همکاری ایران و روسیه در نوژه «عجالتا» پایان یافت

همزمان با طرح برخی انتقادات از سوی وزیر دفاع نسبت به عملکرد روس‌ها در نحوه رسانه‌ای کردن ماجرای پایگاه نوژه، سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه گفت: همکاری‌ راهبردی ایران و روسیه در نوژه، کاری مقطعی با تفاهم دو طرف بود که بر اساس درخواست طرف روس و مجوز کشورمان صورت گرفت و اکنون پایان یافت.
کد خبر: ۹۳۶۱۶۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دیروز خود با بیان این‌که در اعلام خبر همکاری‌های راهبردی با روسیه پنهانکاری نشده و نحوه اطلاع‌رسانی در این باره طبق تفاهم قبلی بوده است، افزود: طبق تفاهمی که میان دو طرف وجود داشته و ربطی هم به وزارت امور خارجه ندارد، مقرر بود در محدوده زمانی مشخصی دو طرف این خبر را اعلام کنند که این‌گونه نیز شد. وی اضافه کرد: بر این اساس ابتدا طرف روسی و پس از آن آقای شمخانی این خبر را اعلام کرد و غرض این نبود که در این باره پنهانکاری شود بلکه به علت حساسیت‌ها، وضع منطقه و ویژگی‌های کار نظامی قرار بود پس از عملیات و زمانی که کار به اهداف مشخص رسید، علنی شود و زودتر اطلاع‌رسانی نشود.

انتقاد از بی‌معرفتی و خودنمایی روس‌ها

در همین حال سردار حسین دهقان، وزیر دفاع در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما درباره حضور هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان افزود: بر اساس تحرکات جدید تروریست‌ها و لزوم مقابله قوی‌تر روس‌ها با آنها ناوگان هوایی این کشور نیاز داشت، سوختگیری را در منطقه‌ای نزدیک‌تر انجام دهد و بر این اساس از پایگاه نوژه همدان استفاده می‌کنند. وزیر دفاع در پاسخ به این پرسش که گاهی مطرح می‌شود ایران پایگاه نظامی در اختیار آنها قرار داده است، تصریح کرد: در هیچ شرایطی نه امکان استقرار داده می‌شود و نه هیچ پایگاهی در اختیار روس‌ها قرار می‌گیرد و نه این‌که آنها آمده‌اند تا بمانند.

به گزارش مهر، سردار دهقان خاطرنشان کرد: روس‌ها برای یک مقطع زمانی خیلی کوتاه، مشخص و متناسب با عملیات در سوریه از این پایگاه استفاده می‌کنند یا در دریای مدیترانه از ناوهایشان موشک‌هایی را به سمت مواضع تروریست‌ها پرتاب می‌کنند. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چرا ابتدا ما حضور آنها را در پایگاه نوژه همدان اعلام نکردیم، افزود: اولا روس‌ها علاقه‌مندند که نشان دهند ابرقدرتند و در روندهای امنیتی اثرگذار هستند. از طرفی مایلند خود را در صحنه عملیات در سوریه عامل اثرگذاری نشان دهند تا قادر باشند با آمریکایی‌ها مذاکره کرده و سهم خودشان را در آینده سیاسی سوریه تضمین کنند و البته در این زمینه نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی وجود داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها