یادداشت

آنچه پایه دهمی‌ها باید بدانند

پایه دهم تحصیلی، معادل اول دبیرستان سابق، امسال برای نخستین بار در نظام آموزشی کشور مستقر می‌شود و به همین علت همه کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان این پایه در شاخه‌های نظری و فنی تازه تالیف است. البته این تنها تغییر ایجاد شده نیست، بلکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز دچار تحول شده‌اند به طوری که برخی از رشته‌های قدیمی که دیگر کاربرد یا متقاضی ندارند، حذف شده و چند رشته جدید نیز ایجاد شده است، از‌جمله فتوگرافی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، مکاترونیک و معماری داخلی.
کد خبر: ۹۳۵۵۲۴
آنچه پایه دهمی‌ها باید بدانند

برای این حذف و اضافه‌ها، سه سال است نیازسنجی و پژوهش می‌شود، به‌طوری که جلسات متعددی با مرکز آمارایران، اصناف و واحدهای اقتصادی بزرگ و اقتصاددان‌های برجسته برگزارشده و اسناد بین‌المللی مربوط به مشاغل و کار نیزمورد بررسی قرار گرفته تا به این جمع‌بندی برسیم که نیاز بازار کار کشور چیست و چه رشته‌های فنی‌ای می‌تواند به این نیاز پاسخ دهد.

به این ترتیب حدود 120عنوان کتاب درسی و راهنما برای دانش‌آموزان پایه دهم در شاخه فنی وحرفه‌ای و کاردانش تالیف شد که در این کتاب‌ها علاوه بر تاکید برشایستگی‌های فنی به شایستگی‌های غیرفنی نیز پرداخته شده است؛ شایستگی‌هایی همچون مدیریت منابع و زمان، کارآفرینی و الزامات محیط کار. علاوه براین، از مهر 95 یک اتفاق تازه نیز برای دانش‌آموزان رشته‌های فنی رخ خواهد داد و آن ورود کتاب «همراه هنرجو» با کیف دانش‌آموزان است. این کتاب همیشه همراه دانش‌آموزان خواهد بود و نکات کلیدی مرتبط با کار را همیشه و همه جا در اختیار آنها قرار می‌دهد. درواقع این اقدام، راهی است برای پایان دادن به بحث حافظه محوری و آغازی بر یادگیری عملی.

احمدرضا دوراندیش

مدیرکل دفترتالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها