سال‌های سال است که پدر و مادر شدن برای بیش از دو میلیون زوج نابارور ایرانی، در حد یک رویای شیرین باقی مانده است.
کد خبر: ۹۳۹۵۶۴

به دلیل هزینه بالای درمان ناباروری، خیلی از زوج‌های نابارور قید بچه‌دار شدن را زده‌اند. خبر خوش این است که از این پس 85 درصد هزینه تشخیص و درمان ناباروری با تعرفه دولتی تحت‌پوشش قرار می‌گیرد هر چند این اتفاق بسیار خوشایند است،‌ اما هنوز بخش بزرگی از هزینه تامین داروهای ناباروری به‌عهده خود زوج‌هاست که در این حوزه، پوشش بیمه‌های پایه مطلوب نیست، به گزارش جام‌جم، محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت توضیح داده که هم‌اکنون بیش از دو میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که از این پس می‌توانند از پوشش حمایتی طرح تحول سلامت در این زمینه بهره‌مند شوند.

به گفته این مقام مسئول، زوج‌های نابارور از این پس تحت حمایت طرح تحول سلامت قرار می‌گیرند و می‌توانند با هزینه بسیار کمتر از گذشته به رفع این مشکل بپردازند.

آقاجانی تاکید کرده که «هم‌اکنون 105 میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ البته امیدواریم بتوانیم درمان ناباروری را تحت‌پوشش بیمه درآوریم.»

خدمات ناباروری شامل دو بخش خدمات «تشخیصی و درمانی» و خدمات «دارویی» است که در همین راستا، معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرده «خدمات تحت پوشش ناباروری شامل خدمات تشخیصی درمانی می‌شود. به عنوان مثال در بحث «آی.وی.اف» که تعرفه دولتی آن نزدیک به یک میلیون و 700 هزار تومان است، زوج‌های نابارور کمتر از 300 هزار تومان از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.»

پوشش 85 درصدی این خدمات شامل بخش خصوصی نمی‌شود، بلکه صرفا مراکز دولتی در حوزه درمان ناباروری را شامل می‌شود. دکتر صفیه عشوری مقدم، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با جام‌جم، این خبر را اتفاقی مثبت در حوزه درمان ناباروری می‌داند و می‌گوید: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، بسیاری از هزینه‌های درمان ناباروری بر دوش خود بیماران بود، اما با اجرای این طرح کلان، رفته رفته بار این هزینه‌ها از دوش بیماران کمتر شد.

به گفته عشوری‌مقدم، افزایش پوشش هزینه‌های درمان ناباروری، می‌تواند خیلی از زوج‌های نابارور را برای ادامه فرآیند درمان تشویق کند، به طور کلی همین که بخش دیگری از هزینه‌های تشخیص و درمان ناباروری تحت‌پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرد و هزینه داروهای ناباروری نیز با افزایش پوشش بیمه‌ای همراه شده است، می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای زوج‌های نابارور باشد.

البته این متخصص زنان و زایمان معتقد است که باید با صرف اعتبارات و سرمایه‌گذاری بیشتر، تعداد مراکز دولتی درمان ناباروری را افزایش داد تا دسترسی زوج‌های نابارور به خدمات درمانی، افزایش پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها