بررسی آمارها نشان می‌دهد، مقدار مصرف روانگردان‌هایی که آمفتامین دارند، بین سال‌های 2014 و 2015 در خاورمیانه با رشد چشمگیری افزایش یافته است که در لبنان و سوریه با نام کاپتاگون برای ارسال به کشورهای دیگر بسته‌بندی شده‌اند. گزارش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، مواد روانگردان جدید با رشد قابل توجهی رو‌به‌رو بوده‌اند و فقط سال گذشته 75 ماده روانگردان جدید به بازار مصرف معرفی شده است که از نظر فرمول شیمیایی، ساختار تقریبا مشابهی دارند، اما 20 ماده جدید که ماهیت متفاوتی داشته‌اند، در میان مواد روانگردان یافت شده است که در گروه‌های قبلی دسته‌بندی نمی‌شوند. به نظر می‌رسد مواد روانگردان در حال جایگزین شدن با مواد مخدر سنتی هستند که به مراتب اثرات مخرب بیشتری روی مغز و عملکرد آن دارند و درمان وابستگی به این مواد در افراد مصرف‌کننده بسیار سخت و دشوار است.
کد خبر: ۹۲۹۲۶۷

فرمول‌های مشابه، اما مرگبار

سال 2012 سازمان ملل در گزارشی در رابطه با افزایش مواد مخدر ترکیبی که اثرات مخرب روان‌شناختی دارد، هشدار داد. ساخت و مصرف این رونگردان‌ها روز به روز در حال افزایش است. روانگردان‌هایی که در آزمایشگاه‌ها با ترکیب مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، نسبت به مواد مخدر آثار به مراتب مخرب‌تری روی بدن انسان دارند. این مواد با نام‌های مختلفی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند که عموما فرمول مشابهی دارند و از نظر قدرت تخریب، بسیار قوی عمل می‌کنند. در بسیاری از کشورها برای افرادی که این مواد را حمل می‌کنند مجازات سنگین حبس در نظر گرفته شده و در برخی موارد، مجازات فرد حمل‌کننده حبس ابد یا اعدام است. براساس اعلام سازمان غذا و دارو FDA برای برخی از این روانگردان‌ها درمان موثر و تایید شده‌ای وجود ندارد. کروکودیل، کراک، اکستازی و روانگردان‌های دیگری که در دنیا در حجم بالا تولید و مصرف می‌شوند قابلیت بالایی در ایجاد وابستگی دارند و در بخش درمان فرد دارای اعتیاد را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کنند.

مرگ 200 میلیون نفر در سال

اعتیاد به مواد مخدر، یکی از معضلاتی است که جامعه بشری را تهدید می‌کند و هر سال‌ 200 هزار نفر در دنیا به دلیل عوارض ناشی از استعمال آن می‌میرند. براساس گزارش سازمان ملل، 230 میلیون نفر در دنیا از مواد مخدر استفاده می‌کنند. استفاده غیرمجاز از داروها ازجمله موارد دیگری است که ممکن است به اعتیاد ختم شود و در گذشته برخی داروهایی که مورد استفاده قرار می‌گرفته، امروزه به عنوان ماده‌ای مخدر شناخته می‌شود. پدیده اعتیاد به مواد مخدر و الکل مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی را ایجاد می‌کند که میلیاردها دلار برای دولت‌ها هزینه می‌تراشد و افرادی که به نوعی اعتیاد دارند، از چرخه تولید خارج می‌شوند.

قتل عام الکل در جهان

در کنار مواد روانگردان مصرف خطرناک نوشیدنی‌های الکلی هر سال باعث مرگ 3/3 میلیون نفر در دنیا می‌شود که بسیار قابل توجه است و به طور میانگین،‌ افراد بالای 15 سال در دنیا 6/2 لیتر الکل خالص را از طریق نوشیدنی‌های الکلی وارد بدن خود می‌کنند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ 38 درصد از افراد دنیا الکل مصرف می‌کنند. همین سازمان گزارش داده است که سال 2008، تعداد افرادی که به مواد روانگردان اعتیاد دارند، بین 5/7 تا 3/5 درصد از جمعیت کل دنیا را به خود اختصاص داده است. در میان مواد مخدر، ماری جوانا بیشترین مورد استفاده را به خود اختصاص داده است. در کشورهای مرکزی و غرب اروپا به نظر می‌رسد میزان اعتیاد به مواد مخدر در سال‌های اخیر ثابت بوده و رشد قابل توجهی نداشته است. براساس گزارش جهانی مواد مخدر منتشر شده در سال 2016، 12 میلیون نفر از افراد مواد مخدر را تزریق می‌کنند که 14 درصد از این تعداد با ایدززندگی می‌کنند و 6 میلیون نفر هم هپاتیت C دارند و در صورت زندانی بودن این افراد، مشکلات دو چندان می‌شود. در برخی کشورها مانند انگلستان، زنان بیشتر از مردان دچار اعتیادند، اما در هندوستان، زنان یک دهم افراد معتاد را شامل می‌شوند.

رکورد داران تولید تریاک

مواد مخدر با توجه به تعداد بالای مصرف‌کنندگانی که دارد، مورد توجه قاچاقچیان بین‌المللی قرار گرفته است. این مواد مخدر که در برخی موارد از گیاهان خاصی گرفته می‌شوند، از محل تولید تا مصرف‌کننده زنجیره‌ای از افراد سودجو را درگیر می‌کند که تجارتی زیر زمینی و هنگفت را رقم می‌زند. سال 2015 نسبت به 2014 تولید مواد مخدر با 38 درصد کاهش مواجه بوده که به دلیل کاهش کشت خشخاش در افغانستان بوده است. با وجود این، همچنان 183 هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش می‌رود که نسبت به سال‌های گذشته، 11 درصد کاهش یافته است که روی تولید هروئین هم تاثیر خواهد گذاشت و آن را کاهش خواهد داد. در حال حاضر، افغانستان و پاکستان به عنوان عمده‌ترین مراکز تولید تریاک دنیا فعالیت دارند و از طریق مسیرهای متعددی، تریاک را به نقاط مختلف دنیا ارسال می‌کنند.

منبع: UNODC

مترجم: سعید ضروری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها