مروری بر آثار انیمیشن مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما

خون تازه در رگ‌های انیمیشن

امروزه انیمیشن به عنوان یک صنعت در سینمای جهان رخ‌نمایی می‌کند و سالانه میلیون‌ها دلار صرف ساخت و عرضه این محصول می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۲۸۸

همچنین تجربه جهانی و حتی داخلی تولید انیمیشن‌های مفهوم‌دار، با کیفیت و برخوردار از متن و قصه‌ای جذاب و پرکشش ثابت کرده این قالب از برنامه و فیلمسازی با وجود تصور عمومی و مصطلح، لزوما برای گروه سنی کودکان و نوجوانان مناسب نیست و نمونه‌های مطلوبی را می‌توان یافت که در این گونه توانسته‌اند رکورد پرفروش‌ترین فیلم‌های روز دنیا را جابه‌جا کنند یا عنوان پرمخاطب‌ترین سریال‌های انیمیشن را به خود اختصاص دهند. به شرط آن که فرصتی برای دیده یا حتی ساخته شدن بیابند. در ایران اما انیمیشن هنوز به یک صنعت سودآور و پررونق تبدیل نشده و حتی در جشنواره‌های فیلم بین‌المللی ایران نیز عرصه‌ای برای رقابت و کسب جایزه و فرصتی برای انگیزه دادن به دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه وجود ندارد. سفارش و تولید انیمیشن پیش از این به طور تخصصی در مرکز پویانمایی صبا مورد توجه قرار داشت، اما با تمرکز مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی بر فیلمنامه‌های فاخر، این مهم در اولویت‌های کاری این مرکز نیز قرار گرفته است و تاکنون سریال‌‌های انیمیشن متنوعی در حال نگارش یا پیش تولید به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صداوسیما هستند.

«جای بچه‌ها نیست»؛ توفیق در جبهه‌های نبرد

«جای بچه‌ها نیست» عنوان یکی از سریال‌های انیمیشن است که در 100 قسمت 10 دقیقه‌ای قصد دارد کودکان و نوجوانان را با فضای خاطره‌ساز دفاع مقدس آشنا کند و به سال‌هایی نه چندان دور و جبهه‌های جنگ می‌برد.

مریم نورالله‌زاده، سرپرست نویسندگان این سریال انیمیشن است که در گونه طنز قرار می‌گیرد. مراحل تحقیق و پژوهش این اثر از آذر سال گذشته آغاز شد و پس از شروع نگارش در اواخر بهمن، اکنون روزهای پایانی نگارش خود را پشت‌سر می‌گذارد. جای بچه‌ها نیست داستان سه پسربچه به نام‌های عماد، گلعلی و توفیق است که می‌خواهند به جبهه بروند و ماجرای کلی داستان به اتفاقاتی که در تلاش آنها برای رفتن به جبهه برایشان می‌افتد مربوط می‌شود. با توجه به این که فضاهای جنگی در متن این سریال غلبه دارد، حرکت، سرعت و ریتم و افکت از عناصر اساسی و ویژگی‌هایی است که می‌توان به این سریال نسبت داد. پژوهش این انیمیشن با استفاده از مجموعه کتاب 5 جلدی «دار و دسته دارعلی» به نویسندگی اکبر صحرایی است و از کتاب‌های «فرهنگ جبهه» نوشته سیدمهدی فهیمی، «جنگ دوست‌داشتنی» به نویسندگی سعید تاجیک و «رفاقت به سبک تانک» نوشته داوود امیریان، «جشن حنابندان» نوشته قدمی و... انجام شده است.

«تام تام»؛ معرفی جاذبه‌های ایران

مجموعه سریال «تام تام» نیز از انیمیشن‌هایی است که با مفاهیم آموزنده و اخلاقی ویژه مخاطبان نوجوان در 50 قسمت 20 دقیقه‌ای در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی به نگارش درمی‌آید. محمد برومند، نویسنده این سریال انیمیشن است که مخاطبان نوجوان را خطاب قرار می‌دهد و داستان یک دختر نوجوان است که ورزش هندبال را از دوران مدرسه آغاز کرده و با کسب موفقیت‌هایی بتدریج به تیم ملی می‌رسد و در مسابقات بین‌المللی نیز شرکت می‌کند. این انیمیشن در عین حال که سریالی است، در هر قسمت داستان نسبتا مستقلی دارد. به گونه‌ای که بیننده با از دست دادن یک قسمت می‌تواند بقیه داستان را دنبال کند.

این انیمیشن همچنین در لایه‌های روایت داستان خود به جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی ایران نیز بنا بر ضرورت‌های قصه و نیازهای داستان و ارتباط و مناسبات کاراکترها اشاره می‌کند.

نگارش فاز اول این اثر انیمیشن که قبل از نوروز امسال آغاز شد، در حال انجام است و به زودی به پایان خواهد رسید. معصومه جمهوری، زیبا برجی فلاح به سرپرستی محمد برومند تیم نویسندگان مجموعه سریال انیمیشن «تام تام» را تشکیل می‌دهند. همچنین صبا بخشی‌پور از مربیان هندبال کشور نیز به عنوان مشاور این گروه را همراهی می‌کند.

«شهر امین»؛ آموزش فناوری به نوجوانان

«شهر امین» از سریال‌های انیمیشن دیگر مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صداوسیماست که در 50 قسمت 20 دقیقه‌ای از بهمن سال گذشته تاکنون مراحل نگارش متن آن به طول انجامیده است. داستان شهر امین که در واقع یک سریال انیمیشن علمی ـ تخیلی پیرامون جنگ نرم است، به استفاده ابزاری قدرت‌های جهانی از تکنولوژی‌های روز به نفع خود مربوط می‌شود.

قهرمان داستان این اثر، نوجوانی 14 ساله است و در عین حال که روند رشد فردی خود را طی می‌کند، در طول داستان با شرایطی مواجه شده که به جامعه جوان و نوجوان ما در چگونگی استفاده از تکنولوژی بینش می‌دهد و آنها را با اشغالگری فکری آشنا خواهد کرد.

سرپرستی نگارش فیلمنامه این سریال را شهاب‌الدین شهابی برعهده دارد. همچنین زهرا موسوی به عنوان نویسنده او را در نگارش متن همراهی کرده است.

«گردان موتورسواران»؛ کلیدهای پیروزی

سریال انیمیشن «گردان موتورسواران» نیز به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما قصه نوجوانانی را روایت می‌کند که علاقه زیادی به موتور سواری دارند و این اثر در بازه زمانی جنگ تحمیلی تا آزادسازی خرمشهر به معرفی موضوعات و شرایط دفاع مقدس می‌پردازد. همچنین نوجوانان موتورسوار قصه این انیمیشن، گردانی را به سفارش شهید چمران تشکیل می‌دهند و در موفقیت بسیاری از عملیات نقش کلیدی ایفا می‌کنند. این سریال به دلیل این که فضای داستانی پسرانه دارد و شخصیت‌های اصلی آن پسران نوجوان هستند، می‌تواند برای مخاطبان بزرگسال هم مناسب باشد. ضمن این که موضوع جنگ تحمیلی موضوعی عام است و می‌تواند از هر سنی مخاطب داشته باشد.

این انیمیشن در 50 قسمت 20 دقیقه‌ای به روش کارگاهی در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی به نگارش درمی‌آید. زهرا موسوی سرپرست نویسندگان این اثر است و شهاب‌الدین شهابی، سهند جعفری‌زاد و نیلوفر طاهری به عنوان نویسنده او را همراهی می‌کنند.

«گردان دوست‌داشتنی من» درگیری‌های نوجوانانه

«گردان دوست‌داشتنی من» عنوان سریال انیمیشن دیگری از مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صداوسیماست که داستان آن از جایی شروع می‌شود که یک مجروح جنگی به نام یوسف دوباره به فضای جبهه برمی‌گردد و این پیش‌فرض را دارد که سلامتی‌اش را در راه جنگ از دست داده و حالا باید صاحب موقعیت و سمتی شود. او که دلیل مجروحیت خود را خود حرکتی دلاورانه می‌داند منتظر است با برگشتن به جبهه اتفاقات جدیدی برایش بیفتد، اما حوادث طور دیگری رقم می‌خورد. در واقع این سریال قرار است درگیری‌های درونی یک نوجوان را در فضای جنگ ترسیم کند. فیلمنامه این سریال در 50 قسمت 20 دقیقه‌ای فضای نسبتا شاد دارد و مخاطبان گروه سنی نوجوان را در بر می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها