رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از فعالیت صنایع چوب در محدوده جنگل های طبیعی کشور تاکید کرد: روند کاهش مساحت جنگل های طبیعی هیرکانی بسیار نگران کننده است.
کد خبر: ۹۴۱۶۵۱
ابراز نگرانی ابتکار از وضعیت  جنگل های هیرکانی

به گزارش جام جم آنلاین ،معصومه ابتکار، در گفت و گو با ایسنا با ابراز نگرانی از وضعیت جنگل های هیرکانی گفت: تمام گزارش های مستقل حاکی از این است که روند کاهش مساحت متاسفانه دلایل مختلفی دارد. بهره برداری، قاچاق و تغییر کاربری، وجود زباله و پسماند از دلایل کاهش مساحت جنگل های طبیعی هیرکانی است که ما را به شدت نگران کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که در این رابطه از سوی سازمان محیط زیست چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: بر اساس تفکیک وظایف و قوانین فعلی، مسوولیت مدیریت اجرایی جنگل های کشور به جز داخل پارک های ملی و مختلف حفاظت شده جنگلی به عهده سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور است.

به گفته ابتکار، در حال حاضر منطقه حفاظت شده البرز مرکزی زیر نظر سازمان محیط زیست است و هیچ طرحی در آنجا بهره برداری نمی شود. در پارک های ملی مانند پارک ملی گلستان، نایبند، کیاسر و دیگر پارک ها هم به طور کامل بهره برداری انجام نمی شود. غیر از این موارد مناطق آزاد جنگلی تحت مدیریت سازمان جنگل ها هستند که آنها نیز از سال های قبل طرح های جنگلداری دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم مصوبه ای در بهمن ماه 92 برای مدیریت جنگل ها و توجه به توسعه پایدار و حفاظتی تصویب و در ماده 6 آن اعلام شد که بهره برداری از جنگل ها فقط در محدوده درخت های آسیب دیده، بیمار یا افتاده باید انجام شود، حتی با پیشنهاد قطع درختان کهنسال هم مخالفت شد. هم اکنون مصوبه ابلاغ شده و در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه در راستای جلوگیری از کاهش مساحت جلسات متعددی برگزار شده است، گفت: این جلسات با هدف تسهیل واردات چوب برگزار شد ، اول اینکه متوجه شدیم تعداد صنایع چوب کشور رشد چشمگیری داشته است و دقیقا در داخل جنگل های طبیعی به این صنایع مجوز داده شده است در صورتی که دلیلی نداشته که داخل مساحت جنگل های طبیعی مجوز واحد صنعتی چوب داده شود.
ابتکار افزود: بعد از بررسی ها متوجه شدیم مقدار بسیار کمی از چوب ها از محل چوب صنعتی و وارداتی است و همه از ذخایر طبیعی بهره برداری می شود و تعداد زیادی از شرکت های تولید کننده چوب با اتکا به ذخایر طبیعی چوب تولید می کنند.

ابتکار با بیان اینکه در مسیری حرکت کردیم که کمک کنیم واردات چوب انجام شود، به اختلافات در این مورد اشاره و اضافه کرد: اختلاف نظری میان سازمان دفع آفات نباتی و وزارت صنایع هست. وزارت صنایع تاکید دارد که چوب ها حتما با پوست وارد شود و سازمان دفع آفات نباتی معتقد است حتما بدون پوست وارد شود. متاسفانه این کشمکش باعث شده که در واردات چوب اختلال ایجاد شده و این کار انجام نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها