قطع درختان آخرین راه حل کشاورزان است

تیشه به ریشه باغات گلستان

تیغه تیز تبر علاه بر جنگل های خزری و هیرکانی به ریشه درختان باغات گلستان نیز رسیده است و این درختان بی پناه را در نوردیده است.
کد خبر: ۴۱۵۸۱۴

 به گزارش مهر، حمایت نشدن از باغداری و ورود بی رویه محصولات کشاورزی و بالا بودن هزینه ها سبب شده تا برخی از باغداران گلستان چاره ای جز قطع درختان باغاتشان نداشته باشند.

پایین بودن قیمت خرید محصولات، نبود بازار مصرف، خرید تضمینی نشدن و مهمتر از همه ورود محصولات بی کیفیت و مشابه خارجی باغداران گلستان را ناامید از تولید و باغداری کرده است.

در حال حاضر برخی از باغداران روستاهای اصفهان کلاته و آلوکلاته شهرستان گرگان به دلیل حمایت نشدن اقدام به قطع یکسره درختان باغاتشان کرده اند.
 
این کشاورزان به تولید محصولات سیاه ریشه نظیر هلو، شلیل، آلو و... مشغول بودند که به گفته آنان باغداری دیگری صرفه اقتصادی ندارد.

یک کشاورز روستای اصفهان کلاته که حدود سه هکتار از درختان باغش را قطع کرده است، گفت: باغداری دیگر نمی صرفد و حمایت از این بخش یز ضعیف است.
 
علی اصغر مهاجر افزود: در سه هکتار از باغات با گرفتن وام در پنج سال قبل به تولید محصولات سردرختی نظیر هلو، شلیل، آلود و .. پرداختم و اکنون پس از گذشت پنج سال هنوز نتوانسته ام هزینه سنگین این بخش را جبران کنیم.
 
وی اظهار داشت: هزینه های بالای نهاده های کشاورزی نظیر کود، سم، هزینه های کارگری و از همه مهمتر فروش نرفتن محصولات موجبب شد تا تصمیم به قطع درختان بگیرم. پنج سال قبل با گرفتن یک میلیون تومان وام برای احداث باغ و حصارکشی به ایجاد باغات سیاه ریشه پرداختم و این درحالی است که سالانه نیز بیش از سه میلیون تومان برای تولید محصولات هزینه می کنیم.
 
مهاجر که دلی پردرد از حمایت نشدن مسئولان دارد، از گرانی نهاده های کشاورزی گفت و افزود: هر لیتر سم کشاورزی به قیمت 18 هزار تومان و هر لیتر کودمایع نیز با قیمت گزاف تهیه می شود، درحالیکه موقع فروش با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.
 
این باغدار گرگانی اظهار داشت: وضعیت فروش محصولات راضی کننده نیست و کشاورز مجبور است محصولات را با قیمت ناچیز در سر خیابانها بفروش رساند. هیچ بازارچه ای برای فروش محصولات کشاورزی در منطقه وجود ندارد و تولیدات کشاورزان جلوی چشمانشان درحال فاسد شدن است.
 
وی بیان داشت: برخی از کشاورزان روستای اصفهان کلاته و روستاهای مجاور تصمیم به قطع درختانشان گرفته اند و در صورت عدم حمایت، از باغداری جز نام چیزی دیگری باغی نخواهد ماند.
 
این کشاورز گرگانی خواهان توجه و تدبیر ویژه مسئولان کشاورزی استان برای رفع مشکلات بیشمار این قشر شد.

کشاورزان به حال خود رها شده اند! 

محمد تقی احسن دبیر خانه کشاورز گرگان نیز با بیان اینکه کشاورزی منطقه به حال خود رها شده است، از بی توجهی مسئولان امر نسبت به این مسئله انتقاد کرد.
 
 وی افزود: تولیدات کشاورزان روی دستشان مانده اسد و توجه مسئولان به این صنعت بسیار ضعیف است.واردات بی رویه محصولات کشاورزی، به صرفه نبودن و برنامه نداشتن موجب شد تا کشاورز چاره ای جز قطع درختان باغات نداشته باشد.

تبر آخرین راه حل باغات هلو 

احسن یادآورشد: متاسفانه تبر و اره موتوری آخرین راه حل برای باغات منطقه از جمله هلو شده است و برخی از کشاورزان درصدد قطع درختان هستند.

دبیرخانه کشاورز اظهار داشت: چند سال پیش برخی از کشاورزان در پی وضعیت بهتر اقتصادی تصمیم گرفتند تا اراضی شان را به باغ تبدیل کنند و اکنون از این حرفه نیز ثمری عایدشان نشده است.
 
وی با بیان اینکه محصولات باغی خرید تضمینی نمی شود گفت: خرید تضمینی پیش کش ولی هنگام ورود محصولات به بازار شاهد واردات بی رویه محصولات کشاورزی هستیم که این امر خسارتهای زیادی به تولید کنندگان وارد کرده است. 

 ورود بی رویه محصولات کشاورزی

دبیرخانه کشاورز عنوان کرد: بازار میوه و مرکبات در قرق محصولات خارجی است و اکنون میوه های خارجی در بازار منطقه و کشور جولان می دهند.
 
«احسن» با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان به حال خود رها شده اند، افزود: در این وضعیت تبر آخرین راه حل برای باغات منطقه است. در حال حاضر درختان یک باغ چهار هکتاری در آلو کلاته و درختان باغ چهار هکتاری دیگر در اصفهان کلاته درحال قطع شدن است.

دبیرخانه کشاورز به بالا بودن هزینه ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه های کشاورزان 10 برابر شد و گازوییل لیتر 16 تومان به 150 تومان رسیده است و قیکت هر کیلوگرم کود از سه هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته است. 

خبری از بسته های حمایتی کشاورزی نیست

احسن گفت: قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها صرف بخش تولیدات کشاورزی شود که اکنون از بسته های حمایتی بخش کشاورزی خبری نیست.
 
دبیر خانه کشاورز اظهار داشت: کشاورز تولید کننده گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود، هلو، شلیل نمی داند برای فروش محصولاتش چه کند درحالیکه محصولات خارجی بی رویه وارد می شود.

اکنون بر سر جاده ها و راههای اصلی و فرعی گلستان شاهد حضور کشاورزانی هستیم که سردرختی محصولات باغی نظیر هلو، شلیل و .. به صورت جزیی و با قیمت بسیار ناچیز بفروش می رسانند و برنامه ای برای فروش عمده این محصولات وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها