امروزه در سطح بین‌المللی سازمان‌های داوطلبانه به‌وفور دیده می‌شوند، از سازمان‌های مردم نهادگرفته تا موسسات خیریه که هدف‌شان کمک‌های داوطلبانه به مردم سرزمین خود و حتی جوامع دیگر است. بودجه این سازمان‌ها از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود. هدف این سازمان‌ها نیز بهبود وضعیت محیط‌زیست، تشویق مردم به رعایت حقوق بشر و بالابردن سطح رفاه قشرهای محروم و آسیب‌پذیر با استفاده از یک برنامه مشترک و دسته‌جمعی است.
کد خبر: ۹۲۹۶۵۹

تعداد این سازمان‌ها در دنیا بسیار زیاد است. به‌طور مثال در هند بیش از دو میلیون از این سازمان‌ها و موسسات خیریه وجود دارد که با کمک‌های داوطلبانه مردم هدایت شده و به یاری قشر محروم جامعه می‌شتابند. این تشکیلات در کشورهای مختلف فعالیت‌های متنوعی دارند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

بنگلادش

سازمان‌ها و موسسات خیریه بسیاری در بنگلادش فعال هستند، اما از معروف‌ترین آنها می‌توان به کمیته بهبود مناطق روستایی بنگلادش اشاره کرد. در این موسسه افراد بسیاری به شکل داوطلبانه در بخش بهداشت و سلامت فعالیت می‌کنند و بیش از80 میلیون نفر تحت پوشش هستند. همچنین در این موسسه سالانه هزینه تحصیل 1/5 میلیون دانش‌آموز تامین می‌شود. این سازمان در بهبود وضعیت بهداشتی و اقتصادی روستاهای کشور، تاثیر چشمگیری داشته است. در ضمن بتازگی برنامه‌های کمک‌رسانی خود را تا سطح بین‌المللی و فعالیت‌های بشردوستانه در آفریقا و افغانستان نیز گسترش داده است.

کنیا

در این کشور نیز سازمان‌های داوطلبانه بسیاری وجود دارد که با بهره‌گیری از نیروهای مردمی به حمایت از افراد کم‌توان و محروم جامعه می‌پردازند. برخی از این سازمان‌ها برای کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، وسایل آموزشی فراهم کرده و با مهیا کردن شرایط تحصیل و آموختن مهارت به آنها قصد دارند آینده بهتری برای کودکان رقم بزنند. همچنین سازمان‌های دیگری در حوزه محیط‌زیست در این کشور فعال هستند که برخی از آنها با بهره‌گیری از کمک‌های مردمی در کنار تلاش‌های دولت برای مقابله با بحران آب فعالیت می‌کنند. آموزش به مردم برای استفاده بهینه از آب و دیگر اقدامات زیست‌محیطی ازجمله فعالیت‌های این سازمان‌هاست.

پرو

پرو یکی از کشورهای جهان سومی است که فقط بیش از 1/6 میلیون نفر در لیما، پایتخت این کشور در فقر زندگی می‌کنند. تعداد بسیاری از این افراد زاغه‌نشین هستند و حتی عده‌ای در مناطق جنگلی زندگی می‌کنند. سازمان‌های مردمی و موسسه‌های بسیاری که با کمک‌های داوطلبانه مردمی شکل گرفته‌اند، اغلب به کمک این افراد و دیگر فقرای این کشور می‌روند.

برخی از این سازمان‌ها به آموزش کودکان فقیر می‌پردازند و بویژه کودکان خیابانی را سروسامان می‌دهند و آنها را برای یک زندگی مناسب در جامعه آماده می‌کنند. برخی دیگر از سازمان‌ها با کمک مردم به وضعیت فقرا که به دلیل نبود غذای کافی و آب آشامیدنی مناسب دچار بیماری شده‌اند، رسیدگی می‌کنند. این سازمان‌ها قصد دارند تاجایی که امکان دارد جلوی رشد فقر را بگیرند. آنها با آموزش افراد محروم از تحصیل سعی دارند عوامل فقر را از میان بردارند.

هند

در هند برخی موسسه‌های غیرانتفاعی و خیریه با کمک افراد داوطلب با به‌کارگیری روش‌های مختلف ازجمله آموزش افراد در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای به افراد محروم بویژه کودکان کمک می‌کنند. آنها برنامه‌های آموزشی تحصیلی نیز برای افراد محروم از تحصیل درنظر گرفته‌اند. این سازمان‌ها در تلاش‌اند وضعیت فقرا را بهبود ببخشند و تا جایی که می‌توانند مردم طبقه محروم را از زاغه‌نشینی نجات دهند.

سوئیس

موسسه‌های خیریه‌ای با کمک‌های مردمی در این کشور نیز فعالیت می‌کنند تا علاوه بر رسیدگی به وضعیت فقرای کشور، به کمک کشورهای دیگر که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، بروند. تاکنون پزشکان و امدادگران بی مرز سوئیسی به بیش از90 کشورسفر و در فعالیت‌های بشردوستانه شرکت کرده‌اند.

هائیتی

هائیتی کشوری در دریای کارائیب است و البته به جمهوری سازمان‌های مردمی معروف شده است. از آنجا که ظرفیت دولت و موسسه‌های ملی این کشور بسیار ضعیف است و توانایی رسیدگی به امورات همه مردم را ندارد، سازمان‌های مردمی نقش بسیار پررنگی در این کشور بازی می‌کنند.

زلزله هفت ریشتری سال 2010 در این کشور نیز اوضاع مردم را بدتر ازقبل کرد. اکنون بیش از70 درصد از امکانات و مراقبت‌های بهداشتی به وسیله این سازمان‌های مردمی فراهم می‌شود وهمچنین 85 درصد از تسهیلات آموزشی کشور را اینها تامین می‌کنند. این سازمان‌ها در هائیتی در زمینه خدمات اجتماعی بسیار قوی عمل کرده و در انجام اقدامات زیرساختی برای رفاه جامعه از دولت پیشی گرفته‌اند.

منبع: matadornetwork.com

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها