رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام کرد

مترو؛ مقصر حادثه شهران

از فوران آتش از دل زمین، آتشی که ناگهان زبانه کشید و خواب اهالی شهران را در سحرگاه 28 خرداد برآشفت بیشتر از دوماه می‌گذرد و حالا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از پیدا شدن مقصر نهایی این حادثه خبر می‌دهد؛ انگشت اتهامی که بعد از تمام بررسی‌های انجام شده به سوی متروی تهران نشانه رفته است. اسماعیل نجار در گفت و‌گو با جام‌جم درباره چگونگی این اعلام نتیجه می‌گوید: بعد از وقوع حادثه در منطقه شهران چند تیم مسئول رسیدگی به این حادثه شدند و علت‌یابی آن را به عهده گرفتند که نتیجه تمام این بررسی‌ها، این بود که مترو در وقوع این حادثه مقصر است.
کد خبر: ۹۳۹۱۴۰

رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه می‌دهد: طبیعتا هر نهاد، سازمان یا شخصی که بخواهد در هر نقطه از کشور عملیات اجرایی انجام دهد، موظف است تمام جوانب را بدقت مورد بررسی قرار بدهد و آزمایش خاک یکی از ضروریاتی است که حتما باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته نجار، در این حادثه نیز بحثی که مطرح بوده این است که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده و همین مساله هم در ادامه باعث فشار به لوله گاز، لوله آب و کابل‌های انتقال برق شده و در نهایت به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق منجر شده است. نتیجه‌ای که نجار می‌گوید از بررسی‌ها و تحقیقات چند مرکز مختلف به دست آمده است. نتیجه‌ای که در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی هم مورد تائید قرار گرفته است. جلسه‌ای که در آن تمام دستگاه‌های درگیر در حادثه شهران درباره این اتفاق گزارش هایشان را ارائه کردند و در نهایت، ‌این گزارش‌ها ابهاماتی را ایجاد کرد که به بررسی ژئوپلیتکنیک منطقه منجر شد که بازهم نتیجه این کارشناسی‌های جدید، تائید همان نتیجه قبلی بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید می‌کند: جمع بندی همه این نتایج این بود که اگر در آن منطقه حفره‌ای هم از قبل وجود داشت باید پیش از آغاز هرگونه عملیات اجرایی، بررسی‌های لازم در این مورد انجام می‌شد. چرا که وقتی خاک از چسبندگی لازم برخوردار نیست و قلوه سنگ‌هایی دارد که آن را سست‌تر می‌کند، می‌بایست همزمان با حفاری لاینینگ مناسبی انجام می‌شد و با پیش‌بینی تمهیدات لازم این اتفاق می‌افتاد که در این حادثه رخ نداده است.

نجار درباره برخورد قضایی با مقصران حادثه می‌گوید: این موضوع در دستگاه قضا در حال بررسی است، از این دستگاه از روز اول شش کارشناس فنی در محل حادثه حضور پیدا‌کردند مخصوصا به این دلیل که ما دو نفر جان باخته داشتیم؛ ‌یک افغان و یک ایرانی. اما هنوز اظهار نظری درباره جریمه احتمالی این حادثه ارائه نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها