خرید و فروش غیرقانونی دارو از تجارت‌های پرسودی است که هر ساله‌ جان میلیون‌ها انسان را به خطر می‌اندازد. روش‌های جدید فروش دارو با استفاده از فضای مجازی به معضل جدیدی در جهان تبدیل شده است که مقابله با آن برای سازمان‌های نظارتی بسیار سخت و دشوار است.
کد خبر: ۹۳۰۰۱۳

شبکه‌های قدرتمند فروش دارو همانند مواد مخدر در حال گسترش هستند و فعالیت زیر زمینی آنها از چشم نیروهای پلیس و بازرسان سازمان‌های غذا و دارو در کشورهای مختلف مخفی می‌ماند. در تمام دنیا تلاش‌های گسترده‌ای برای شناسایی قاچاقچیان دارو که به شکل‌های مختلف فعالیت دارند، انجام می‌شود.

هک‌شدن حساب کاربران ‌

قاچاقچیان جهانی دارو با استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های مخصوص، داروها و دستگاه‌های تایید نشده را به‌طور گسترده در معرض فروش قرار می‌دهند. سازمان غذا و داروی آمریکا سال 2015 اقدام به ارسال اخطار به یک هزار سایت فعال در زمینه فروش دارو و دستگاه‌های غیر مجاز کرده و در باره عواقب این کار هشدار داده است.

سودجویان در فضای مجازی با تهیه و توزیع داروهای غیر‌مجاز و تایید نشده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تجارت پر‌سودی برای خود به وجود آورده‌اند که فقط در یک مورد، یکی از داروخانه‌های غیر‌مجاز آنلاین در آمریکا از دو سال فعالیت، 55 میلیون دلار سود به دست آورده بود.

این مراکز زیر زمینی، نسخه‌های تقلبی از داروهای رسمی توزیع می‌کنند که باعث به خطر افتادن جان مصرف‌کنندگان شده و در برخی موارد، باعث هک‌شدن حساب کاربران و سوء‌استفاده مالی و ویروسی شدن سیستم‌های کامپیوتری مشتریان نیز می‌شود.

کاربرد بیشتر داروهای قاچاق و غیر‌قانونی در وب‌سایت‌های جهانی فروش دارو در رابطه با چاقی و لاغری و مسائل جنسی است که مراحل قانونی و آزمایش‌های لازم را طی نکرده‌اند و مستقیم مورد استفاده انسان قرار می‌گیرند. اینترپل سال گذشته گزارش‌های زیادی درباره قاچاق غیر‌قانونی ترامادول دریافت کرده ‌ که به نظر می‌رسد آسیا و غرب آفریقا در کانون فعالیت این نوع قاچاق قرار داشته باشد و تقاضای بازار بیشتر از سایر نقاط دنیاست.

رشد بازار سیاه بین‌المللی

در بخش‌های فقیر‌نشین دنیا، افراد با مشکلات زیادی در زمینه تامین مایحتاج مورد نیاز خود مواجه هستند. به دلیل کمبود خدمات بهداشتی و تغذیه مناسب، شهروندان کشورهای فقیر در صورت ابتلا به بیماری با مشکل تامین هزینه دارو و درمان روبه‌رو می‌شوند که خارج از توان این گروه‌هاست. به همین دلیل، در این کشورها سودجویان داروهای تایید نشده را با قیمت پایین‌تر در دسترس افراد قرار می‌دهند که البته مشکلات ثانویه می‌تواند ایجاد کند.

بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، بازار سیاه دارو سهمی معادل 8/3 درصد بازار دارویی دارد که برابر است با 875 میلیارد دلار و البته در بخش‌هایی از دنیا این رقم 15 درصد از ظرفیت کل بازار دارویی را هم شامل می‌شود.

داروهای تقلبی موجود در بازار سیاه که برای کنترل مالاریا و سل مصرف می‌شود،‌سالانه 700 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. سرعت رشد داروهای تقلبی در دنیا دو برابر مقدار رشد داروهای قانونی و مجاز است. بر‌اساس اعداد و ارقام، تجارت داروهای غیرقانونی، از تجارت هروئین پر‌سود‌تر و راحت‌تر است. مواد اولیه این داروهای غیر‌مجاز هر کیلو 60 دلار است درحالی که هر ورق از این داروها حدود 25 گرم وزن دارد. بنابراین قاچاقچیان با 60 کیلوگرم مواد اولیه می‌توانند سودی برابر با 200 هزار دلار داشته باشند که این موضوع باعث می‌شود، آزمایشگاه‌های غیر‌مجاز زیر‌زمینی به تولید داروهای تقویت جنسی یا مکمل‌های ورزشی تایید نشده بپردازند.

تبهکارانی که این بازارهای سیاه را هدایت می‌کنند،‌ با استفاده از قدرت پولشان هر روز شبکه‌های خلاف خود را گسترش می‌دهند و با جذب نیروهای متخصص، مواد اولیه 60 دلاری را به سرمایه 200 هزار دلاری تبدیل می‌کنند.

مبارزه با سودا‌گران ‌دارو

در‌باره مبارزه با سوداگران دارو، دولت‌های جهان با چالش‌های زیادی روبه رو هستند. فروشندگان غیرقانونی دارو، مانند قاچاقچیان مواد مخدر دارای قدرت مالی زیادی هستند و همین موضوع، ردگیری آنها را دشوار‌تر می‌کند. در این میان، واکنش جهانی در رابطه با داروهایی که در شرایط بهداشتی تولید می‌شوند و خطر چندانی برای سلامت ندارند، متفاوت با داروهای پر‌خطری است که زندگی افراد را با خطر مرگ مواجه می‌کنند.

در برخی موارد، کارشناسان گمرک امکان بررسی فرمول شیمیایی داروها را ندارند و به اطلاعات روی بسته بندی‌ها اکتفا می‌کنند. شبکه‌های غیر‌مجاز دارو با جعل برچسب و مشخصات داروهای اصلی، از مبادی اصلی و قانونی به واردات داروهای تقلبی اقدام می‌کنند که با هزینه‌های اولیه کمی تولید شده‌اند. کشف داروهایی که از این طریق وارد کشورها می‌شوند، سخت‌تر است و در رابطه با سایر داروهای غیر‌مجاز، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌های اجتماعی رسمی و برنامه‌های تلویزیونی در دستور کار بسیاری از کشورها قرار دارد تا افراد، داروهای مورد نیاز خود را فقط از کانال‌های رسمی و مراکز معتبر تهیه کنند.

منابع: رویترز / ورلد فایننس

مترجم: سعید ضروری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها