امروز ایران ساعت 16 و 5 دقیقه در شن‌یانگ به مصاف چین می‌رود

سلام به روسیه از روی دیوار چین

دومین بازی تیم ملی، دومین چالش بزرگ در مسیر صعود به جام جهانی روسیه است. ایران امروز باید از فراز دیوار چین، برای پرواز به جام جهانی خیز بردارد.
کد خبر: ۹۴۱۹۵۱

سابقه تاریخی دو تیم حکایت از این دارد که نباید از چینی‌ها ترسید. این ترس باید بیشتر در وجود چینی‌ها باشد، وقتی حریف تیم ملی فوتبال ایران است. آنها در 22 بازی قبلی فقط 6 بار مقابل ایران به پیروزی رسیده‌اند و در مقابل در 13 بازی با شکست از زمین خارج شده‌اند. اما همیشه هم نمی‌توان به سابقه بازی‌های دو تیم اتکا کرد.

چینی‌ها چند سالی است که دست به انقلابی بزرگ در فوتبال شان زده‌اند. آنها با هزینه‌های گزاف در این سال‌ها سوپر لیگ فوتبال چین را حسابی متحول کرده‌اند و حضور ستاره‌های نامدار فوتبال اروپا در رقابت‌های باشگاهی این کشور در کنار استفاده از مربیان طراز اول دنیا باعث شده فوتبال در این کشور با سرعت در حال پیشرفت باشد. این پیشرفت اتفاقا خیلی هم زود بازده بوده است.

فقط کافی است نتایج لیگ قهرمانان آسیا در این 3 سال اخیر را دوره کنیم. اگر تیم‌های باشگاهی در ایران بیش از 23 سال است که در حسرت یک جام آسیایی هستند، تیم گوانژوی چین در همین 3 سال 2 بار با مربیان نامداری چون مارچلو لیپی و لوئیس فیلیپه اسکولاری فاتح لیگ قهرمانان آسیا شده است. چینی‌ها همین امسال هم در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان دو نماینده دارند و این درحالی است که باز هم مثل سال‌های اخیر خبری از تیم‌های ایرانی در میان بهترین تیم‌های باشگاهی آسیا نیست.

همه اینها هشداری است برای این‌که حساب بازی امروز ایران و چین را از بازی‌های قبلی که با این تیم داشتیم جدا کنیم. چین اگرچه در روز نخست مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی با نتیجه 3‌بر 2 مغلوب کره جنوبی شد، اما به گواه آمار چیزی از میزبان قدرتمند خود کم نداشت و اگر کمی خوش شانس بود حتی می‌توانست مقابل کره جنوبی پیروز باشد. حالا آنها بیش از هر زمان دیگری تشنه پیروزی هستند و این باعث می‌شود کار تیم ملی کشورمان در نخستین بازی خارج از خانه‌اش بیش از آنچه انتظار می‌رود، دشوار باشد.

شباهت ایران و چین

چین از ابتدای سال 2015 تا کنون 7 بازی تدارکاتی انجام داده است، اما دریغ از یک حریف نامدار. مطرح‌ترین تیم‌هایی که چینی‌ها برای بازی‌های تدارکاتی‌ رودرروی‌شان قرار گرفت کره جنوبی و ژاپن بود. کره شمالی، تونس، هائیتی، قزاقستان و ترینیداد و توباگو هم دیگر تیم‌هایی بودند که چین در این دو سال اخیر با آنها بازی دوستانه انجام داده است؛ تیم‌هایی که همگی در محدوده رده‌های 45 تا 101 رنکینگ فیفا قرار دارند. تیم ملی ایران هم در یک سال اخیر 4 بازی تدارکاتی داشته، اما انتخاب‌ها همگی تیم‌هایی در سطح خودمان یا ضعیف تر بوده‌اند. ژاپن، ازبکستان، مقدونیه و قرقیزستان 4 حریف تدارکاتی کی‌روش در این یک سال اخیر بوده‌اند. با این شباهت در انتخاب حریف تدارکاتی، امروز ایران و چین به مصاف هم می‌روند.

بازی در ورزشگاه ناشناخته

19 سال پیش وقتی قرار شد ایران و چین در نخستین بازی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی 1998 به مصاف هم بروند، چینی‌ها شهر دالیان و ورزشگاه جینژو را برای آن بازی انتخاب کردند و معیارشان هم بی‌ارتباط با مسائل خرافی نبود. آنها با این استدلال که مدتها در این شهر نباخته‌اند، معتقد بودند شهر دالیان برایشان شانس می‌آورد. اما شانس و اقبالی در کار نبود. ایران با 4 گل چین را در هم کوبید.

حالا ایران و چین یک بار دیگر در دور مقدماتی جام جهانی به هم خورده‌اند، اما باز هم چینی‌ها ورزشگاهی را برای میزبانی از این مسابقه انتخاب کرده‌اند که خودشان هم کمتر در آن مسابقه می‌دهند. تیم ملی چین در یک سال اخیر فقط یک بار و آنهم در مصاف با تیم ضعیف مالدیو در ورزشگاه 60 هزار نفری شن یانگ به میدان رفته است. این ورزشگاه در المپیک 2008 پکن، میزبان 6‌دیدار از رقابت‌های فوتبال بود که حساس‌ترین آنها مصاف دو تیم برزیل و کامرون در مرحله یک چهارم نهایی به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها