نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دومین بار در هفته‌های اخیر با تشکیل کمیسیون ویژه مخالفت کردند.
کد خبر: ۹۳۱۳۴۶

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که در پایان نمایندگان با 88 رأی موافق، 102 رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در مجلس با این درخواست مخالفت کردند.

در همین باره مواضع یک نماینده موافق طرح (فولادگر) و یک نماینده مخالف (محبی‌نیا) را جویا شده‌ایم.

شرایط ویژه کمیسیون ویژه می‌خواهد

حمیدرضا فولادگر، درباره دلیل حمایت از تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: هرگاه شرایط کشور ویژه باشد، می‌توان کمیسیونی تخصصی تشکیل داد و اوضاع کشور اکنون استثنایی است و شاهد موانعی زیادی در برابر تولیدکنندگان هستیم.

وی افزود: کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی در تعارض با کمیسیون‌های تخصصی دیگر نبود. الان طرح‌هایی در کمیسیون‌هاست که رسیدگی به آنها وقت‌گیر است، اما کمیسیون ویژه می‌توانست ضمن همگرایی با سایر کمیسیون‌ها به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

فولادگر عنوان کرد: با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی می‌توانستیم با گزارش‌هایی که تهیه می‌کنیم، شرایط کشور را ترسیم کنیم تا خلأهای قانونی یا مشکلات اجرایی حل شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اقدام فوق‌العاده مجلس برای بهبود فضای کسب‌وکار و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تجربه قبلی نشان داده که کار داوطلبانه نمایندگان، نتیجه‌بخش‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: 60 نماینده از جمله روسای کمیسیون‌ها، طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی را امضا کرده بودند و حمایت از آن محدود به جریان یا کمیسیون خاصی نبود.

وی با اشاره به مجوز قانونی برای تشکیل کمیسیون‌های ویژه در شرایط اقتصادی کشور گفت: آیا امروز وضعیت رشد اقتصادی، بیکاری، رکود، معیشت و قدرت پول ملی کشور استثنایی نیست. کمیسیون ویژه مختص همین شرایط استثنایی است.

کمیسیونی که انگیزه اجرا را از بین می‌برد

جهانبخش محبی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مخالفتش با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی، این سیاست‌ها پیش نمی‌رود و باید این موضوع در بدنه اقتصادی کشور دیده شود، نه این‌که کمیسیون ویژه تشکیل شود و بقیه بدنه کشور به این سیاست، کاری نداشته باشند. وی افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر شده که بحران بیکاری، مصرف بی‌رویه و بسیاری مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باید مورد توجه قرار گیرد تا کشور بتواند به استقلال کامل برسد، اما اکنون برخی افراد عنوان می‌کنند که با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی می‌توانیم این موضوعات را پیگیری کنیم اما سوال ما این است که چرا همه کمیسیون‌های مجلس این سیاست را اجرا نکنند.

محبی‌نیا ادامه داد: هر لایحه و برنامه‌ای که قرار است در مجلس تصویب شود، باید همه کمیسیون‌ها برای بررسی آن سیاست اقتصاد مقاومتی را در نظر داشته باشند. در این صورت نیازی به کمیسیون جداگانه در این زمینه نداریم. نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: ایجاد یک سازمان ناهمگن در مجلس، انگیزه را در سایر بدنه مجلس از بین می‌برد. ضمن این‌که تصویب برنامه‌ها را با مدت‌زمان بیشتری مواجه می‌کند در حالی که اگر برنامه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس می‌آید همه اعضا باید اتفاق‌نظر خود را براساس سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام کنند. وی تاکید کرد: مخالفت با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی به معنای قبول نداشتن این سیاست نیست و برای این‌که این موضوع در بدنه اقتصادی کشور پررنگ باشد، همه دستگاه‌ها باید آن را اجرا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها