پورشهسواری هم آن را تائید کرده و معتقد است برای این‌که ساختار محکم و قابل باوری داشته باشد، این طولانی شدن طبیعی و ضروری بوده است.

داستان ساحل امن، درباره ورود یک جاسوس به ایران است که سعی می‌کند امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌هم بریزد. این فیلم لایه‌های مختلفی دارد، به طوری که بخشی از آن الهام گرفته از چند اتفاق واقعی از انتخابات سال 92 است.

با توجه به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به نظر می‌رسد این دو فیلم مورد استقبال قرار خواهند گرفت. در این فیلم از مشاوره‌های افرادی همچون دکتر علی عباسی و کارشناسان سپاه پاسداران ازجمله سردار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه و... بهره گرفته شده است.

به گفته پورشهسواری، اوج قصه در قهوه‌خانه‌ای روایت می‌شود که تحت محاصره تروریست‌ها قرار می‌گیرد. در آن قهوه‌خانه رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف و روحانی حضور دارند که محاصره می‌شوند. در قهوه‌خانه ابتدا اختلاف نگاه‌ها باعث به‌وجود آمدن مشاجرات داخلی می‌شود اما سرانجام هر دو گروه در مقابل تروریست‌ها متحد می‌شوند و ...

ظاهرا در این فیلم به جای استفاده از برخی بازیگران برای ایفای نقش قالیباف و روحانی از فیلم‌های انتخاباتی آنها استفاده شده است.

تهیه‌کننده فیلم، روح الله خوشکام است و بازیگرانی ازجمله سیروس اسنقی، افشین زارعی و سیامک احمدی در آن ایفای نقش می‌کنند. ساحل امن، سومین فیلم بلند سینمایی کرامت پورشهسواری بعد از «عشق فقط یک کلام» و «شاید یک معجزه» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها